اشراق

یادداشت های یک فرهنگ دوست
دوشنبه, ۴ ارديبهشت ۱۳۹۱، ۰۱:۱۶ ب.ظ

مصاحبه با فرماندار کازرون

مهدی صنعتی، احمدرضا زارعی: تغییر پیاپی فرمانداران در دولت دهم که متهی به انتخاب جناب آقای محمدی به فرمانداری کازرون گردید پروسه ای را طی نمود که بحمدالله آنگونه که از شواهد و قرائن بر می آید حاکی از مورد وثوق بودن وی نزد غالب نیروهای سیاسی اصولگرا و ارتباط حسنه ی ایشان با امام جمعه محترم کازرون است. امری که بی شک در ادامه بسیار می تواند جهت پیشبرد امور وی را یاری رساند.

قرار مصاحبه و استقبال ایشان بهانه ای شد تا انبوهی از سوالات را که از نگاه ایشان به کازرون وتوانمندی ها تا بررسی عملکرد چند ماهه شان در زمینه های مختلف سیاسی، فرهنگی، امنیتی، اقتصادی، اشتغال و بررسی مصوبات سفرهای دولت و مقام معظم رهبری (مدطله) به شهرستان و ... را در بر می گرفت در دومین روز کاری سال جدید به سوی ایشان روانه کنیم .

ناگفته پیداست در این مصاحبه مسایلی بیان شده است که قطعا امروز می تواند نتیجه هایی را در بر داشته باشد.

خیلی ممنون که دعوت ما رو پذیرفتید. لطف بفرمایید بگید که در این مدت کازرون را چطور شناختید..

سلام و عرض ادب دارم خدمت حضرتعالی و  همکاران محترم تون از سایت کازرون نما. تقدیر و تشکر میکنم از اینکه لطف کردید و وقتی در اختیار بنده گذاشتید. سال نو رو بهتون تبریک عرض میکنم. انشالله که سال خوب و پر خیر و برکتی رو پشت سر گذاشتید و سالی پر از خیر و برکت، شادی و سرور و زندگی خوش رو آغاز کنید.

خب همین طور که شما هم اطلاع دارید، بنده افتخار خدمت گذاری مردم شریف و اصیل و  ریشه دار شهرستان کازرون رو از یک آذر 90 بر عهده گرفتم و تا امروز 4ماه و چند روز از مسئولیت بنده در این شهرستان میگذرد.خب شهرستان کازرون از نظر جمعیت سومین شهر استان فارس و به عبارتی سومین شهرستان استان فارس هست؛ شهرستان بسیار گسترده و وسیعی است. به همین گستردگی و وسعتی که از نظر حوزه سرزمینی و جمعیت انسانی دارد، توانمندی ها و استعدادهای فراوانی هم دارد.

من بیگانه نیستم نسبت به شهرستان کازرون و خودم رو متعلق به همین جا می دونم . شناخت کافی هم از قبل از این شهرستان به خصوص کازرون دارم . به همین دلیل با آگاهی و اطلاع از پتانسیل ها و ظرفیت ها مسئولیت رو یا به عبارتی خدمت گذاری به این مردم و این شهرستان رو پذیرفتم. خب از نظر فرهنگی اگر شما بررسی بکنید در استان پهناور فارس ، کازرون حرف برای گفتن بسیار دارد. شهر سلمان فارسی؛ شاید اگر انسان بخواد وصف بکنه همین یه جمله در وصف و بالا قرار دادن  کازرون کافیست. از اینکه بگذریم انسان های برجسته ای که در این شهرستان در طول تاریخ به نام بودند و معرف کازرون بودند . از نظر استعدادهای بالایی که این شهرستان در بخش کشاورزی دارد، کمتر شهرستانی در فارس این حجم از بار تامین مایحتاج استان و حتی استان های همجوار رو میتونه بر عهده بگیرد. قطب بزرگی در بخش کشاورزی است. در بخش صنعت حرف های بسیاری برای گفتن میتونه داشته باشه. در جمیع جهات این شهرستان اگر حالا بنده نگم منحصر به  فرد هست و کسی فکر کنه که اغراق هست، که نیست و اعتقاد من این هست ، در جمیع جهات کازرون یک شهرستان استثنایی است. با 6 بخش و 6 شهر منحصر به فرد است.

با این وصف و شناختی که بنده از این شهرستان دارم ، این شهرستان به طور جدی می تواند محور توسعه فارس بشود. و حتی تاثیر گذار در توسعه کشور. کار هم زیاد شده همه هم خدمت کردن در طول پس از انقلاب ، دولت های مختلف ، اختصاصا دولت های نهم و دهم، خدمات وسیعی در این شهرستان انجام دادند. در عمران و آبادی در بخش فرهنگی در بخش توسعه. اما حرف بنده اینه که  در حد لیاقت و شایستگی مردم این شهرستان ، حالا نمیگیم کار نشده بلکه باید بیشتر کار می شده است. این شهرستان همچنان که من در طرح مطالعاتی منطقه ویژه اقتصادی کازرون رو که دو هفته قبل دیدم و مطالعه میکردم، واقعا می تواتد محور توسعه قرار بگیرد و تبدیل به مرکزی برای تاثیر گذاری بر صنعت و اقتصاد کشور، به خصوص بخش کشاورزی شود. من فکر می کنم اگر محور و خمیر مایه حرکت مسئولین شهرستان کازرون، وحدت و یکپارچگی بشه، که این سیاست قطعی بنده هست، با استفاده ازهمه توانمندی های انسانی و فرهنگی و ... میتوانیم به سمت این هدف مهم که کازرون رو محور قرار بدیم در فارس حرکت بکنیم و دست یافتن به این هدف هم نه تنها بعید الوصول نیست ، بلکه سهل الوصول هم خواهد بود.

به نظر شما و در برنامه شما مهم ترین محور توسعه شهرستان چیست؟

عرض کردم که این شهرستان توانمنده. استعدادهای بسیار خوبی داره. مملکت هم از نظر منابع توانمنده، اگرچه محدودیت وجود داره، هم از نظر مالی و هم از نظر زمانی. منتها ما باید بر اساس منابعی که داریم، در چهارچوب زمانی که در اختیار داریم و منطبق بر توانمندی های این شهرستان برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت پیشرفت این شهرستان رو تهیه کنیم. خب در طراحی هر 3 برنامه ما باید اولویت بندی کنیم. در بخش کساورزی باید اولویت بندی باشه. مثلا شما نگاه کنید یکی از محورهای پیشرفت ما در بخش کشاورزی، اجرای طرح نوین آبیاری است. این خیلی کار بزرگی است چرا که به میزان بسیاری در مصرف آب صرفه جویی و ذخیره می شود. استفاده صحیح و اصولی از زمین، از اراضی، بحث تسطیح لیزری، اینا از اولویت های مهم ما در بخش کشاورزی است.

در بخش صنعتی، فعال نگاه داشتن شهرک صنعتی فعلی و تسریع در راه اندازی شهرک صنعتی جدید. منطقه ویژه اقتصاد کشاورزی کازرون رو داریم. اینا از اولویت های پیشرفت این شهرستانه. توجه به راه های اصلی این شهرستان و توسعه و نگهداری از اون ها. بخش اشتغال از اولویت های اساسی ما خواهد بود در سال 91. بحث عمران و بهسازی روستاها از اولویت ها خواهد بود. در بخش مسکن و خصوصا مسکن مهر ما واقعا عقب هستیم. حالا کسی معناش به ضعف مسئولین نبره ها، نه، معناش اینه که ما برنامه مون ضعیف بوده. ماباید در سال 91 بخش عمده ای از مسکن مهرمون رو ساماندهی و افتتاح کنیم. و شما قطعا در هفته دولت و دهه فجر شاهد افتتاح وسیع مسکن مهر خواهید بود. تغییر چهره ی شهرهای کازرون، کنارتخته، خشت، قائمیه، نودان و بالاده هم از اولویت های ماست.

در دورنمای توسعه،  کازرون رو چگونه شهری می بینید؟ صنعتی، کشاورزی، فرهنگی یا ...

قطعا برنامه های توسعه باید مبتنی بر توانمندی های شهرستان باشد.

حالا مهم ترین توانمندی شهرستان؟

من فکر میکنم که عمده ترین توانمندی کازرون در بخش کشاورزی است. که حالا در بخش کشاورزی باید مسئولین به فکر صنایع تبدیلی باشند.

اگر بخواهیم این طوری حساب کنیم، مثلا چیزی مثل صنعت پتروشیمی برای کشاورزی سم است....

عرض می کنم. این یک بخش است. این معناش این نیست که از نظر صنعتی ما باید رها بکنیم، نه. این شهرستان از نظر صنعتی هم می تونه حرف های زیادی برای گفتن داشته باشه. مباحث زیست محیطی هم قطعا در برنامه های توسعه شهرستان لحاظ خواهد شد.

در این چند ماه چه کارهایی را جهت تحقق آن نگاه انجام داده اید؟

در این 4ماهی که مشغول خدمت رسانی به این مردم شریف شدیم، به دلیل مشغله هایی که داشتیم، کمتر توانستیم بپردازیم به محورهای اصلی توسعه ی شهرستان. اگرچه آنچه که انجام گرفته هم کارهای ضروری، مهم و بسیار بزرگ بوده است. ما در بدو ورود با مساله سالگرد حماسه سوسنگرد مواجه بودیم و ویادواره 1100 شهید سرافراز این شهرستان. مدتی را من و کل مسئولین و توان شهرستان رو به سمت اون حرکت فرهنگی که یکی از کارهای بسیار بزرگ فرهنگی در تاریخ شهرستان بعد از انقلاب بوده، حرکت کردیم که برآیند و نتیجه اون همایش بسیار بزرگ و باشکوه یک یادواره شهدا بود. شخصیت های بزرگی به کازرون آمدند و استفاده های عمیق و قابل قبولی از وجود این شخصیت ها در اون روز و قبل و بعد از اون با حرکت های فرهنگی که در راستای برگزاری همایش انجام گرفت، صورت پذیرفت.

از اون بحث که فارغ شدیم، بحث سالگرد پیروزی انقلاب پیش آمد که یک تکلیف الهی بود. در اون راستا هم حرکت های بسیار خوبی انجام گرفت. من باورم اینه که کمتر شهرستانی است که یا اصلا نیست در استان که در 10 شب دهه فجر، 10 سخنران مطرح کشوری و استانی بیاد در 10 مسجد محل و با حضور وسیع مردم، این ها حرکت های خوبی است. و ده ها برنامه دیگه ای که در طول این دهه مبارک در جای جای این شهرستان ، در بخش ها و شهرها و روستاها و آبادی های این شهرستان انجام گرفت. که دفترچه و بیلان کار بسیار زیبایی این شهرستان در طول دهه فجر از خودش به جای گذاشت. کار بسیار قشنگی بود که تاثیرگذار بود در انتقال مفاهیم انقلاب به نسل دوم و سوم. کار قشنگی صورت گرفت،پیوندی صورت گرفت بین نسل انقلاب با نسل دوم و سوم با همین برنامه ها و نتیجتا برآیند آن روز 22 بهمن بود و اون حضور به یاد ماندنی و باشکوه مردم در راهپیمایی 22بهمن که نمود بسیار خوبی در کشور و استان داشت.

از کارهای بسیار مهمی که در این مدت انجام گرفت، بحث انتخابات بود. بعد از فتنه 88 و انتخابات ریاست جمهوری دهم، این اولین انتخاباتی بود که در کشور انجام می شد. دشمن آگاهانه تر از فتنه 88 وارد صحنه شده بود. همه توانمندی های خودش رو گرد کرده بود. به نظر من به خصوص در این یک سال گذشته تمام کفر در مقابل تمام دین ما ایستاده بود. از جهات مختلفی تلاش میکردند تا مایوس کنند مردم رو که پای صندق نیان. چه دشمنان، استکبار جهانی با محوریت و شیطنت آمریکای جهانخوار و چه ایادی داخلی اونها. این که مردم پای صندوق نیان، این که مردم حضور پیدا نکنن، این که مردم نه بگن، مشارکت نداشته باشند از یک جهت. جهت دیگه بحران سازی بکنند، انتخابات رو تبدیل به چالش برای نظام بکنند. پول خرج کردند، نیرو خرج کردند، توان گذاشتند، امکانات گذاشتن.

خب در اینجا هم ما به عنوان مدیر اجرایی این شهرستان و خدمتگذار این مردم، از ماه های قبل با توجه به تجربیاتی که در برگزاری انتخابات در سنوات گذشته بنده و مسئولین شهرستان داشتند، سمت و سوی همه امکانات شهرستان به سمت برگزاری یک انتخابات سالم، صحیح و با شکوه به کار گرفتیم، با توجه به بررسی پرونده انتخابات این شهرستان در سنوات گذشته ، اتفاقات ناگوار و دون شام این مردم که در انتخابات های گذشته دیدیم مثل راه بندان، زد وخورد، تجمعات و درگیری های گروهی، تعرض به شعبات اخذ رای و چیزهایی که حالا در پرونده دیدیم، برنامه ریزی شد و بالغ بر 2200 نفر به طور مستقیم در بخش های اجرا و نظارت و بازرسی و امنیت این انتخابات به کار گرفته شد و بالغ بر 1000 نفر هم به قول بهداشت درمانی ها به صورت on call  یا به قول نظامی ها به صورت آماده باش در خدمت برگزاری انتخابات بودند. دشمن فکر می کرد که زیر 30درصد، ایادی داخلی هم گفتند. تو مصاحبه ها و عرض کنم که سران فتنه هم گفتند که اگر کمتر از 30درصد مردم شرکت کنند، برای اونا موفقیته. اما باز دیدیم که نه، مثل اینکه این مملکت به طور واقعی دست امام زمان هست و دست عنایت امام زمان رو سر این مردمه. بالاخره 12 اسفند آمد و به قول قدیمی ها همه کاسه و کوزه استکبار و ایادیش در هم شکست. همه معادلات زبده ترین سیاست گذاران دنیا به قول امروزی ها به ریخت، به هم خورد و مردم شاداب تر و با انگیزه بالاتر در این انتخابات شرکت کردند. این شهرستان بهترین انتخابات رو برگزار کرد، کار بزرگ به عظمت و بزرگیش اشکالاتی هم داره، انتخاباتی با شکوه، صحیح و سالم در 181 شعبه اخذ رای انجام شد و تقریبا بی سابقه ترین مشارکت هم ثبت شد. بالغ بر 87درصد مردم در این انتخابات شرکت کردند و به نامزدهای خودشون به طور آزاد رای دادند. انتخابات کاملا آزاد برگزار شد. بدون هیچ گونه خدشه و هیچ گونه اشکالی انتخابات به پایان رسید. این هم از کارهای بزرگی که دولت خدمت گذار انجام داد.

