1. یکی از اصول اساسی حفاظت و مراقبت از حکومت ها و دولت ها اصل « نقد » است که در تعابیر اسلامی ما و از جانب مولای متقیان هم بر لزوم آن از جانب مردم در جامعه اسلامی و انتقادپذیری از جانب زمامداران و حکام تاکید شدیدی گردیده است .
2. اصولا در محاورات و گفتارهای سیاسی روزانه و یا حتی در صحبت هایی که به صورت روزمره در میان مردم استفاده می شود جملاتی با افعال مجهول که نشانه ی آن عدم مشخص شدن مخاطب این جملات است گفته می شود که به سبب برداشت منفی و سوء ظن افراد به فرد سخنگوی این دست جملات ، گاهی سبب برداشت هایی از این نوع سوءتفاهم شده و به قول معروف صحبت آن فرد را « به خود خریده » در مقام پاسخگویی به آن بر می آیند که این خود البته نشان از این است که آن ها خود را شایسته ی نواخته شدن به این صحبت ها دانسته و لذا در صدد پاسخ گویی برآمده اند .
3. این روزها بازار این گونه صحبت ها – که تا حدودی که نه تقریبا کاملا درست است – و آن برداشت ها – که از مغالطه ای ریز سرچشمه می گیرد – گرم است . این می گوید و او خط و نشان کشیده و جواب او را به افشاگری و پاسخ صریح می نوازد گو این که حافظه ی تاریخی مردم این قدر اوضاعش خراب و افتضاح است که فراموش می کنند که چه کسانی بودند که در کارزار های سیاسی دم از چیزی می زدند و در عمل کارشان چیزی دیگر بود . در موردی سکوت نموده و نگاهی به ارزش و اعتبار و بزرگی فرد از دست رفته نمی کنند و در موردی مشابه آن را به بحرانی ملی تبدیل می نمایند تا شاید از این حادثه طرفه ای برای چند سال آینده بسته مرگ سیاسی خود را به عقب بیندازند .
4. نتیجه ی اخلاقی از این بحث این شد که در روزگار نسبیت پارامترهای انسانی – البته نه بر اساس آموزه های دنی بلکه بر اساس داده های غلط عقل بشری که منجر به این نتایج اسفناک شده است - انتقاد و آزادی و خشونت و مردمسالاری و حکومت اکثریت و ... هم خوب است اما تا آن جا که برای ما باشد و در غیر این صورت هر روز یکی را به مسلخ برده منتظر این می مانند که از برای فردا کدام یک را باید این گونه سازند . این مهم تا آن جا میرود که روندی را در یک پروژه ی ملی که تا دیروز خلاف بود و بر ضد مصالح عمومی و فرد مسوول آن ، گاهی در ردیف جانیان بزرگ جهان شمرده شده که ارزش هایس انسانی – با همان توضیح قبل - را یکی یکی نابود ساخته به دلیل منافع سیاسی راه او درست ، منشش متعلی و البته در راستای منویات و باورهای آنان ارزیابی شده او را مفتخر به مدال هایی رنگارنگ می نمایند . خداوند ان شاءالله به همه ی ما تقوی عنایت کند .
1. یکی از اصول اساسی حفاظت و مراقبت از حکومت ها و دولت ها اصل « نقد » است که در تعابیر اسلامی ما و از جانب مولای متقیان هم بر لزوم آن از جانب مردم در جامعه اسلامی و انتقادپذیری از جانب زمامداران و حکام تاکید شدیدی گردیده است .
2. اصولا در محاورات و گفتارهای سیاسی روزانه و یا حتی در صحبت هایی که به صورت روزمره در میان مردم استفاده می شود جملاتی با افعال مجهول که نشانه ی آن عدم مشخص شدن مخاطب این جملات است گفته می شود که به سبب برداشت منفی و سوء ظن افراد به فرد سخنگوی این دست جملات ، گاهی سبب برداشت هایی از این نوع سوءتفاهم شده و به قول معروف صحبت آن فرد را « به خود خریده » در مقام پاسخگویی به آن بر می آیند که این خود البته نشان از این است که آن ها خود را شایسته ی نواخته شدن به این صحبت ها دانسته و لذا در صدد پاسخ گویی برآمده اند .
3. این روزها بازار این گونه صحبت ها – که تا حدودی که نه تقریبا کاملا درست است – و آن برداشت ها – که از مغالطه ای ریز سرچشمه می گیرد – گرم است . این می گوید و او خط و نشان کشیده و جواب او را به افشاگری و پاسخ صریح می نوازد گو این که حافظه ی تاریخی مردم این قدر اوضاعش خراب و افتضاح است که فراموش می کنند که چه کسانی بودند که در کارزار های سیاسی دم از چیزی می زدند و در عمل کارشان چیزی دیگر بود . در موردی سکوت نموده و نگاهی به ارزش و اعتبار و بزرگی فرد از دست رفته نمی کنند و در موردی مشابه آن را به بحرانی ملی تبدیل می نمایند تا شاید از این حادثه طرفه ای برای چند سال آینده بسته مرگ سیاسی خود را به عقب بیندازند .
4. نتیجه ی اخلاقی از این بحث این شد که در روزگار نسبیت پارامترهای انسانی – البته نه بر اساس آموزه های دنی بلکه بر اساس داده های غلط عقل بشری که منجر به این نتایج اسفناک شده است - انتقاد و آزادی و خشونت و مردمسالاری و حکومت اکثریت و ... هم خوب است اما تا آن جا که برای ما باشد و در غیر این صورت هر روز یکی را به مسلخ برده منتظر این می مانند که از برای فردا کدام یک را باید این گونه سازند . این مهم تا آن جا میرود که روندی را در یک پروژه ی ملی که تا دیروز خلاف بود و بر ضد مصالح عمومی و فرد مسوول آن ، گاهی در ردیف جانیان بزرگ جهان شمرده شده که ارزش هایس انسانی – با همان توضیح قبل - را یکی یکی نابود ساخته به دلیل منافع سیاسی راه او درست ، منشش متعلی و البته در راستای منویات و باورهای آنان ارزیابی شده او را مفتخر به مدال هایی رنگارنگ می نمایند . خداوند ان شاءالله به همه ی ما تقوی عنایت کند .