اشراق

یادداشت های یک فرهنگ دوست
پنجشنبه, ۱۷ ارديبهشت ۱۳۸۸، ۰۶:۵۶ ق.ظ

ستاره که سهله ، بعضی ها به دانشجوها ماه می داده اند !!!

آشنایان با مطالب رایج در فضای سیاسی کشور قطعا با پدیده ای به نام " دانشجوهای ستاره دار " آشنا هستند . واقعیت این که من نه اطلاعات کافی دارم و نه اهل اظهار نظر بر اساس گفته های کسانی هستم که دروغ گویی شان برایم مسجل است با این حال خیلی دلم می خواست بدانم که اصلا این گونه برخورد سابقه ای هم داشته است یا نه تا این که در مطالعات جانبی ام به این مطلب رسیدم ، بخوانید :

« 27 آذر ماه 1361 ، دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور پس از 30 ماه تعطیلی مجددا بازگشائی شد . این روز در تقویم جمهوری اسلامی ایران ، روز وحدت حوزه و دانشگاه نام گرفته است . با این حال پس از بازگشائی دانشگاهها ، سوابق سیاسی و عقیدتی داوطلبان ورود به دانشگاه ها ، توسط " کمیته های گزینش " مورد ارزیابی قرار می گرفت .

از بخش های مهم ستاد انقلاب فرهنگی ، کمیته ی گزینش دانشجو بود . در این کمیته مصطفی معین ، عباس محفوظی و صادق واعظ زاده حضور داشتند . در این کمیته آنان وظیفه داشتند تا از ورود دانشجویانی که بر اساس اعلام نظر نهادهائی چون وزارت اطلاعات ، دادستانی انقلاب ، دادسرای عمومی ، وزارت آموزش و پرورش و مرکز اسناد تحقیق کنکور دارای سوء صلاحیت اخلاقی و سیاسی بودند ، جلوگیری کنند . در این مرحله تنها شرط ورود این عده از دانشجویان توبه از گذشته و احراز آن از سوی هیات مرکزی گزینش دانشجو بود .

پاک سازی اساتید و دانشجویان ، بحث پر دامنه ای را می طلبد و برخی از افراد نظیر دکتر عبد الکریم سروش که اکنون از منتقدان جدی انقلاب فرهنگی است ، تلاش گسترده ای را برای تبرئه ی خود از این موضوع آغاز کرده است . مدعیات قاطعانه ی وی در باب عدم دخالت ستاد انقلاب فرهنگی در گزینش ها و تصفیه ی اساتید و دانشجویان بسی جای تردید دارد .

در واقع یکی از اقدامات انجام شده توسط ستاد انقلاب فرهنگی ، گزینش استاد و تربیت مدرس بود . از آن جا که در متن فرمان امام (ره) انتخاب و آماده سازی استادان شایسته به عهده ی ستاد انقلاب فرهنگی گذاشته شده بود ، هیات مرکزی تامین و گزینش استاد در جهت رسیدگی به درخواست های فوق و بر اساس آئین نامه های مصوب ، تحت نظر ستاد انقلاب فرهنگی کار خود را آغاز نمود . گرچه ستاد انقلاب فرهنگی مستقیما دستوری بر اخراج اساتید نداده بود . اما طبق مدارک موجود ، ساز و کار گزینش و نظارت بر گزینش اساتید تحت نظر ستاد انقلاب فرهنگی بوده است . ( محمد مظهری ، دکتر سروش و انقلاب فرهنگی ) . »

این مطلب را که خواندم یادم آمد به مطلبی که مدت ها پیش وبلاگ " سایه روشن " گذاشته بود و صد البته صحبت هایی  که رهبری در میان اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتند البته در زمان دولت محترم هشتم . فکر می کنم کمتر کسی است که کلیپ آن را ندیده باشد .  در هر حال تاریخ گویای بسیاری از مسایل است و این که آنان که امروز از ستاره دادن – بر فرض صحت – ناراحتند خود زمانی ماه به جوانان این مرز و بوم می داده اند .