در بحث انتخابات یک سری شبهاتی مطرح شده که ما در ایفای رسالت رسانه ای خودمون بعضی از اونا رو برای رسیدن به جواب مطرح می کنیم؛ اول این که این هیئت اجرایی انتخابات که غالبا از یک طیف سیاسی شهرستان بودن چه طوری انتخاب شدن؟

هیئت اجرایی از یک طیف سیاسی نبوده، اولا این جاش رو عرض کنم که باید اصلاح بکنین. هیئت اجرایی این نیست که حالا معناش توی قانون مشخص باشه که حالا ما باید بگردیم و از گروه های مختلف انتخاب بکنیم یا از طرفداران نامزدها انتخاب بکنیم. ما مثلا تا 21 بهمن ماه که اطلاع نداشتیم که کی کاندیدا هست و کی نیست. کی مورد تایید قرار میگیره و کی قرار نمیگیره. ضابطه داره. هیئت اجرایی باید توسط فرماندار یا بخشدار منطقه از بین معتمدین مردم، اصلا نگفته از بین گروه سیاسی یا طرف داران، انتخاب میشن. با شناختی که وجود داشته از بین معتمدین مردم انتخاب شدن. 30 نفر از معتمدین دعوت شدن. از بین اون 30 نفر در مرکز حوزه انتخابیه و در 5 حوزه فرعی ما هیئت های اجرایی تشکیل شد. شما اگه نگاهی هم بندازید، کسانی که هینت های اجرایی این شهرستان بودن، افرادی بودن با تجربه و مورد اعتماد مردم. حالا این که از یک طیف خاص نه من این اصلا قابل قبول برام نیست. از یک طیف خاص نبوده از افکار مختلف بوده، از قشرهای مختلف جامعه بوده. این صحیحه، از قشرهای مختلف جامعه بودن صحیحه نه از گرو های سیاسی و... اون اصلا غلطه. وکار هیئت اجرایی هم بسیارخوب انجام گرفته. من با توجه به 30 سال تجربه ام در نظارت و برگزاری انتخابات های مختلف در این کشور در شهرستان های مختلف، معتقدم که هیئت اجرایی کار خودش رو خیلی خوب انجام داد.

در ایام تبلیغات انتخابات شاهد پدیده های جدیدی از جانب طرف داران کاندیداها بودیم. بعضا راه پیمایی های خیابانی بوده، کارناوال های مختلف بوده. در حین برگزاری هم گویا برخوردی صورت نمی گرفته. هیئت اجرایی و شورای تامین برای جلوگیری از گسترش این امور کاری انجام داد؟ چرا که ما تا روز آخر شاهد این مساله بودیم؟

خب؛ کار انتخابات کار بزرگی است و حضور اقشار مختلف در این بحث یک جنبه است که نشاط و شکوه و عظمت خاصی به انتخابات می دهد. در یک بخشی از این کار بزرگ هم بداخلاقی هایی وجود دارد. اختصاص به یک شهرستان هم ندارد. در همه جای این کشور همه استان ها و شهرستان ها این مسائل هست. در انتخابات نهم هم به ویژه اون ایام تبلیغات آزاد و بخشی هم قبلش خب بداخلاقی هایی وجود داشت. بخشی از بد اخلاقی ها رو در همون زمان برخورد شده؛ یعنی در این دوره خوشبختانه یک کمیسیونی تشکیل شد در سطح هر شهرستان به ریاست رئیس دادگستری شهرستان و عضویت تقریبا اعضای شورای تامین. در شهرستان ما هم این کمیسیون قریب بر 10 جلسه داشت و در موارد مختلفی نامزدها رو دعوت کرد. ما 3 جلسه با نامزدها داشتیم. در برگزاری صحیح انتخابات یک جلسه هم با رؤسای ستادهای انتخاباتی داشتیم. اونچه که باید ارشاد می کریم کردیم. اون چیزی که باید می گفتیم گفتیم. در عین حال یک سری بد اخلاقی ها اتفاق افتاد. بخش دیگری از بد اخلاقی ها الان پروندش مفتوح هست و  دادگستری شهرستان برابر ضوابط و مقررات به این مسائل رسیدگی خواهد کرد و به خصوص سیاست شورای تامین شهرستان اینه که واقعا برخورد بکنه با جرایم تا این که تکرار نشه. یعنی ما با هدف این که در دوره های آینده، مشکلاتی رو که در سال گذشته در بحث انتخابات داشتیم نداشته باشیم، مبنا و سیاست مون بر برخورد صحیح و اصولی و قانونی با جرایم است با هدف پیشگیری.

چرا انتخابات کازرون با اینکه برخی جاها مشارکت به حدی بوده که هنوز برخی افراد در صف های اخذ رای بودند و پشت درها ماندند ساعت 8:30 شب تعطیل شد؟

انتخابات در سطح کشور طبق قانون 10 ساعت است. 8صبح آغاز میشه و 18تمام میشه. تمدید انتخابات از اختیارات ستاد انتخابات کشور و وزیر کشور هست. خب بر اساس مقرراتی که در انتخابات وجود داره، ستاد انتخابات کشور و وزیر کشور انتخابات رو به طور عمومی تمدید می کنه. از ساعت 6 به 8. از 8 به 10. سنوات کذشته هم به همین صورت بوده است. در بعضی از استان ها هم محدودتر با توجه به صلاح دیدی که خودشون دارن. در بعضی از شهرستان های استان فارس، انتخابات ساعت 19 پایان پذیرفت. انتخابات 6 شهرستان از جمله کازرون، به دستور وزیر کشور و ستاد انتخابات کشور ساعت 8:30 به ابلاغ استانداری و معاونت سیاسی امنیتی استانداری به طور عمومی در صدا وسیما پخش شده و ...

ولی شبکه فارس  از ستاد انتخابات اعلام کرده به خاطر این که حوزه ها خلوته و کسی پای صندوق ها نیست و... علنا اعلام شون این بود جناب فرماندار؟!

نه اتفاقا،این نکته رو خوب شد که سؤال کردید تا من پاسخ بدم و بعضی از شایعات پاسخ داده بشه. انتخابات کازرون پایانش ساعت 20:30 ابلاغ شد. اما معنای پایان این نبوده که دیگه در حوزه ها رای گیری نمی کردن. ما در برخی شعبات –حداقل 10 تا حوزه در شهر کازرون- تا ساعت 10 شب هم رای گیری داشتیم. قانون این رو گفته. قانون گفته وقتی که انتخابات وقتش تمام میشه، تمام کسانی که در حوزه شعب اخذ رای حضور دارن، سر ساعت 8:30 درب بیرونی حوزه بسته میشه، اما اگر 1000تا آدم هم درون حوزه، توی محوطه اون مسجد یا مدرسه حضور داشته باشن، این ها باید رای شون گرفته بشه.

به نظر نمیاد این طوری بوده باشه، چرا که گزارشاتی که به ما می رسید حاکی از این بود که تجمع پشت در بالا بوده و لی کسی رای نمی گرفته؟!

نه نه، این جوری نبوده واقعا. این اصلا صحت نداره. بعضی از حوزه های ما عرض کردم که تا ساعت 10 رای گیری می کردن.

الان شما می گین که 8:30 درها رو بستید، بحث اینه!

عرض می کنم که شما این نکته رو در نظر بگیرید، قانون میگه هنگامی که وقت انتخابات تمام می شه، درب بیرونی حوزه بسته بشه، قانون میگه. یعنی قانون میگه سر ساعت 8:30 نماینده فرماندار بیاد تمام کسانی رو که درون و بیرون حوزه هستن رو بیارن داخل و بعد در رو میبندن. کسی که بعد از 8:30، بعد از اتمام وقت مراجعه می کنه دیگه پشت در بسته قرار میگیره وگرنه تا 8:30 هرکسی که بیرون حو.ه هم بوده وارد حوزه میشه و بعد در بسته میشه. شما نگاه کنید بعضی شایعاتی بود بعد از انتخابات که تعرفه کم بوده. ما بیش از 20هزار تعرفه برگشتی از حوزه هامون داریم.

شهر یا اطراف؟

همه

بالاخره شما ساعت 12 ظهر با خبرگزاری مهر مصاحبه کردید و مشارکت 85درصدی رو اعلام کردید. یعنی شما این برداشت رو داشتید که ممکنه تعرفه ای که براتون میاد کم باشه. خب یه وقت شما می گید تعرفه برگشتی داریم، یه وقت می گید نه وقتی که انتخابات تمام شده خب بالاخره تعرفه ای تو فرمونداری نبوده. شما اینو هم رد می کنید؟

100درصد.

یعنی اگر انتخابات تمدید می شد و حوزه ای نیاز به تعرفه داشت، شما تعرفه تو فرمونداری داشتید؟

ما 16000هزار تعرفه توی فرمانداری داشتیم. هنوز هم پلمپه. هنوز در خزانه فرمانداری هست. ما علاوه بر اون تعرفه هایی که اضافی در خزانه داشتیم، عرض می کنم شما اگر صورت جلسه برگشتی صندوق ها رو ببینید، اکثریت قاطع شعبات اخذ رای ما تعرفه مصرف نشده داشته و برگردونده.در همه بخش های ما و در همه شعبات ما. ما کمبود تعرفه نداشتیم اصلا. تو فرمانداری هم انبار داشتیم. توی بخش داری هامون انبار داشتیم. بخش داری هامون الان آمار داریم همه تعرفه ها رو برگردوندن. علاوه بر اون اگه تا 12 شب هم انتخابات تمدید می شد، ما کمبود تعرفه نداشتیم.

ما هنوز جواب این سؤال رو نگرفتیم که چرا انتخابات ساعت 8:30 تعطیل شد؟

عرض کردم که...

نه یعنی از شما نظر نخواستن و خودشون مستقلا تعطیل کردند؟

این دیگه جز مقرراته. بر اساس گزارشاتی که از شهرستان میره و استان تهیه می کنه، وزیر محترم کشور و ستاد انتخابات کشور یک انتخابات رو تمدید می کنه یا اینکه متوقف می کنه.

شما اگر انتخابات رو تا ساعت 10 تمدید می کردید فکر می کنید مشارکت مردم چند درصدی می شد؟

من فکر می کنم مردم در انتخابات شرکت کردند...

نه من که نمی گم شرکت نکردن...

من فکر می کنم همه موفق شدن و تو انتخابات شرکت کردن. یه حرف یواشکی هم می زنم حالا... اون حرف اینه که بخشی از افرادی هم که در حوزه ها جمع شده بودن، ما فرستادیم و دیدیم، این ها دیگه شناسنامه دست شون نبود که بخوان رای بدن. فقط جمع شده بودن. اونای که می خواستن رای بدن از صبح آمده بودن و رای شون رو داده بودن. حتی من یک ساعت بعد از  اتمام مهلت انتخابات، هیئت های اجرائیم تو خیلی از حوزه های شهری حداقل فعال بودن. اونا مرتب سرکشی می کردن که اگر تو بعضی حوزه ها  افرادی حضور دارن و تعرفه کمبود هست، تعرفه در اختیارشون قرار بدن.

بر اساس آمار سال 85 مشارکت مردم کازرون چند درصد بوده است؟

87درصد

یعنی تقریبا این جوری می شه که فقط اونایی از کازرون رفتن در انتخابات شرکت نکردن دیگه درسته؟

یعنی چی ؟

یعنی ما یه سری افراد داریم که از شهرستان کازرون به مناطق دیگه مهاجرت کردن...

ما آماری در دست نداریم که نشون بده افرادی از بیرون از کازرون اومده باشن و در انتخابات شرکت کرده باشن. ضمن این که منع قانونی هم نداره.

نه، بحث این نیست. اینطور که شما دارید میگید ما در کازرون مشارکت 100 درصدی داشتیم؟!

ما مبنای قضاوت مون سرشماری سال85 از ساکنین شهرستان کازرون هست. وگرنه حال اگر بخوان آمار بیرون از کازرون رو در نظر بیگیرن بعضی از حرف ها اینه که بالغ بر 300 هزار کازرونی خارج از کازرون زندگی می کنن. اگر اینجوری بخوایم فکر بکنیم که دیگه مشارکت میشه...

نه، بحث اینه که این طوری الان مردم ساکن کازرون 100 درصد شرکت کردن!

نه دیگه، 87درصد بیشتر شرکت نکردن. از 100درصد واجدین ساکن شهرستان کازرون (در سال 85)، 87 درصد شرکت کردن. حالا شما می فرمایید که مهاجرین هم آمدن...

نه من می گم نیامدن...

نیامدن.

اگر نیامده باشن باور کنید ما 100درصد مشارکت داشتیم!

نه، همون 87 درصد.

باز در حین تجمیع توانمندی ها برای برگزاری انتخابات، بحث ساماندهی مسافران نوروزی در برنامه قرار گرفت. قبل از تعطیلات عید، سه جلسه پیرامون بحث تسهیلات نوروزی انجام گرفت. امکانات دولت باز در جهت بالا بردن رفاه عمومی مسافرین عزیز به کار برده شد. بالغ بر 120 مدرسه در سطح این شهرستان برا پذیرایی مردم با امکانات خوب و مناسب مهیا شد؛ کمپ هایی توسط میراث فرهنگی ایجاد شد در مناطق مختلف. شهرداری وارد کارهای بسیار خوبی شد، پارک ها و میادین خودش رو آماده کرد. اوقاف و امور خیریه بقاع متبرکه خودش به خصوص حرم مطهر امام زاده سید حسین رو آماده پذیرایی از مهمانان محترم کرد. نیروی انتظامی با استفاده از همه توانایی هایی که داشت بحث امنیت رو به عهده گرفت. این شرایط هنوز هم ادامه داره تا وقتی که دور دوم سفرهای نوروزی به پایان برسه. مسئولین حضور داشتن و الان هم حضور دارن. خود بنده همین طور.

بحث دیگه ای که توجه خاصی شد، بحث چهارشنبه سوری بود، که این هم پرونده رو که مطالعه کردیم دیدیم که نیاز به برنامه ریزی های مناسبی دارد. تو اون مراسم هم بالغ بر 3000 مشتاق این مراسم سنتی آمدن بیرون از شهرستان کازرون در محیط باز، کار برگزاری جشن خودشون رو انجام دادن. تو اون قسمت هم الحمدلله بر خلاف سنوات گذشته اتفاقات خاصی نداشتیم.

در بحث افزایش امنیت در شهرستان چه کارهایی انجام دادید؟

در بحث امنیت کارهای فراوانی شده، شورای تامین، اعضای محترم، بسیار فعال بسیار بانشاط و پای کار. من 4-3 شهرستان خدمت کردم اما این هماهنگی که در شورای تامین این شهرستان من مشاهده کردم تو این  4ماه، کمتر جایی دیدم. این جا حداقل بسیار پررنگ هست، نمیگم جای دیگه نیست، هست ولی اینجا بسیار بیشتر و بهتر است و اثر هم داشته، موثر هم بوده است.

من در ابتدای خدمتم در این شهرستان با یک اصطلاح مواجه بودم که بسیار مایل بودم اون رو حذف کنم و ان این که سر زبون ها بود که 2بخش خشت و کنار تخته ناامن هست. این چیزی که الان بنده میگم باورکنید عین واقعیته. شما میتونید از تشکیلات امنیتی استان هم تحقیق کنید. اما امروز خشت و کنارتخته از بخش های امن استان فارس هستند. ما اتفاقی در اونجا نداریم. من اولین سفری که در قالب شورای اداری در بخش خشت داشتیم، در همون ماه اول، یکی از مصوبات این بود که اصلا این اصطلاح رو بردارید. براداشتن، پای کار هم اومدن همه نیروهای نظامی و انتظامی و امروز الحمدلله شهرستان کازرون یکی از مناطق امن فارس هست. اتفاقاتی که نشون بده این شهرستان ناامن هست نداریم، این شهرستان ناامن نیست..

از بعد از انتخابات یه سری دزدی هایی در شهرستان انجام گرفته که همگی به یک شکل بوده اند.  در همین اظراف فرمانداری لااقل 5-4 مورد بوده است، تدبیر شما چیه؟

در گزارشات شورای تامین من یک همچین گزارشاتی که حضرتعالی می فرمایید رو ندارم که نشان از اقدام سامان دهی شده و برنامه ریزی شده باشه.

اما این واقعیتیه که داره اتفاق می افته...

بله، یک شهرستان وسیعی در سطح کازرون، مشکلات و ناامنی هایی هم داره. اما ما در بسیاری از جرایم کاهش داشتیم که من به زودی عین گزارش شورای تامین رو می توانم در اختیار جراید قرار بدم. ما در بسیاری از جرایم 30 گانه ای که در شورای تامین مورد بحث و بررسی قرار می گیرد، نسبت به سال قبل در بعضی از موارد کاهش 27درصدی داشتیم. از 8درصد من دیدم تا 27درصد کاهش. در بعضی از جرایم هم تغییر نکردیم، یه مقداری افزایش هم داشتیم که باید رسیدگی بکنیم. در سال 91 برنامه شورای تامین مبتنی بر نگاه پیشگیرانه خواهد بود انشالله. البته باز هم اینجا مشارکت همه اقشار مردم در تامین امنیت بسیار موثر خواهد بود. حالا این نیست که ما میگیم مردم خودشون نگهبانی بدن، نه خیر، معناش اینه که مردم مشارکت بکنن با ما و رده های مختلف انتظامی و نظامی که در این شهر هست. من بارها گفتم و بازهم تاکید می کنم اصلا شایسته نیست برای این شهرستان، 7 رده نظامی و انتظامی در این شهر مستقر هست. با وجود این ظرفیت اگه درست استفاده بشه، شهرستان ما باید حداقل یکی از 3 شهر امن استان فارس باشد و این دور از انتظار نیست. بعید هم نیست بلکه سهل هست. بستگی به فعالیت مدیران داره که ما توی برنامه های خودمون داریم.

در بخش پروژه های عمرانی طرح ها و مصوبات به کجا رسیده است؟

در بخش دنبال کردن پروژه های عمرانی، یک سری مصوبات بسیار مهم سفرهای رئیس جمهور داشته است، بخش هایی از این مصوبات سفرهای اول و دوم و سوم انجام گرفته، بخش هایی روی زمین مانده و عرض کنم که پروژه های عمرانی که از محل اعتبارات ملی تعریف شده از قبل یا از محل اعتبارات بودجه های متفرقه مجلس در لایحه بودجه تعریف شده. یا این که از محل اعتبارات نفت و گاز استانی شروع شده در همه بخش ها کارهای بسیار خوبی انجام گرفته یا در حال انجام هست. منتها همون طور که عرض کردم باید بیش از این ها خدمت می شد و بیش از این ها خدمت بشه.

یکی از صحبت هایی که اخیرا بعد از انتخابات انجام شده،تذکری هست که امام جمعه محترم در رابطه با تعمد در به تعطیلی کشاندن برخی پروژه ها دادن، شما اطلاعی از این ماجرا دارید و می تونید بیشتر توضیح بدید؟

خب پروژه های وسیعی در این شهرستان فعال هست. الان در پایان سال 90 و آغاز سال 91 هستیم. خب معمولا سال مالی تا 30 مرداد محاسبه میشه. خب اشکالاتی هم در تامین نقدینگی بخی از پروژه های سنگین وجود داره. اشکالاتی هم بوده و هست. اما این اشکالات با محوریت دولت و آنجا هم با استفاده از منطق، قانون و مقررات یا حل شده و یا حل خواهد شد انشالله. همه پروژه ها فعال خواهد شد. ممکنه اهداف سیاسی هم باشه، اما من فکر می کنم نادیده بگیریم اونا رو و بریم به سمت اجرای مقررات و ضوابط. پروژه ای اگر تعطیل شده باشه و منطقی برش حاکم باشه مورد بررسی قرار میگیره، پیمانکار در قالب مقررات احضار میشه، اشکالاتش رفع میشه، مشکلات اون پیمونکار مرتفع میشه. اگر فعال نشد خب مسیرهای قانونی وجود داره در خلع ید پیمانکارانی که کار رو معطل بکنن. مملکت که معطل نمیشه، کارها که معطل نمیشه. این ها میاد به یار ی خدا در چهارچوب قرار میگیره و اگر کسی بخواد خطایی داشته باشه، ابتدا با مقررات و ضوابط و نهایتا اگر ضرورتی داشته باشه برخوردی صورت بگیره،صورت خواهد گرفت و انشالله کارها سامان بیشتری خواهد گرفت.

میزان اعتبارات کازرون در سال 91؟

هنوز بودجه مملکت تصویب نشده، بعد که بودجه تصویب بشه...

شنیده شده که یه سری بودجه ها برای ترمیم و تکمیل پروژ ه ای نیمه تمام اختصاص داده شده...

این بودجه ها در قالب های مختلف هست. بخشی از عمده ترین این بودجه ها عمرانی هست. که پروژه ها هم خصوصا پروژه های بزرگ، ملی و شناسنامه دار هم هستند. پروژه های سنگین میلیاردی در قالب اعتبارات ملی برنامه ریزی شده اند. بخشی از اعتبارات در قالب تملک دارایی های استان هست که این هم در اختیار شورای برنامه ریزی استان و شهرستان هست که معمولا اولویت در این گونه برنامه ها، پروژه های نیمه تمام هستند. اعتبارات خوبی در قالب نفت و گاز، البته شهرستان ما تولید نفت و گاز ندارد اما به دلیل داشتن مناطق محروم اعتبار قابل قبولی نصبیش میشه. اعتبارات دیگه ای داریم در قالب ماده 180 توسعه که خیلی خوب هست. مثلا در شهرستان خودمون قریب به 11 میلیارد از این بند قبل از مدیریت بنده توزیع شد. الانم 25درصد باقی مونده در حال ابلاغ هست. شاید توی هفته آینده ابلاغ بشود که خب مسیر مشخصی دارد و بیشتر توی آب شرب و راه ها و اینا باید به کار گرفته بشود. بودجه های مناطق محروم هست، بودجه های توازن توسعه هست، این ها بودجه هایی هست که هست. خب گرفتن اعتبارات و جذب بودجه تا حد زیادی بستگی به مدیریت شهرستان داره. هرچه مدیریت شهرستان قوی تر و شاداب تر حضور داشته باشه در سطح استان، کشور و وزارت خانه ها، هماهنگی های بیشتری باشه، اعتبارات بیشتری هم می شود جذب کرد و کار کرد. هرچه فعالیت ها کمتر باشه هرچه فرماندار شهرستان دلبستگی بیشتری به اتاق و میز وصندلی داشته باشه، خب قطعا مشکلات هم بیشتر خواهد بود. بنده اخلاقا معتقد به این نیستم. معتقد به نشستن در این اتاق نیستم. معتقد به با مردم بودن و کار مردم را حل کردن هستم. تجربیاتم هم همینه. جاهایی هم که قبلا خدمت کردم به همین صورت بوده.

در بحث رشد شاخص های فرهنگی شهرستان چه اقداماتی صورت گرفته است؟

تلاش کردیم شورای فرهنگ عمومی رو در شهرستان که حالا به نوعی کم رنگ شده بود و یا در بخش هایی تعطیل شده بود را فعال کنیم اگرچه هنوز به اون طرازی که خود ما خواهان اون هستیم نرسیدیم. باید به طراز فرهنگی بالایی از نظر فعالیت ها برسیم تا بتونیم موثر باشیم در توسعه فرهنگی این شهرستان.

یک نکته ای که به نظر میرسد در این بحث، مورد توجه مدیریت فرهنگی شهرستان نیست، عدم کارآیی این شوراها و مجامع تصمیم گیری فرهنگی است، یعنی به نوعی عدم استفاده از نیروهای متخصص در مسئولیت های حساس و انجام برنامه ریزی های سطحی و ظاهرنگر برای رفع معضلاتی که عمیقا براشون کار شده. اینو شما چه جوری ارزیابی می کنید و چه برنامه هایی دارید؟

در بحث مدیریت شهرستان شما هم قطعا اطلاع دارید در آستانه انتخابات ورود به بحث تغییرات مدیریتی در شهرستان، طبق قوانین و مقرات کشور نبود و دستور این بود که به همین شکلی که در شهرستان وجود داره، کار ادامه پیدا کند. اما در این موضوع، نگاه منم مثل شماست و قبول دارم. بخش های فرهنگی ما باید با یک مدیریت شاداب و با نشاط اداره بشوند که الان فاقدش هستیم. فکر میکنم این به زودی اتفاق بیافته و بخش های فرهنگی ما صاحب مدیران قدر و با نشاط بشن که بتوانیم در سال 91 ، حرکت های فرهنگی مون رو منسجم تر بکنیم. من فکر میکنم اگر ما بتوانیم شورای فرهنگ عمومی رو فعال کنیم، که این اواخر فعالش کردیم، با محوریت امام جمعه شهرستان، با وجود سرمایه های عظیم انسانی که تو این شهرستان هست، در بخش فرهنگی هم می توانیم پیشرو باشیم در استان و حتی در کشور.

با توجه به اینکه به نقش شورای فرهنگی بیشتر تصمیم گیری های کلان است و به نظر میرسد که حتی اتخاذ تصمیمات نیز در چنین جلساتی با مشکل مواجه می شود،  ناگزیر وجود یک اتاق فکر برای بحث و بررسی عمیق مسائل فرهنگی و ارائه به شورا برای تصمیم گیری ضروری به نظر می رسد. ایده خود شما چیه؟

به طور قطع مطلبی که شما میفرمایید اساس فعالیت های فرهنگی است. داشتن اتاق فکر، داشتن مشاوران فرهنگی قوی و ریشه دار. داشتن برنامه در بخش فرهنگی، اصل و جوهره حرکت فرهنگی است. بله به طور قطع با همین اعتقادی که حقیر دارم که باید برنامه محور باشیم، اگر بتوانیم استفاده بکنیم از توانمندی های انسانی که در این شهرستان هست، می توانیم  شورای فرهنگ عمومی رو در سطح بسیار عالی داشته باشیم. دبیرخانه شورا در ارشاد اسلامی باید تبدیل به اتاق فکر بشه. باید محور قرار بگیره.

ببخشید اعتبارات فرهنگی مصوب استانی و ملی برای شهرستان کازرون در سال 90 چند درصدش جذب شد؟

ببینید اعتبارات فرهنگی برش شهرستانی ندارد متاسفانه. یکی از اشکالات عمده ای که باید در سایت شما پررنگ هم بشه همین هست. این اشکال بزرگی است؛ معنای این حرف اینه که اعتبارات فرهنگی مستقیما به شورای برنامه ریزی شهرستان ها داده نمی شه. اعتبارات یک شهرستان باید در اختیار شورای برنامه ریزی شهرستان قرار بگیرد.