نوشته شده توسط مهدی صنعتی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

اشراق

یادداشت های یک فرهنگ دوست

هنر
  • یا مرتضی علی (ع)
کتاب
  • “بوی خوش عطر” رونمایی شد
طبقه بندی موضوعی

ستاره که سهله ، بعضی ها به دانشجوها ماه می داده اند !!!

پنجشنبه, ۱۷ ارديبهشت ۱۳۸۸، ۰۶:۵۶ ق.ظ

آشنایان با مطالب رایج در فضای سیاسی کشور قطعا با پدیده ای به نام " دانشجوهای ستاره دار " آشنا هستند . واقعیت این که من نه اطلاعات کافی دارم و نه اهل اظهار نظر بر اساس گفته های کسانی هستم که دروغ گویی شان برایم مسجل است با این حال خیلی دلم می خواست بدانم که اصلا این گونه برخورد سابقه ای هم داشته است یا نه تا این که در مطالعات جانبی ام به این مطلب رسیدم ، بخوانید :

« 27 آذر ماه 1361 ، دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور پس از 30 ماه تعطیلی مجددا بازگشائی شد . این روز در تقویم جمهوری اسلامی ایران ، روز وحدت حوزه و دانشگاه نام گرفته است . با این حال پس از بازگشائی دانشگاهها ، سوابق سیاسی و عقیدتی داوطلبان ورود به دانشگاه ها ، توسط " کمیته های گزینش " مورد ارزیابی قرار می گرفت .

از بخش های مهم ستاد انقلاب فرهنگی ، کمیته ی گزینش دانشجو بود . در این کمیته مصطفی معین ، عباس محفوظی و صادق واعظ زاده حضور داشتند . در این کمیته آنان وظیفه داشتند تا از ورود دانشجویانی که بر اساس اعلام نظر نهادهائی چون وزارت اطلاعات ، دادستانی انقلاب ، دادسرای عمومی ، وزارت آموزش و پرورش و مرکز اسناد تحقیق کنکور دارای سوء صلاحیت اخلاقی و سیاسی بودند ، جلوگیری کنند . در این مرحله تنها شرط ورود این عده از دانشجویان توبه از گذشته و احراز آن از سوی هیات مرکزی گزینش دانشجو بود .

پاک سازی اساتید و دانشجویان ، بحث پر دامنه ای را می طلبد و برخی از افراد نظیر دکتر عبد الکریم سروش که اکنون از منتقدان جدی انقلاب فرهنگی است ، تلاش گسترده ای را برای تبرئه ی خود از این موضوع آغاز کرده است . مدعیات قاطعانه ی وی در باب عدم دخالت ستاد انقلاب فرهنگی در گزینش ها و تصفیه ی اساتید و دانشجویان بسی جای تردید دارد .

در واقع یکی از اقدامات انجام شده توسط ستاد انقلاب فرهنگی ، گزینش استاد و تربیت مدرس بود . از آن جا که در متن فرمان امام (ره) انتخاب و آماده سازی استادان شایسته به عهده ی ستاد انقلاب فرهنگی گذاشته شده بود ، هیات مرکزی تامین و گزینش استاد در جهت رسیدگی به درخواست های فوق و بر اساس آئین نامه های مصوب ، تحت نظر ستاد انقلاب فرهنگی کار خود را آغاز نمود . گرچه ستاد انقلاب فرهنگی مستقیما دستوری بر اخراج اساتید نداده بود . اما طبق مدارک موجود ، ساز و کار گزینش و نظارت بر گزینش اساتید تحت نظر ستاد انقلاب فرهنگی بوده است . ( محمد مظهری ، دکتر سروش و انقلاب فرهنگی ) . »

این مطلب را که خواندم یادم آمد به مطلبی که مدت ها پیش وبلاگ " سایه روشن " گذاشته بود و صد البته صحبت هایی  که رهبری در میان اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتند البته در زمان دولت محترم هشتم . فکر می کنم کمتر کسی است که کلیپ آن را ندیده باشد .  در هر حال تاریخ گویای بسیاری از مسایل است و این که آنان که امروز از ستاره دادن – بر فرض صحت – ناراحتند خود زمانی ماه به جوانان این مرز و بوم می داده اند .