شاید دلیلش این باشه مسئولان هم به این نتیجه رسیدند که در شهرستان ها نگاه سطحی و یا شاید نگاه عمرانی بر مسائل فرهنگی حاکمه و به امید ارتقای سطح تصمیم گیری، این رو به استان ها واگذار کردند؟

من فکر میکنم این نیست و مسیر توزیع اعتبارات فرهنگی مسیر درستی نیست. خب الان اعتبارات فرهنگی ما برش استانی داره و از اونجا باید برای ما تصمیم بگیرند. اگرچه این نیست که حالا اونا خطا تصمیم بگیرن، اما اطلاعات و آگاهی و تسلطی که مدیریت محلی شهرستان داره خیلی متفاوته با استان. همین طور که اعتبارات عمرانی رو میدهند، اعتبارات فرهنگی رو هم بدهند. اگر این کار انجام بشه ما با مشکل مواجه نیستیم. شما الان نگاه کنید که همه دستگاه های ما اعتبارات فرهنگی دارن اما یه اتفاق مهمی مثل دهه فجر که میفته به هر دستگاهی که شما میاید جمع بکنید که خرج بکنن و هزینه بکنن، میگن آغا پولی نیست. در حالی که اگر این پول می آمد در شورای برنامه ریزی توزیع و تقسیم می شد، ما به عنوان مدیر یه شهرستان میدونستیم چگونه مدیریت کنیم.

یعنی قابل رصد نیست که تو استان...

قابل رصد نیست. ما رصد نمی تونیم بکنیم پس نظارت هم نمی تونیم بکنیم. کار فرهنگی می خواد تو این شهرستان انجام بگیره ولی رصد و نظارتش میخواد در استان باشه، خب این غلطه.

خب شاید دلیلش این باشه که طرح و برنامه مدون فرهنگی به آن معنا که باید، در مراکز و نهادهای مسئول شهرستانی تهیه و ارائه نمی شود؟

تدوین برنامه ها و طرح های فرهنگی بر اساس اعتبارات هست. مثلا میگن شما 9 میلیارد در بخش تامین آب شرب پول داری. خب فرماندار کازرون و مسئولان دور هم جمع می شوند و برای چگونگی هزینه کرد، اولویت بندی و برنامه ریزی میکنن.

مثلا قبلا اینطور بود که بودجه کشور رو سازمان برنامه و بودجه میریخت و نمایندگان و فرماندارها میرفتند و اونجا جا مینداختن. بالاخره شما آماری دارید که تو سالی که گذشت کازرون چه مقدار جذب اعتبار فرهنگی داشته؟

عرض کردم به خاطر اینکه توزیع اختیارات با ما نبوده، الان ارزیابی ش هم در توان ما نیست. ما فعالیت رو میخوایم از دستگاه های اداری مون. فعالیت ها هم صورت میگیره، اما در حد انتظار نیست. به دلیل اینکه خود ما پشتیبانی کننده اعتباری نیستیم. ما در همایش فرماندارها هم این رو گفتیم؛ هم باید اعتبارات پررنگ تری دیده بشه و هم باید توزیعش بیاد در اختیار مسئولان شهرستان.

یکی از اون مصوبات پر سر وصدایی که دولت برا کازرون داشته بحث برگزاری کنگره سلمان فارسی بوده است. چطور شد که اجرای این کنگره به بنیاد فارس شناسی محول شد و این که آیا دولت و زیر مجموعه ها به تعهدات مالی خودشون عمل کردن یا نه؟ وضعیت کنونی این کنگره رو هم توضیح بدهید؟

این حرکت بسیار مهم فرهنگی که یک حرکت قطعا تاثیرگذار در مملکت هم خواهد بود و حتی خارج از این کشور، در این مدت پیگیری شد. خب مسیری که قبلا داشته بیشتر به سمت این بوده که بنیاد فارس شناسی با همکاری مسئولین شهرستانی و محلی این کنگره رو برگزار بکند و بیشتر هم نگاه این بود که در سطح استانی برگزار بشود. قراردادهایی هم بین ارشاد استان و بنیاد فارس شناسی منعقد شده و کارهای مطالعاتی هم انجام شده بود، اما با مدیریت جدیدی که در شهرستان ایجاد شد، دنبال کردیم در سال 90 ما دو جلسه در سطح عالی ترین مدیران استان داشتیم. چارچوب تغییر کرد و مسئولیت برگزاری این همایش عظیم، کنگره بین المللی سلمان، بر عهده مدیریت اجرایی شهرستان قرار گرفت.

پس الان نقش بنیاد فارس شناسی چی میشه؟

بنیاد فارس شناسی در این ستاد بسیار مهم استانی بحث کمیته علمی همایش رو دنبال می کنه.

پس کازرون کمیته اجرایی این کنگره است؟

کمیته اجرایی این کنگره در 2 سطح است. سطح اداره کل ارشاد اسلامی برای ساماندهی امور بین المللی و استانی و کشوری و کمیته یا ستاد اجرایی شهرستان با مسئولیت فرماندار شهرستان که شکل گرفته کمیته های مختلفش تعریف شده، فعال شده، برنامه ریزی شده، چارت تشکیلاتی تهیه شده و طبق برنامه ای که تدوین شده در سطح عالی استان، نیمه اول اردیبهشت ماه 91، پیش کنگره سلمان اتفاق خواهد افتاد با مدیریت شهرستان. پیش بینی های لازم اعتباری انجام گرفته. مسیر اعتبارات هم مشخص شده که کجاها بره و به چه صورت هزینه هم بشه. کنگره اصلی قبل از مراسم جهانی حج تمتع یعنی اواخر مهر ماه به امید خدا بایست در شهرستان کازرون انجام بگیره. همه اون اتفاقات اصلی و خمیر مایه این کنگره عظیم و بزرگ با محوریت شهرستان کازرون، امام جمعه محترم و فرماندار عملی خواهد شد.

غیر از این کنگره بزرگ سلمان، همایش مرحوم دوانی هم درحال شکل گیری است، که این هم طبق برنامه ای که تا الان تنظیم شده اواخر اردیبهشت همین امسال برگزار میشه؛ اگر اشکالاتی در مسیر اجرا پیش نیاد. اونم مقدماتش آماده هست. من فکر میکنم حرکت های اینجوری از نظر فرهنگی، تاثیرات به سزایی در شهرستان خواهد داشت و ما مرتب باید از این تیپ همایش ها و برنامه های فرهنگی در شهرستان داشته باشیم.

یکی از آن مسایلی که همیشه گریبان گیر کازرون بوده است بحث مشکلات مدیریتی است. در این مورد چه اقداماتی انجام داده اید؟

ما خودمون رو آماده کردیم، وقت بسیار محدود بوده، اشکالاتی در ساختار مدیریتی این شهرستان وجود داشته و دارد، ما خودمون رو مهیا کردیم برای سال 91، با هدف تعریف 3 تا برنامه، یکی یک برنامه کوتاه مدت، یکی میان مدت و دیگری هم بلند مدت. من اعتقادم اینه که در کار مدیریت چون تخصصم هم در بخش مدیریت هست، باید مدیریت رو از حال روزمرگی در بیاوریم. روزمرگی دنبالش روز مردگی است. فشل شدن مدیریت هست. در جا زدن و حتی در بعضی مواقع عقب گرد هست.بنده خودم رو به عنوان نوکر و خدمت گذار مردم با هماهنگی مسئولین شهرستان گسترده و با حمایت استاندار محترم و مسولیت استان، دولت خدمت گذار و زیر سایه آقا امام زمان و تحت امر ولی امر مسلمین،رهبر فرزانه انقلاب، بنا داریم انشالله استفاده بکنیم از همه پتانسیل ها و انرژی های این شهرستان به خصوص نیروی انسانی و از این حاشیه های سیاسی دور بشویم، بیاییم در متن قرار بگیریم، اونم متن توسعه این شهرستان.

این مردم خودشون به اندازه کافی سیاسی هستن. اصلا من ضرورت نمی دونم ورود مسئولین رو حداقل به بازی های سیاسی. حالا بحث اجرای سیاست های نظام در قالب های صحیح یک بحث است، بازی های سیاسی که بعضی مواقع به بهانه های حرکت های سیاسی انجام میگیرد، من به این مسائل حاشیه ایاعتقاد ندارم، به متن معتقدم اونم با تعریف توسعه شهرستان. بنا هم دارم از همه توانمندی های این شهرستان در همه بخش های مدیریتی این شهرستان استفاده بکنیم. بارها هم در شورای اداری گفتم، 4شورای اداری که در این 4ماه داشتیم، این مردم آغابالاسر نمی خواهند. این مردم ارباب نمی خواهند. این مردم نوکر می خواهند. هرکی میتواند نوکری این مردم را بکند بماند، هرکس می خواد آقایی بکند جای دیگه ای برود آقاییش را بکند. چون بازم اعتقادم اینه که نوکری مردم آقایی رو پشت سر داره.

نکته ای که فضای سیاسی اجتماعی کازرون رو آزار میده، بحث تعداد زیاد اداراتی است که با سرپرستی اداره میشوند. کی شهرستان از این وضعیت خلاص میشه؟

در ایام انتخابات که صلاح نبود وارد این مقوله میشدیم. اما الان من فکر میکنم خیلی سریع این اتفاقات با هدف ایجاد انسجام مدیریتی در شهرستان باید بیافتد. بخش هایی از مدیریت شهرستان از کار افتاده، غیر قابل قبول هست و انشالله در اسرع وقت در همین روزهای آتی به یاری خدا به سمت تثبیت مدیریت های این شهرستان حرکت خواهد شد. من فکر میکنم نتیجه کار تا مصاحبه بعدی شما مثبت باشه و انشالله با نتیجه قابل قبول.

 لذا به یاری خدا برنامه هایی داریم تدوین میکنیم. داریم اولویت های توسعه شهرستان رو مشخص می کنیم. راه آهن از مسائل اساسی توسعه این شهرستان هست. خط آهن گل گهر که بناست خط آهن شیراز – بوشهر رو به استان خوزستان وصل بکنه. از مسیر شیراز-فیروزآباد-فراشبند-اهرم-بوشهر حرکت میکنه و از عسلویه به سمت فراشبد، کازرون و خوزستان برنامه ریزی و از قبل تدوین شده است که این کار باید خیلی سریع انجام بشود.

شما برای بحث معاون فرماندار برنامه ای دارید، کسی مد نظرتون هست؟

بله، معرفی کردیم. ما 2معاون معرفی کردیم. استان باید استعلام بکنه، گزینش بکنه، بعد...

می تونیم بدونیم چه افرادی هستن؟

بعد که انشالله جلسه تودیع و معارفه بود، کازرون نما هم ایشالله تو جلسه تودیع و معارفه، البته معارفه، تودیع که دیگه نداریم. ما 2تا معاون داریم؛ معاون عمرانی و برنامه ریزی و معاون سیاسی. هر 2هم ما معرفی کردیم، از نیروهای همین شهر هم هستن. نیروهای توانمند همین شهر.

رنج سنی شون رو می تونید بفرمایید؟

من با توجه به این که خودم جوانم...

پس از اون جوانان هستن...

من جوان هستم، مگه من پیرم؟ من فقط خدمتم داره کم کم تمام میشه... از بین افراد مومن، بانشاط و متدین این شهرستان انتخاب کردیم. من بومی بودن ملاک کارمه و یکی از ملاک های من هست. معتقدم این شهرستان می تونه استان رو اداره کنه.

یعنی اولین ملاک تون بومی بودنه؟

من اولین ملاکم اهل دین بودنه. بعدا عرض کنم که پیرو ولی فقیه اونم از نوع مطلقه اش، نه از نوعی که بعضی از آقایون می گن مثلا بعضی از مواقع می تونه فراگیر باشه بعضی از مواقع نمی تونه، نه، ولایت مطلقه. پیرو ولایت فقیه، مؤمن و متدین، کارآمد و متخصص، حالا اینا که جمع می شن، بعد بیایم بر سر این که این شهرستان چون توانمندی داره، از همین شهرستان باید انتخاب بشه.

پس شما گرایش های سیاسی و از این چیزا مد نظرتون نیست. مثلا اگر یه وقت یه کسی باشه با گرایش موجود مخالف باشه و شایسته تر از بقیه باشه، شما اونو ترجیح می دین؟

من یه آدم متدین مسلمان ولایی قوی پرکار رو عرض کنم که...

از هر طرف که باشه انتخاب می کنید؟

باریک الله. از هر تفکر قابل قبول نظام. خارج از نظام نه. خارج از خط قرمز نه...

شما هم بخواین، اونا نمی خوان!

مثلا جناحی که در بحث انتخابات ریاست جمهوری در بحث فتنه وارد شدند، من خط قرمزم هست، محکم و صریح و روشن

نکته ای که شما به عنوان مدیر شهرستان قطعا باید در این مدت متوجه شده باشید، این فرسودگی بدنه ادارات هست.

ساختمان یا نیروی انسانی؟ ساختمان که صحیحه...

الان خدمت تون عرض می کنم. یعنی اگر تا یه مدت دیگه نخواد ماموریت جمع کثیری از افراد و برخی از همین نیروهای اداره خودتون تمدید بشه، شما با انبوهی از بازنشسته ها مواجه هستید و یه بدنه به لحاظ سنی خیلی پیر. برا این چه برنامه ای دارین شما؟

این برنامه، برنامه مملکتی است. ما هم در همان چهارچوب حرکت می کنیم. دولت بنا داره دولت رو کوچیک بکنه. نظام یکی از سیاست هاش کوچیک کردن دولت هست. بهترین برنامه در مدیریت کشور اینه که بیایم با یک برنامه ریزی صحیح و اصولی، کار مفید دستگاه ها و کارمندان ادارات رو افزایش دهیم. ما اگر کار مفید رو افزایش بدیم، به نیروی انسانی کمتری احتیاج داریم. اما اگر بنا باشه که کار مفیدی در کار نباشه، باری به هر جهت باشه، روزمرگی باشه، این تعداد که خوبه، 3 برابر این تعداد هم...

بحث اینه که الان دیگه همه در مرز بازنشستگی هستن...

عرض می کنم حالا. پس این یکی از سیاست هاست، کوچک کردن دولت و افزایش فرهنگ کار مفید در ادارات و نهادها. قطعا وقتی که این صحیح و اصولی اجرا بشه، به نیروی انسانی کمتری احتیاج هست. ستااما بحث جای گزینی نیروهای بازنشسته هم که حالا قطعا شما هم کلمه فرسوده رو از بحث حذف خواهید کرد، این ها سرمایه های این مملکت هستند.

بله؛ در این مساله که شکی نیست.

اون بحث هم قطعا دولت برنامه داره. ما هم برنامه داریم. ما نیازهامون رو اعلام می کنیم به استان. استان هم به کشور وتو کشور قطعا تصمیماتی گرفته شده و تصمیماتی گرفته خواهد شد در بحث گزینش نیروهای جدید و برای تکمیل کادر دستگاه ها و ادارات دولتی.

راه آهن کازرون در چه مرحله ای هست؟

خب تا اون جایی که من اطلاع دارم خط آهن شیراز-بوشهر اجرایی شده، فکر کنم در 3 قطعه تحویل پیمانکار شده و فعا لیت اجرائیش شروع شده است. خط آهن گل گهر که از عسلویه-فراشبند-کازرون به سمت خوزستان هست، مطالعاتش صورت گرفته. باید همه توان شهرستان بیاد به سمت پیگیری این مساله.

بحث منطقه ویژه اقتصادی در چه مرحله ای قرار دارد؟

یک مساله ای که از مصوبات سفر اول بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است ولی تا الان روی زمین مانده، بحث منطقه ویژه اقتصادی است. ما در سفر اول دولت، 4 منطقه ویژه اقتصادی مصوب داشتیم، یکی از اینها شهرستان کازرون هست. خب من دنبال کردم، مطالعات منطقه ویژه اقتصادی نهایی شده، ما در 2هفته پیش جلسه ای با مسئولین مرتبط و مشاوران در استان داشتیم و اونجا دیگه بحث مطالعه و جمع بندی شد و در بحث مکان یابی هست که این کار هم مقدماتش انجام گرفته تو همین مدت کوتاه و بنا داریم به سرعت به سمت این کار برویم.

در بحث اشتغال با این حجم انبوه بیکار در شهرستان، چه برنامه ای دارید؟

بحث اشتغال زایی یکی از محورهای مهم کار ماست.بعضی از کارخونه های ما تعطیل هست، مثل کاشی و سرامیک که می تواند بسیار موثر باشد در اشتغال، توسعه و تولید ثروت در این شهرستان. بعضی کارخونه های دیگه نیمه فعال هستند. برنامه ریزی شده مثلا در همین 2هفته آینده ما جلسه نهایی فعال کردن کارخانه کاشی سرامیک رو در سطح عالی برنامه ریزی کردیم.

چطوری مساله اش حل شد؟

سرمایه گذاری با تلاش زیاد از قم پیدا شده و کاراهای مقدماتی رو اینجا انجام دادند، کارخانه را بازدید کردند، ارزیابی های مختلف انجام گرفته است و بناست روز 15 فروردین جلسه در سطح مسئولین عالی استان باشه که تصمیم نهایی در جهت خرید و فعال کردن و نوسازی و بهسازی این کارخونه اتخاذ بشه.

تکلیف کارگران و کارمندان کارخانه چه می شود؟

الان شرایطی که برای این خانواده های محترم و این نیروهای ارزشمند - بالغ بر 200 نفر- وجود دارد، بغرنج هست. ما یکی از مسائل مهم مان همین هست. دنبال کردیم، در حالی که به کارهای دیگر مشغول بودیم ولی از این بحث غافل نبودیم، دنبال کردیم تا به اینجا رسید. من فکر میکنم 15 فرودین امسال یک روز بسیار مهم برای این کارخانه باشد و قطعا بدونید در اون جلسه یکی از محورهای اصلی بنده بحث همین نیروهایی است که امروز با مشکل مواجه هستند. انشالله اینا برمیگردن به یاری خدا.

الان خب وضعیت مساعدیه، مدت بیمه هم پایان یافته و ...

بله، عرض کردم خدمتتون به طور قطع این یکی از محورهای اصلی بنده هست که اصلا اجبار هست، نه اینکه بگوییم اولویت با ایناست بلکه باید همه اینا با سابقه ای که دارن برگردن، حالا اگر نیروی جدیدی یا تخصص جدیدی خواستند، غیر از این نیروها که به کار گرفته بشود اون جداست.

نظر شما در مورد رفع بیکاری و اشتغال زایی بیشتر معطوف به اجرای برنامه ها و دستورالعمل های کشوریه یا خودتون هم برنامه ای جداگانه خواهید داشت؟

همه اون چه که شما عرض کردید و چیزهای دیگری هم که شما نفرمودید می تواند منشا اشتغال و توسعه باشد. برنامه هایی که از بالا تدوین میشود میتواند در این زمینه راه گشا باشد اما اساس کار برنامه هایی است که با توجه به شرایط و مقتضیات شهرستان تعریف میشوند. من فکر می کنم که باید به این سمت برویم که مردم وارد این مقوله بشوند. در همه زمینه ها هرجا که مردم وارد شدند ما موفق بودیم، در بحث اشتغال هم همین طور است. خب نه سیاست دولت این است که دوره خودش بیاد وارد این فضاها بشه که فضایی رو آماده کنه مثل خانه از پیش ساخته حالا بگه جوون بره وارد این کار بشه ونه اصلا منابع دولت می تونه پاسخ گو باشه. اما منابع ملت می تونه پاسخ گو باشه. ما باید فراخوانی بکنیم سرمایه داران بزرگی که اهل این شهر هستن ولی خارج از این شهر دارن زندگی می کنن. الان خیلی از سرمایه هایی که در سطوح مختلف استان وجود داره از همین شهرستان هست.این برگردن بیان حضور پیدا بکنن و سرمایه گذاری بکنن.زمینه های مختلفی هست. همین بحث منطقه ویژه اقتصادی کار کوچیکی نیست، کار بسیار بزرگی است. شکل بگیره بخش عمده ای از معضل بیکاری و اشتغال این جوان ها حل خواهد شد. بحث اشتغال خانگی در سال 90 فعال شده، در سال 91 باید وسیع تر دیده بشه. برنامه های محلی می تونه بسیار موثر باشن در بحث اشتغال با استفاده از مردم و سرمایه های مردم. با نام گذاری که رهبر فرزانه انقلاب در سال 91 فرمودن باید محور قرار بگیره حمایت از کار و سرمایه ایرانی. محور مدیریت شهرستان قرار خواهد گرفت. قطعا محور اصلی حرکت ما همین خواهد بود. و همین کار اگر سریع و صحیح و درست و حجیم انجام بگیره، همین شعار ارزشمندی که رهبر فرزانه انقلاب عنات فرمودن برا سال 91 محور قرار بیگیره، مطمئن باشید که بحث اشتغال هم رونق خواهد گرفت.

یکی از ساز وکارهای ورود مردم به عرصه اقتصادی و خود اشتغال زایی، همین بنگاه های زود بازده هست. برنامه شما در این زمینه چی هست؟

خب حالا شکل کار تغییر کرده،اسمش دیگه بنگاه های زودبازده نیست. بیشتر آمده در قالب مشاغل خانگی قرار گرفته. با تسهیلات محدودی که از نظر سقف اعتباری در اختیار خانواده ها قرار گرفته و خانواده ها وارد شغل میشوند، قطعا مؤثر خواهد بود البته مشروط بر اینکه جوری برنامه ریزی بشه که انحراف نداشته باشیم یا بسیار کم باشه. حالا به عبارتی خیلی روشن تر این که جوری برنامه ریزی بشه که این تسهیلات ارزانی که در اختیار خانواده ها قرار میگیره، بعدش تبدیل به ماشین سواری و این چیزا نشه و واقعا بره سمت صحیح خودش یعنی همون ایجاد اشتغال خانگی. بخش دیگه کار شهرک های صنعتی ماست. ما یک شهرک صنعتی تقریبا فول شده داریم، یه شهرک صنعتی در حال تدوین داریم، خب مردم بیان در این شهرک های صنعتی 70-60 هکتاری سرمایه گذاری بکنند در بخش های مختلف. این خودش اشتغال هست. یا در بحث منطقه ویژه اقتصادی، قطعا زیر ساخت ها رو ما مهیا میکنیم. آب و برق و تلفن و زمین و ... رو دولت تامین میکنه و این مردم هستن که باید بیان در منطقه ویژه اقتصادی به خصوص در بحث صنابع تبدیلی مبتنی بر کشاورزی این شهرستان سرمایه گذاری کنن که این امر می تونه حل مشکل اشتغال زایی شهرستان کازرون باشه.

 در بحث گردشگری با توجه به اتفاقات ناگوار اخیر بنظر می رسد که نیاز به توجهی جدی دارد . در این رابطه چه اقداماتی انجام شده است؟

بحث گردشگری تو این شهرستان حالا نمیگم پنهان بلکه کمرنگ بوده و باید بسیار پررنگ بشود. یکی دو سه ماه گذشته اتفاق بدی افتاد. اتفاق نامیمونی در بحث میراث فرهنگی افتاد که قابل قبول نبود. من در همون بازدید اولم از مجموعه بیشابور و تنگ چوگان عرض کردم قابل قبول نیست که این آثار با این عظمت و اهمیت فرهنگی، هنوز دوربین الکترونیکی و یا روشنایی شب نداشته باشد و به همین دلیل، مسئولین مجبور بودن ساعت 5 بعد از ظهر دیگه اجازه ورود به کسی ندهند، نهایتا اون اتفاق افتاد و نقش مقداری آسیب دید. توسط میراث فرهنگی استان - که من همینجا تشکر میکنم از جناب آقای فعالی که فعالانه وارد صحنه شدند - با حمایت شورای تامین شهرستان و با هزینه 70-60 میلیونی اونجا رو مجهز کرد به دوربین و نور . این شب ها اگر شما برید  اونجا لذت میبرید. محوطه سازی شده. افتتاح شد یکی در روز قبل از تعطیلات عید. با محوریت میراث فرهنگی افتتاح شد این کار بسیار خوب و ارزشمند. کارهای دیگه ای هم باید صورت بگیرد در بخش گردشگری که انشالله ما بتوانیم در استان به صنعت گردشگری توجه خاص کرده باشیم و بتونیم جذب داشته باشیم باز هم با هدف جذب ثروت.

وضعیت پتروشیمی های کازرون در چه سطحی است؟

بحث پتروشیمی فعال هست ولی با مشکلاتی در بخش تامین اراضی با مشکلاتی روبرو است. باید فعال تر بشویم، من بازدیدی داشتم قبل از عید و بازدیدهای دیگری هم خواهیم داشت، فعال خواهیم کرد که بتونیم به سرعت، چون ما اگر سامان بدهیم به صورت مستقیم و غیر مستقیم، جمع کثیری از جوانان متخصص ما و غیر متخصص ما در بخش های اداری و خدماتی اونجا مشغول خواهند شد. کار بسیار مهمی است.

تکلیف پتروشیمی نودان چه شد؟

اون هم عرض کنم که حداقل من اطلاعات کافی ندارم که بخوام پاسخ صحیح بدم. ولی در بخش پتروشیمی کازرون کار فعال هست ولی به نظر میرسه که باید تسریع بکنیم در این امور.

در بحث جاده سازی، نگه داری جاده ها، این ترافیک سنگینی که امروز جاده شیراز-کازرون-بوشهر داره و بالعکس. پاسخگو نیست این ظرفیت. این ظرفیت بسیار بالاست، جاده پاسخگو نیست. حداقل در بخش نگه داری راه ها، شانه سازی جاده ها، نصب علائم رانندگی، خط کشی جاده ها، اینا به نظر کوچیکن ولی نتایج بسیار بزرگ دارن و جان انسان ها رو حفظ میکنن. در توسعه راه های روستایی، راه های فرعی، راه های اصلی شهرستان، کار شده بیشتر از اینا باید کار بشه، برنامه هایی وجود داره.

در بخش تامین آب شرب، ما هنوز بسیاری ازروستاهامون فاقد آب آشامیدنی بهداشتی هستند، باید تلاش بشه. در بهسازی روستاها و در تغییر چهره شهرهای ما، رو این ها خیلی خوب میشه مانور داد و کار کرد. منتها تغییرش این نیست که همش بودجه های دولتی بیاد، منابع و زمان محدود هست. مشکل اصلی توسعه و عمران همین محدودیت منابع و زمان هست. اما اگر مردم مشارکت بکنند در نوسازی منازل خودشون و مغازه ها و مراکز تجاری خودشون و شهرداری ها هم فعال بشن و مدیریت شهری رو انجام بدن، قطعا در سال های آینده چهره این شهرها هم تغییر میکند. بهسازی روستاها، تامین آب شرب، بحث جاده ها، بحث فرهنگی، بحث ورزش، چه ورزش بانوان و چه آقایان باید توجه ویژه ای بشه. امکانات هست، تسریع بشه در تامین امکانات بیشتر. در توسعه فضاهای رزشی باید سرانه فضای ورزشی رو افزایش بدیم.

الان سرانه چه میزانه؟

من اطلاع کافی ندارم. ولی باید سرانه ورزشی رو افزایش بدیم، جوانان ما مشتاق این بحث هستند و در دین مبین اسلام هم سفارش شده به بحث ورزش.