۸۸/۰۲/۱۷ موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی صنعتی

نظرات  (۱۰)

۰۲ خرداد ۸۸ ، ۲۳:۴۵ علی بحرانی (فرزاد)
سلام مهدی عزیز!
با یه مطلب سیاسی به روزم
پیروز باشی
سلام حاج مهدی
من وقتی به یکی علاقه پیدا میکنم نه احمدی نژاد نه خاتمی و نه میر حسین موسوی هم نمی تونه این علاقه را از من بگیره
و هیچکس و هیچ اتفاقی نمی تونه باعث بشه تا دوستی را کنار بگذارم
من دیوانه ی دوست پیدا کردن هستم
حاج مهدی عزیز این حق شماست که در مقابل مطلب من و طرفداری من از کاندید خاصی مطلب بگذارید و هرچه که میدونید درسته و اعتقاد دارید بنویسید
و اگر بنده در مطابم بی ادبی کردم منو ببخشی و اگر تذکر هم بدی ناراحت نمی شم بلکه ممنون هم می شم
من شما را دوست دارم و به آقای احمدی نزاد بعنوان رئیس جمهورم احترام می گذارم
ولی اجازه بده با زبان طنز با همه شوخی کنم حتی با میر حسین عزیز و خدا میدونه من منظورم اصلاً دولت نبود و مسولین کازرون مد نظرم بود و الا تخریب داشته های کازرون چه ربطی به دولت و آقای احمدی نژاد داره
من ممنونم که مطالبم را می خوانی
و همیشه هم به من محبت داری
شنبه منتظر دیدارتان هستم
حاج هادی هم بیار تا کمی کل کل کنیم
۰۱ خرداد ۸۸ ، ۱۶:۵۴ فاطمه دریایی
سلام
ممنون از حضور و نظرتون
وبلاگ پرباری دارید
فکر نمی کنم صلاحیت اظهار نظر در این رابطه داشته باشم اما استفاده کردم
پاینده باشید
یا علی
فوری فوری ××× جای آرای حامیان دکتر احمدی نژاد در این سایت خالی است لطفا بشتابید تا از رقبا عقب نیفتیم تا الان - م و س و ی- بصورت آرای مشکوک پیشتاز هست http://entekhabat.homeip.net
برای همه حامیان ارسال کنید
فوری فوری ××× جای آرای حامیان دکتر احمدی نژاد در این سایت خالی است لطفا بشتابید تا از رقبا عقب نیفتیم تا الان - م و س و ی- بصورت آرای مشکوک پیشتاز هست http://entekhabat.homeip.net
برای همه حامیان ارسال کنید
سلام حاج مهدی عزیز
حاجی این آهنگ بد جوری بردم به دنیای دیگری. اگه ممکنه کد را برام بفرستید. البته از پنجشنبه تا پایان جمعه حال دیگری دارم که شاید فقط قابل لمس برای خودم باشد.
سپاسگزارم. ما که همواره ارادتمند برادران ارزشمند صنعتی بوده ایم.
قربانت
در پناه خداوند
http://nemayeh.blogfa.com/
سلام
چون بالاخره به ما می گویند اصلاح طلب باید در روشمان اصلاح ایجاد کنیم اگر لازم داشتیم یک وقتی منظومه که خوبه کهکشان هم می دهیم بستگی به اینکه باد از کدام طرف است راهمان را اصلاح می کنیم.
سلام حاج مهدی
کم پیدایید؟
مطالبتون هم خوندم
نظر خاصی ندارم
بعضی از کارهای ستاد انقلاب فرهنگی را قبول دارم
اما سخت گیری با اساتید و دانشجوها لازم نمیدونم
چون فارغ از تفکرشان آنها سرمایه های این مملکت هستند
البته آنهایی که بد آموزی دارند یا انحرافات مذهبی دار ند بحثی جداست
اما نظر من اینه که باید از علم و دانش اساتید استفاده برد
به فرمایش خودتان
بحث پر دامنه ای را می طلبد
اینا را ولش کن
ایام فاطمیه تشریف میارین کازرون؟
منتظرم
با سلام
استفاده کردم...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">