در ارتباط گیری با مردم شیوه کار به یاری خدا نو خواهد شد.بهتر خواهد شد. من در معارفه خودم هم عرض کردم مردمی بودن معناش این نیست که آقای فرماندار یا مسئول حالا مثلا یه روز در هفته رو ملاقات مردمی بذاره، این یکی از کاراییست که باید انجام بیگیره. مردمی بودن معناش با مردم بودنه، با سایر اقشار بودنه. من در برنامه هام دارم که از اساتید دانشگاه در توسعه شهرستان استفاده کنم. از محضر روحانیت معزز و محترم به محوریت امام جمعه های عزیز و پرتلاش شهرستان، استفاده بکنیم ازشون. مسئولین همه هماهنگ بشن، یک دست بشن، نماینده، امام جمعه، فرماندار، همه و همه یک انرژی وسیعی رو جمع کنن به سمت حرکت سریع تر پیش برن و این شهرستان رو به سمت توسعه و عمران پیش ببریم. ما میتونیم، اونچه که مسلمه اینه که نظام توانمند هست. این همه منابع، میتوانیم. مشروط بر این که بخواهیم، مشروط بر اینکه با همدیگه باشیم. مشروط بر اینکه مث سوهان همدیگر رو نسابیم و هدر ندهیم، تقویت کننده همدیگه باشیم. جمع بشیم که انشالله این افق روشن وجود داره.

چه میزان دیگه از خدمت تون باقی مونده؟

الان 28 سال خدمت کردم و 2 سال دیگه هنوز از خدمتم باقی مونده در سیستم. البته من معلم هستم ها ...

ببخشید که مزاحم شدیم. لطف کردید، حوصله کردید، حدودا 2ساعتی وقت گذاشتید.



نوشته شده توسط مهدی صنعتی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

اشراق

یادداشت های یک فرهنگ دوست

هنر
  • یا مرتضی علی (ع)
کتاب
  • “بوی خوش عطر” رونمایی شد
طبقه بندی موضوعی

مصاحبه با فرماندار کازرون

دوشنبه, ۴ ارديبهشت ۱۳۹۱، ۰۱:۱۶ ب.ظ

مهدی صنعتی، احمدرضا زارعی: تغییر پیاپی فرمانداران در دولت دهم که متهی به انتخاب جناب آقای محمدی به فرمانداری کازرون گردید پروسه ای را طی نمود که بحمدالله آنگونه که از شواهد و قرائن بر می آید حاکی از مورد وثوق بودن وی نزد غالب نیروهای سیاسی اصولگرا و ارتباط حسنه ی ایشان با امام جمعه محترم کازرون است. امری که بی شک در ادامه بسیار می تواند جهت پیشبرد امور وی را یاری رساند.

قرار مصاحبه و استقبال ایشان بهانه ای شد تا انبوهی از سوالات را که از نگاه ایشان به کازرون وتوانمندی ها تا بررسی عملکرد چند ماهه شان در زمینه های مختلف سیاسی، فرهنگی، امنیتی، اقتصادی، اشتغال و بررسی مصوبات سفرهای دولت و مقام معظم رهبری (مدطله) به شهرستان و ... را در بر می گرفت در دومین روز کاری سال جدید به سوی ایشان روانه کنیم .

ناگفته پیداست در این مصاحبه مسایلی بیان شده است که قطعا امروز می تواند نتیجه هایی را در بر داشته باشد.

خیلی ممنون که دعوت ما رو پذیرفتید. لطف بفرمایید بگید که در این مدت کازرون را چطور شناختید..

سلام و عرض ادب دارم خدمت حضرتعالی و  همکاران محترم تون از سایت کازرون نما. تقدیر و تشکر میکنم از اینکه لطف کردید و وقتی در اختیار بنده گذاشتید. سال نو رو بهتون تبریک عرض میکنم. انشالله که سال خوب و پر خیر و برکتی رو پشت سر گذاشتید و سالی پر از خیر و برکت، شادی و سرور و زندگی خوش رو آغاز کنید.

خب همین طور که شما هم اطلاع دارید، بنده افتخار خدمت گذاری مردم شریف و اصیل و  ریشه دار شهرستان کازرون رو از یک آذر 90 بر عهده گرفتم و تا امروز 4ماه و چند روز از مسئولیت بنده در این شهرستان میگذرد.خب شهرستان کازرون از نظر جمعیت سومین شهر استان فارس و به عبارتی سومین شهرستان استان فارس هست؛ شهرستان بسیار گسترده و وسیعی است. به همین گستردگی و وسعتی که از نظر حوزه سرزمینی و جمعیت انسانی دارد، توانمندی ها و استعدادهای فراوانی هم دارد.

من بیگانه نیستم نسبت به شهرستان کازرون و خودم رو متعلق به همین جا می دونم . شناخت کافی هم از قبل از این شهرستان به خصوص کازرون دارم . به همین دلیل با آگاهی و اطلاع از پتانسیل ها و ظرفیت ها مسئولیت رو یا به عبارتی خدمت گذاری به این مردم و این شهرستان رو پذیرفتم. خب از نظر فرهنگی اگر شما بررسی بکنید در استان پهناور فارس ، کازرون حرف برای گفتن بسیار دارد. شهر سلمان فارسی؛ شاید اگر انسان بخواد وصف بکنه همین یه جمله در وصف و بالا قرار دادن  کازرون کافیست. از اینکه بگذریم انسان های برجسته ای که در این شهرستان در طول تاریخ به نام بودند و معرف کازرون بودند . از نظر استعدادهای بالایی که این شهرستان در بخش کشاورزی دارد، کمتر شهرستانی در فارس این حجم از بار تامین مایحتاج استان و حتی استان های همجوار رو میتونه بر عهده بگیرد. قطب بزرگی در بخش کشاورزی است. در بخش صنعت حرف های بسیاری برای گفتن میتونه داشته باشه. در جمیع جهات این شهرستان اگر حالا بنده نگم منحصر به  فرد هست و کسی فکر کنه که اغراق هست، که نیست و اعتقاد من این هست ، در جمیع جهات کازرون یک شهرستان استثنایی است. با 6 بخش و 6 شهر منحصر به فرد است.

با این وصف و شناختی که بنده از این شهرستان دارم ، این شهرستان به طور جدی می تواند محور توسعه فارس بشود. و حتی تاثیر گذار در توسعه کشور. کار هم زیاد شده همه هم خدمت کردن در طول پس از انقلاب ، دولت های مختلف ، اختصاصا دولت های نهم و دهم، خدمات وسیعی در این شهرستان انجام دادند. در عمران و آبادی در بخش فرهنگی در بخش توسعه. اما حرف بنده اینه که  در حد لیاقت و شایستگی مردم این شهرستان ، حالا نمیگیم کار نشده بلکه باید بیشتر کار می شده است. این شهرستان همچنان که من در طرح مطالعاتی منطقه ویژه اقتصادی کازرون رو که دو هفته قبل دیدم و مطالعه میکردم، واقعا می تواتد محور توسعه قرار بگیرد و تبدیل به مرکزی برای تاثیر گذاری بر صنعت و اقتصاد کشور، به خصوص بخش کشاورزی شود. من فکر می کنم اگر محور و خمیر مایه حرکت مسئولین شهرستان کازرون، وحدت و یکپارچگی بشه، که این سیاست قطعی بنده هست، با استفاده ازهمه توانمندی های انسانی و فرهنگی و ... میتوانیم به سمت این هدف مهم که کازرون رو محور قرار بدیم در فارس حرکت بکنیم و دست یافتن به این هدف هم نه تنها بعید الوصول نیست ، بلکه سهل الوصول هم خواهد بود.

به نظر شما و در برنامه شما مهم ترین محور توسعه شهرستان چیست؟

عرض کردم که این شهرستان توانمنده. استعدادهای بسیار خوبی داره. مملکت هم از نظر منابع توانمنده، اگرچه محدودیت وجود داره، هم از نظر مالی و هم از نظر زمانی. منتها ما باید بر اساس منابعی که داریم، در چهارچوب زمانی که در اختیار داریم و منطبق بر توانمندی های این شهرستان برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت پیشرفت این شهرستان رو تهیه کنیم. خب در طراحی هر 3 برنامه ما باید اولویت بندی کنیم. در بخش کساورزی باید اولویت بندی باشه. مثلا شما نگاه کنید یکی از محورهای پیشرفت ما در بخش کشاورزی، اجرای طرح نوین آبیاری است. این خیلی کار بزرگی است چرا که به میزان بسیاری در مصرف آب صرفه جویی و ذخیره می شود. استفاده صحیح و اصولی از زمین، از اراضی، بحث تسطیح لیزری، اینا از اولویت های مهم ما در بخش کشاورزی است.

در بخش صنعتی، فعال نگاه داشتن شهرک صنعتی فعلی و تسریع در راه اندازی شهرک صنعتی جدید. منطقه ویژه اقتصاد کشاورزی کازرون رو داریم. اینا از اولویت های پیشرفت این شهرستانه. توجه به راه های اصلی این شهرستان و توسعه و نگهداری از اون ها. بخش اشتغال از اولویت های اساسی ما خواهد بود در سال 91. بحث عمران و بهسازی روستاها از اولویت ها خواهد بود. در بخش مسکن و خصوصا مسکن مهر ما واقعا عقب هستیم. حالا کسی معناش به ضعف مسئولین نبره ها، نه، معناش اینه که ما برنامه مون ضعیف بوده. ماباید در سال 91 بخش عمده ای از مسکن مهرمون رو ساماندهی و افتتاح کنیم. و شما قطعا در هفته دولت و دهه فجر شاهد افتتاح وسیع مسکن مهر خواهید بود. تغییر چهره ی شهرهای کازرون، کنارتخته، خشت، قائمیه، نودان و بالاده هم از اولویت های ماست.

در دورنمای توسعه،  کازرون رو چگونه شهری می بینید؟ صنعتی، کشاورزی، فرهنگی یا ...

قطعا برنامه های توسعه باید مبتنی بر توانمندی های شهرستان باشد.

حالا مهم ترین توانمندی شهرستان؟

من فکر میکنم که عمده ترین توانمندی کازرون در بخش کشاورزی است. که حالا در بخش کشاورزی باید مسئولین به فکر صنایع تبدیلی باشند.

اگر بخواهیم این طوری حساب کنیم، مثلا چیزی مثل صنعت پتروشیمی برای کشاورزی سم است....

عرض می کنم. این یک بخش است. این معناش این نیست که از نظر صنعتی ما باید رها بکنیم، نه. این شهرستان از نظر صنعتی هم می تونه حرف های زیادی برای گفتن داشته باشه. مباحث زیست محیطی هم قطعا در برنامه های توسعه شهرستان لحاظ خواهد شد.

در این چند ماه چه کارهایی را جهت تحقق آن نگاه انجام داده اید؟

در این 4ماهی که مشغول خدمت رسانی به این مردم شریف شدیم، به دلیل مشغله هایی که داشتیم، کمتر توانستیم بپردازیم به محورهای اصلی توسعه ی شهرستان. اگرچه آنچه که انجام گرفته هم کارهای ضروری، مهم و بسیار بزرگ بوده است. ما در بدو ورود با مساله سالگرد حماسه سوسنگرد مواجه بودیم و ویادواره 1100 شهید سرافراز این شهرستان. مدتی را من و کل مسئولین و توان شهرستان رو به سمت اون حرکت فرهنگی که یکی از کارهای بسیار بزرگ فرهنگی در تاریخ شهرستان بعد از انقلاب بوده، حرکت کردیم که برآیند و نتیجه اون همایش بسیار بزرگ و باشکوه یک یادواره شهدا بود. شخصیت های بزرگی به کازرون آمدند و استفاده های عمیق و قابل قبولی از وجود این شخصیت ها در اون روز و قبل و بعد از اون با حرکت های فرهنگی که در راستای برگزاری همایش انجام گرفت، صورت پذیرفت.

از اون بحث که فارغ شدیم، بحث سالگرد پیروزی انقلاب پیش آمد که یک تکلیف الهی بود. در اون راستا هم حرکت های بسیار خوبی انجام گرفت. من باورم اینه که کمتر شهرستانی است که یا اصلا نیست در استان که در 10 شب دهه فجر، 10 سخنران مطرح کشوری و استانی بیاد در 10 مسجد محل و با حضور وسیع مردم، این ها حرکت های خوبی است. و ده ها برنامه دیگه ای که در طول این دهه مبارک در جای جای این شهرستان ، در بخش ها و شهرها و روستاها و آبادی های این شهرستان انجام گرفت. که دفترچه و بیلان کار بسیار زیبایی این شهرستان در طول دهه فجر از خودش به جای گذاشت. کار بسیار قشنگی بود که تاثیرگذار بود در انتقال مفاهیم انقلاب به نسل دوم و سوم. کار قشنگی صورت گرفت،پیوندی صورت گرفت بین نسل انقلاب با نسل دوم و سوم با همین برنامه ها و نتیجتا برآیند آن روز 22 بهمن بود و اون حضور به یاد ماندنی و باشکوه مردم در راهپیمایی 22بهمن که نمود بسیار خوبی در کشور و استان داشت.

از کارهای بسیار مهمی که در این مدت انجام گرفت، بحث انتخابات بود. بعد از فتنه 88 و انتخابات ریاست جمهوری دهم، این اولین انتخاباتی بود که در کشور انجام می شد. دشمن آگاهانه تر از فتنه 88 وارد صحنه شده بود. همه توانمندی های خودش رو گرد کرده بود. به نظر من به خصوص در این یک سال گذشته تمام کفر در مقابل تمام دین ما ایستاده بود. از جهات مختلفی تلاش میکردند تا مایوس کنند مردم رو که پای صندق نیان. چه دشمنان، استکبار جهانی با محوریت و شیطنت آمریکای جهانخوار و چه ایادی داخلی اونها. این که مردم پای صندوق نیان، این که مردم حضور پیدا نکنن، این که مردم نه بگن، مشارکت نداشته باشند از یک جهت. جهت دیگه بحران سازی بکنند، انتخابات رو تبدیل به چالش برای نظام بکنند. پول خرج کردند، نیرو خرج کردند، توان گذاشتند، امکانات گذاشتن.

خب در اینجا هم ما به عنوان مدیر اجرایی این شهرستان و خدمتگذار این مردم، از ماه های قبل با توجه به تجربیاتی که در برگزاری انتخابات در سنوات گذشته بنده و مسئولین شهرستان داشتند، سمت و سوی همه امکانات شهرستان به سمت برگزاری یک انتخابات سالم، صحیح و با شکوه به کار گرفتیم، با توجه به بررسی پرونده انتخابات این شهرستان در سنوات گذشته ، اتفاقات ناگوار و دون شام این مردم که در انتخابات های گذشته دیدیم مثل راه بندان، زد وخورد، تجمعات و درگیری های گروهی، تعرض به شعبات اخذ رای و چیزهایی که حالا در پرونده دیدیم، برنامه ریزی شد و بالغ بر 2200 نفر به طور مستقیم در بخش های اجرا و نظارت و بازرسی و امنیت این انتخابات به کار گرفته شد و بالغ بر 1000 نفر هم به قول بهداشت درمانی ها به صورت on call  یا به قول نظامی ها به صورت آماده باش در خدمت برگزاری انتخابات بودند. دشمن فکر می کرد که زیر 30درصد، ایادی داخلی هم گفتند. تو مصاحبه ها و عرض کنم که سران فتنه هم گفتند که اگر کمتر از 30درصد مردم شرکت کنند، برای اونا موفقیته. اما باز دیدیم که نه، مثل اینکه این مملکت به طور واقعی دست امام زمان هست و دست عنایت امام زمان رو سر این مردمه. بالاخره 12 اسفند آمد و به قول قدیمی ها همه کاسه و کوزه استکبار و ایادیش در هم شکست. همه معادلات زبده ترین سیاست گذاران دنیا به قول امروزی ها به ریخت، به هم خورد و مردم شاداب تر و با انگیزه بالاتر در این انتخابات شرکت کردند. این شهرستان بهترین انتخابات رو برگزار کرد، کار بزرگ به عظمت و بزرگیش اشکالاتی هم داره، انتخاباتی با شکوه، صحیح و سالم در 181 شعبه اخذ رای انجام شد و تقریبا بی سابقه ترین مشارکت هم ثبت شد. بالغ بر 87درصد مردم در این انتخابات شرکت کردند و به نامزدهای خودشون به طور آزاد رای دادند. انتخابات کاملا آزاد برگزار شد. بدون هیچ گونه خدشه و هیچ گونه اشکالی انتخابات به پایان رسید. این هم از کارهای بزرگی که دولت خدمت گذار انجام داد.

در بحث انتخابات یک سری شبهاتی مطرح شده که ما در ایفای رسالت رسانه ای خودمون بعضی از اونا رو برای رسیدن به جواب مطرح می کنیم؛ اول این که این هیئت اجرایی انتخابات که غالبا از یک طیف سیاسی شهرستان بودن چه طوری انتخاب شدن؟

هیئت اجرایی از یک طیف سیاسی نبوده، اولا این جاش رو عرض کنم که باید اصلاح بکنین. هیئت اجرایی این نیست که حالا معناش توی قانون مشخص باشه که حالا ما باید بگردیم و از گروه های مختلف انتخاب بکنیم یا از طرفداران نامزدها انتخاب بکنیم. ما مثلا تا 21 بهمن ماه که اطلاع نداشتیم که کی کاندیدا هست و کی نیست. کی مورد تایید قرار میگیره و کی قرار نمیگیره. ضابطه داره. هیئت اجرایی باید توسط فرماندار یا بخشدار منطقه از بین معتمدین مردم، اصلا نگفته از بین گروه سیاسی یا طرف داران، انتخاب میشن. با شناختی که وجود داشته از بین معتمدین مردم انتخاب شدن. 30 نفر از معتمدین دعوت شدن. از بین اون 30 نفر در مرکز حوزه انتخابیه و در 5 حوزه فرعی ما هیئت های اجرایی تشکیل شد. شما اگه نگاهی هم بندازید، کسانی که هینت های اجرایی این شهرستان بودن، افرادی بودن با تجربه و مورد اعتماد مردم. حالا این که از یک طیف خاص نه من این اصلا قابل قبول برام نیست. از یک طیف خاص نبوده از افکار مختلف بوده، از قشرهای مختلف جامعه بوده. این صحیحه، از قشرهای مختلف جامعه بودن صحیحه نه از گرو های سیاسی و... اون اصلا غلطه. وکار هیئت اجرایی هم بسیارخوب انجام گرفته. من با توجه به 30 سال تجربه ام در نظارت و برگزاری انتخابات های مختلف در این کشور در شهرستان های مختلف، معتقدم که هیئت اجرایی کار خودش رو خیلی خوب انجام داد.

در ایام تبلیغات انتخابات شاهد پدیده های جدیدی از جانب طرف داران کاندیداها بودیم. بعضا راه پیمایی های خیابانی بوده، کارناوال های مختلف بوده. در حین برگزاری هم گویا برخوردی صورت نمی گرفته. هیئت اجرایی و شورای تامین برای جلوگیری از گسترش این امور کاری انجام داد؟ چرا که ما تا روز آخر شاهد این مساله بودیم؟

خب؛ کار انتخابات کار بزرگی است و حضور اقشار مختلف در این بحث یک جنبه است که نشاط و شکوه و عظمت خاصی به انتخابات می دهد. در یک بخشی از این کار بزرگ هم بداخلاقی هایی وجود دارد. اختصاص به یک شهرستان هم ندارد. در همه جای این کشور همه استان ها و شهرستان ها این مسائل هست. در انتخابات نهم هم به ویژه اون ایام تبلیغات آزاد و بخشی هم قبلش خب بداخلاقی هایی وجود داشت. بخشی از بد اخلاقی ها رو در همون زمان برخورد شده؛ یعنی در این دوره خوشبختانه یک کمیسیونی تشکیل شد در سطح هر شهرستان به ریاست رئیس دادگستری شهرستان و عضویت تقریبا اعضای شورای تامین. در شهرستان ما هم این کمیسیون قریب بر 10 جلسه داشت و در موارد مختلفی نامزدها رو دعوت کرد. ما 3 جلسه با نامزدها داشتیم. در برگزاری صحیح انتخابات یک جلسه هم با رؤسای ستادهای انتخاباتی داشتیم. اونچه که باید ارشاد می کریم کردیم. اون چیزی که باید می گفتیم گفتیم. در عین حال یک سری بد اخلاقی ها اتفاق افتاد. بخش دیگری از بد اخلاقی ها الان پروندش مفتوح هست و  دادگستری شهرستان برابر ضوابط و مقررات به این مسائل رسیدگی خواهد کرد و به خصوص سیاست شورای تامین شهرستان اینه که واقعا برخورد بکنه با جرایم تا این که تکرار نشه. یعنی ما با هدف این که در دوره های آینده، مشکلاتی رو که در سال گذشته در بحث انتخابات داشتیم نداشته باشیم، مبنا و سیاست مون بر برخورد صحیح و اصولی و قانونی با جرایم است با هدف پیشگیری.

چرا انتخابات کازرون با اینکه برخی جاها مشارکت به حدی بوده که هنوز برخی افراد در صف های اخذ رای بودند و پشت درها ماندند ساعت 8:30 شب تعطیل شد؟

انتخابات در سطح کشور طبق قانون 10 ساعت است. 8صبح آغاز میشه و 18تمام میشه. تمدید انتخابات از اختیارات ستاد انتخابات کشور و وزیر کشور هست. خب بر اساس مقرراتی که در انتخابات وجود داره، ستاد انتخابات کشور و وزیر کشور انتخابات رو به طور عمومی تمدید می کنه. از ساعت 6 به 8. از 8 به 10. سنوات کذشته هم به همین صورت بوده است. در بعضی از استان ها هم محدودتر با توجه به صلاح دیدی که خودشون دارن. در بعضی از شهرستان های استان فارس، انتخابات ساعت 19 پایان پذیرفت. انتخابات 6 شهرستان از جمله کازرون، به دستور وزیر کشور و ستاد انتخابات کشور ساعت 8:30 به ابلاغ استانداری و معاونت سیاسی امنیتی استانداری به طور عمومی در صدا وسیما پخش شده و ...

ولی شبکه فارس  از ستاد انتخابات اعلام کرده به خاطر این که حوزه ها خلوته و کسی پای صندوق ها نیست و... علنا اعلام شون این بود جناب فرماندار؟!

نه اتفاقا،این نکته رو خوب شد که سؤال کردید تا من پاسخ بدم و بعضی از شایعات پاسخ داده بشه. انتخابات کازرون پایانش ساعت 20:30 ابلاغ شد. اما معنای پایان این نبوده که دیگه در حوزه ها رای گیری نمی کردن. ما در برخی شعبات –حداقل 10 تا حوزه در شهر کازرون- تا ساعت 10 شب هم رای گیری داشتیم. قانون این رو گفته. قانون گفته وقتی که انتخابات وقتش تمام میشه، تمام کسانی که در حوزه شعب اخذ رای حضور دارن، سر ساعت 8:30 درب بیرونی حوزه بسته میشه، اما اگر 1000تا آدم هم درون حوزه، توی محوطه اون مسجد یا مدرسه حضور داشته باشن، این ها باید رای شون گرفته بشه.

به نظر نمیاد این طوری بوده باشه، چرا که گزارشاتی که به ما می رسید حاکی از این بود که تجمع پشت در بالا بوده و لی کسی رای نمی گرفته؟!

نه نه، این جوری نبوده واقعا. این اصلا صحت نداره. بعضی از حوزه های ما عرض کردم که تا ساعت 10 رای گیری می کردن.

الان شما می گین که 8:30 درها رو بستید، بحث اینه!

عرض می کنم که شما این نکته رو در نظر بگیرید، قانون میگه هنگامی که وقت انتخابات تمام می شه، درب بیرونی حوزه بسته بشه، قانون میگه. یعنی قانون میگه سر ساعت 8:30 نماینده فرماندار بیاد تمام کسانی رو که درون و بیرون حوزه هستن رو بیارن داخل و بعد در رو میبندن. کسی که بعد از 8:30، بعد از اتمام وقت مراجعه می کنه دیگه پشت در بسته قرار میگیره وگرنه تا 8:30 هرکسی که بیرون حو.ه هم بوده وارد حوزه میشه و بعد در بسته میشه. شما نگاه کنید بعضی شایعاتی بود بعد از انتخابات که تعرفه کم بوده. ما بیش از 20هزار تعرفه برگشتی از حوزه هامون داریم.

شهر یا اطراف؟

همه

بالاخره شما ساعت 12 ظهر با خبرگزاری مهر مصاحبه کردید و مشارکت 85درصدی رو اعلام کردید. یعنی شما این برداشت رو داشتید که ممکنه تعرفه ای که براتون میاد کم باشه. خب یه وقت شما می گید تعرفه برگشتی داریم، یه وقت می گید نه وقتی که انتخابات تمام شده خب بالاخره تعرفه ای تو فرمونداری نبوده. شما اینو هم رد می کنید؟

100درصد.

یعنی اگر انتخابات تمدید می شد و حوزه ای نیاز به تعرفه داشت، شما تعرفه تو فرمونداری داشتید؟

ما 16000هزار تعرفه توی فرمانداری داشتیم. هنوز هم پلمپه. هنوز در خزانه فرمانداری هست. ما علاوه بر اون تعرفه هایی که اضافی در خزانه داشتیم، عرض می کنم شما اگر صورت جلسه برگشتی صندوق ها رو ببینید، اکثریت قاطع شعبات اخذ رای ما تعرفه مصرف نشده داشته و برگردونده.در همه بخش های ما و در همه شعبات ما. ما کمبود تعرفه نداشتیم اصلا. تو فرمانداری هم انبار داشتیم. توی بخش داری هامون انبار داشتیم. بخش داری هامون الان آمار داریم همه تعرفه ها رو برگردوندن. علاوه بر اون اگه تا 12 شب هم انتخابات تمدید می شد، ما کمبود تعرفه نداشتیم.

ما هنوز جواب این سؤال رو نگرفتیم که چرا انتخابات ساعت 8:30 تعطیل شد؟

عرض کردم که...

نه یعنی از شما نظر نخواستن و خودشون مستقلا تعطیل کردند؟

این دیگه جز مقرراته. بر اساس گزارشاتی که از شهرستان میره و استان تهیه می کنه، وزیر محترم کشور و ستاد انتخابات کشور یک انتخابات رو تمدید می کنه یا اینکه متوقف می کنه.

شما اگر انتخابات رو تا ساعت 10 تمدید می کردید فکر می کنید مشارکت مردم چند درصدی می شد؟

من فکر می کنم مردم در انتخابات شرکت کردند...

نه من که نمی گم شرکت نکردن...

من فکر می کنم همه موفق شدن و تو انتخابات شرکت کردن. یه حرف یواشکی هم می زنم حالا... اون حرف اینه که بخشی از افرادی هم که در حوزه ها جمع شده بودن، ما فرستادیم و دیدیم، این ها دیگه شناسنامه دست شون نبود که بخوان رای بدن. فقط جمع شده بودن. اونای که می خواستن رای بدن از صبح آمده بودن و رای شون رو داده بودن. حتی من یک ساعت بعد از  اتمام مهلت انتخابات، هیئت های اجرائیم تو خیلی از حوزه های شهری حداقل فعال بودن. اونا مرتب سرکشی می کردن که اگر تو بعضی حوزه ها  افرادی حضور دارن و تعرفه کمبود هست، تعرفه در اختیارشون قرار بدن.

بر اساس آمار سال 85 مشارکت مردم کازرون چند درصد بوده است؟

87درصد

یعنی تقریبا این جوری می شه که فقط اونایی از کازرون رفتن در انتخابات شرکت نکردن دیگه درسته؟

یعنی چی ؟

یعنی ما یه سری افراد داریم که از شهرستان کازرون به مناطق دیگه مهاجرت کردن...

ما آماری در دست نداریم که نشون بده افرادی از بیرون از کازرون اومده باشن و در انتخابات شرکت کرده باشن. ضمن این که منع قانونی هم نداره.

نه، بحث این نیست. اینطور که شما دارید میگید ما در کازرون مشارکت 100 درصدی داشتیم؟!

ما مبنای قضاوت مون سرشماری سال85 از ساکنین شهرستان کازرون هست. وگرنه حال اگر بخوان آمار بیرون از کازرون رو در نظر بیگیرن بعضی از حرف ها اینه که بالغ بر 300 هزار کازرونی خارج از کازرون زندگی می کنن. اگر اینجوری بخوایم فکر بکنیم که دیگه مشارکت میشه...

نه، بحث اینه که این طوری الان مردم ساکن کازرون 100 درصد شرکت کردن!

نه دیگه، 87درصد بیشتر شرکت نکردن. از 100درصد واجدین ساکن شهرستان کازرون (در سال 85)، 87 درصد شرکت کردن. حالا شما می فرمایید که مهاجرین هم آمدن...

نه من می گم نیامدن...

نیامدن.

اگر نیامده باشن باور کنید ما 100درصد مشارکت داشتیم!

نه، همون 87 درصد.

باز در حین تجمیع توانمندی ها برای برگزاری انتخابات، بحث ساماندهی مسافران نوروزی در برنامه قرار گرفت. قبل از تعطیلات عید، سه جلسه پیرامون بحث تسهیلات نوروزی انجام گرفت. امکانات دولت باز در جهت بالا بردن رفاه عمومی مسافرین عزیز به کار برده شد. بالغ بر 120 مدرسه در سطح این شهرستان برا پذیرایی مردم با امکانات خوب و مناسب مهیا شد؛ کمپ هایی توسط میراث فرهنگی ایجاد شد در مناطق مختلف. شهرداری وارد کارهای بسیار خوبی شد، پارک ها و میادین خودش رو آماده کرد. اوقاف و امور خیریه بقاع متبرکه خودش به خصوص حرم مطهر امام زاده سید حسین رو آماده پذیرایی از مهمانان محترم کرد. نیروی انتظامی با استفاده از همه توانایی هایی که داشت بحث امنیت رو به عهده گرفت. این شرایط هنوز هم ادامه داره تا وقتی که دور دوم سفرهای نوروزی به پایان برسه. مسئولین حضور داشتن و الان هم حضور دارن. خود بنده همین طور.

بحث دیگه ای که توجه خاصی شد، بحث چهارشنبه سوری بود، که این هم پرونده رو که مطالعه کردیم دیدیم که نیاز به برنامه ریزی های مناسبی دارد. تو اون مراسم هم بالغ بر 3000 مشتاق این مراسم سنتی آمدن بیرون از شهرستان کازرون در محیط باز، کار برگزاری جشن خودشون رو انجام دادن. تو اون قسمت هم الحمدلله بر خلاف سنوات گذشته اتفاقات خاصی نداشتیم.

در بحث افزایش امنیت در شهرستان چه کارهایی انجام دادید؟

در بحث امنیت کارهای فراوانی شده، شورای تامین، اعضای محترم، بسیار فعال بسیار بانشاط و پای کار. من 4-3 شهرستان خدمت کردم اما این هماهنگی که در شورای تامین این شهرستان من مشاهده کردم تو این  4ماه، کمتر جایی دیدم. این جا حداقل بسیار پررنگ هست، نمیگم جای دیگه نیست، هست ولی اینجا بسیار بیشتر و بهتر است و اثر هم داشته، موثر هم بوده است.

من در ابتدای خدمتم در این شهرستان با یک اصطلاح مواجه بودم که بسیار مایل بودم اون رو حذف کنم و ان این که سر زبون ها بود که 2بخش خشت و کنار تخته ناامن هست. این چیزی که الان بنده میگم باورکنید عین واقعیته. شما میتونید از تشکیلات امنیتی استان هم تحقیق کنید. اما امروز خشت و کنارتخته از بخش های امن استان فارس هستند. ما اتفاقی در اونجا نداریم. من اولین سفری که در قالب شورای اداری در بخش خشت داشتیم، در همون ماه اول، یکی از مصوبات این بود که اصلا این اصطلاح رو بردارید. براداشتن، پای کار هم اومدن همه نیروهای نظامی و انتظامی و امروز الحمدلله شهرستان کازرون یکی از مناطق امن فارس هست. اتفاقاتی که نشون بده این شهرستان ناامن هست نداریم، این شهرستان ناامن نیست..

از بعد از انتخابات یه سری دزدی هایی در شهرستان انجام گرفته که همگی به یک شکل بوده اند.  در همین اظراف فرمانداری لااقل 5-4 مورد بوده است، تدبیر شما چیه؟

در گزارشات شورای تامین من یک همچین گزارشاتی که حضرتعالی می فرمایید رو ندارم که نشان از اقدام سامان دهی شده و برنامه ریزی شده باشه.

اما این واقعیتیه که داره اتفاق می افته...

بله، یک شهرستان وسیعی در سطح کازرون، مشکلات و ناامنی هایی هم داره. اما ما در بسیاری از جرایم کاهش داشتیم که من به زودی عین گزارش شورای تامین رو می توانم در اختیار جراید قرار بدم. ما در بسیاری از جرایم 30 گانه ای که در شورای تامین مورد بحث و بررسی قرار می گیرد، نسبت به سال قبل در بعضی از موارد کاهش 27درصدی داشتیم. از 8درصد من دیدم تا 27درصد کاهش. در بعضی از جرایم هم تغییر نکردیم، یه مقداری افزایش هم داشتیم که باید رسیدگی بکنیم. در سال 91 برنامه شورای تامین مبتنی بر نگاه پیشگیرانه خواهد بود انشالله. البته باز هم اینجا مشارکت همه اقشار مردم در تامین امنیت بسیار موثر خواهد بود. حالا این نیست که ما میگیم مردم خودشون نگهبانی بدن، نه خیر، معناش اینه که مردم مشارکت بکنن با ما و رده های مختلف انتظامی و نظامی که در این شهر هست. من بارها گفتم و بازهم تاکید می کنم اصلا شایسته نیست برای این شهرستان، 7 رده نظامی و انتظامی در این شهر مستقر هست. با وجود این ظرفیت اگه درست استفاده بشه، شهرستان ما باید حداقل یکی از 3 شهر امن استان فارس باشد و این دور از انتظار نیست. بعید هم نیست بلکه سهل هست. بستگی به فعالیت مدیران داره که ما توی برنامه های خودمون داریم.

در بخش پروژه های عمرانی طرح ها و مصوبات به کجا رسیده است؟

در بخش دنبال کردن پروژه های عمرانی، یک سری مصوبات بسیار مهم سفرهای رئیس جمهور داشته است، بخش هایی از این مصوبات سفرهای اول و دوم و سوم انجام گرفته، بخش هایی روی زمین مانده و عرض کنم که پروژه های عمرانی که از محل اعتبارات ملی تعریف شده از قبل یا از محل اعتبارات بودجه های متفرقه مجلس در لایحه بودجه تعریف شده. یا این که از محل اعتبارات نفت و گاز استانی شروع شده در همه بخش ها کارهای بسیار خوبی انجام گرفته یا در حال انجام هست. منتها همون طور که عرض کردم باید بیش از این ها خدمت می شد و بیش از این ها خدمت بشه.

یکی از صحبت هایی که اخیرا بعد از انتخابات انجام شده،تذکری هست که امام جمعه محترم در رابطه با تعمد در به تعطیلی کشاندن برخی پروژه ها دادن، شما اطلاعی از این ماجرا دارید و می تونید بیشتر توضیح بدید؟

خب پروژه های وسیعی در این شهرستان فعال هست. الان در پایان سال 90 و آغاز سال 91 هستیم. خب معمولا سال مالی تا 30 مرداد محاسبه میشه. خب اشکالاتی هم در تامین نقدینگی بخی از پروژه های سنگین وجود داره. اشکالاتی هم بوده و هست. اما این اشکالات با محوریت دولت و آنجا هم با استفاده از منطق، قانون و مقررات یا حل شده و یا حل خواهد شد انشالله. همه پروژه ها فعال خواهد شد. ممکنه اهداف سیاسی هم باشه، اما من فکر می کنم نادیده بگیریم اونا رو و بریم به سمت اجرای مقررات و ضوابط. پروژه ای اگر تعطیل شده باشه و منطقی برش حاکم باشه مورد بررسی قرار میگیره، پیمانکار در قالب مقررات احضار میشه، اشکالاتش رفع میشه، مشکلات اون پیمونکار مرتفع میشه. اگر فعال نشد خب مسیرهای قانونی وجود داره در خلع ید پیمانکارانی که کار رو معطل بکنن. مملکت که معطل نمیشه، کارها که معطل نمیشه. این ها میاد به یار ی خدا در چهارچوب قرار میگیره و اگر کسی بخواد خطایی داشته باشه، ابتدا با مقررات و ضوابط و نهایتا اگر ضرورتی داشته باشه برخوردی صورت بگیره،صورت خواهد گرفت و انشالله کارها سامان بیشتری خواهد گرفت.

میزان اعتبارات کازرون در سال 91؟

هنوز بودجه مملکت تصویب نشده، بعد که بودجه تصویب بشه...

شنیده شده که یه سری بودجه ها برای ترمیم و تکمیل پروژ ه ای نیمه تمام اختصاص داده شده...

این بودجه ها در قالب های مختلف هست. بخشی از عمده ترین این بودجه ها عمرانی هست. که پروژه ها هم خصوصا پروژه های بزرگ، ملی و شناسنامه دار هم هستند. پروژه های سنگین میلیاردی در قالب اعتبارات ملی برنامه ریزی شده اند. بخشی از اعتبارات در قالب تملک دارایی های استان هست که این هم در اختیار شورای برنامه ریزی استان و شهرستان هست که معمولا اولویت در این گونه برنامه ها، پروژه های نیمه تمام هستند. اعتبارات خوبی در قالب نفت و گاز، البته شهرستان ما تولید نفت و گاز ندارد اما به دلیل داشتن مناطق محروم اعتبار قابل قبولی نصبیش میشه. اعتبارات دیگه ای داریم در قالب ماده 180 توسعه که خیلی خوب هست. مثلا در شهرستان خودمون قریب به 11 میلیارد از این بند قبل از مدیریت بنده توزیع شد. الانم 25درصد باقی مونده در حال ابلاغ هست. شاید توی هفته آینده ابلاغ بشود که خب مسیر مشخصی دارد و بیشتر توی آب شرب و راه ها و اینا باید به کار گرفته بشود. بودجه های مناطق محروم هست، بودجه های توازن توسعه هست، این ها بودجه هایی هست که هست. خب گرفتن اعتبارات و جذب بودجه تا حد زیادی بستگی به مدیریت شهرستان داره. هرچه مدیریت شهرستان قوی تر و شاداب تر حضور داشته باشه در سطح استان، کشور و وزارت خانه ها، هماهنگی های بیشتری باشه، اعتبارات بیشتری هم می شود جذب کرد و کار کرد. هرچه فعالیت ها کمتر باشه هرچه فرماندار شهرستان دلبستگی بیشتری به اتاق و میز وصندلی داشته باشه، خب قطعا مشکلات هم بیشتر خواهد بود. بنده اخلاقا معتقد به این نیستم. معتقد به نشستن در این اتاق نیستم. معتقد به با مردم بودن و کار مردم را حل کردن هستم. تجربیاتم هم همینه. جاهایی هم که قبلا خدمت کردم به همین صورت بوده.

در بحث رشد شاخص های فرهنگی شهرستان چه اقداماتی صورت گرفته است؟

تلاش کردیم شورای فرهنگ عمومی رو در شهرستان که حالا به نوعی کم رنگ شده بود و یا در بخش هایی تعطیل شده بود را فعال کنیم اگرچه هنوز به اون طرازی که خود ما خواهان اون هستیم نرسیدیم. باید به طراز فرهنگی بالایی از نظر فعالیت ها برسیم تا بتونیم موثر باشیم در توسعه فرهنگی این شهرستان.

یک نکته ای که به نظر میرسد در این بحث، مورد توجه مدیریت فرهنگی شهرستان نیست، عدم کارآیی این شوراها و مجامع تصمیم گیری فرهنگی است، یعنی به نوعی عدم استفاده از نیروهای متخصص در مسئولیت های حساس و انجام برنامه ریزی های سطحی و ظاهرنگر برای رفع معضلاتی که عمیقا براشون کار شده. اینو شما چه جوری ارزیابی می کنید و چه برنامه هایی دارید؟

در بحث مدیریت شهرستان شما هم قطعا اطلاع دارید در آستانه انتخابات ورود به بحث تغییرات مدیریتی در شهرستان، طبق قوانین و مقرات کشور نبود و دستور این بود که به همین شکلی که در شهرستان وجود داره، کار ادامه پیدا کند. اما در این موضوع، نگاه منم مثل شماست و قبول دارم. بخش های فرهنگی ما باید با یک مدیریت شاداب و با نشاط اداره بشوند که الان فاقدش هستیم. فکر میکنم این به زودی اتفاق بیافته و بخش های فرهنگی ما صاحب مدیران قدر و با نشاط بشن که بتوانیم در سال 91 ، حرکت های فرهنگی مون رو منسجم تر بکنیم. من فکر میکنم اگر ما بتوانیم شورای فرهنگ عمومی رو فعال کنیم، که این اواخر فعالش کردیم، با محوریت امام جمعه شهرستان، با وجود سرمایه های عظیم انسانی که تو این شهرستان هست، در بخش فرهنگی هم می توانیم پیشرو باشیم در استان و حتی در کشور.

با توجه به اینکه به نقش شورای فرهنگی بیشتر تصمیم گیری های کلان است و به نظر میرسد که حتی اتخاذ تصمیمات نیز در چنین جلساتی با مشکل مواجه می شود،  ناگزیر وجود یک اتاق فکر برای بحث و بررسی عمیق مسائل فرهنگی و ارائه به شورا برای تصمیم گیری ضروری به نظر می رسد. ایده خود شما چیه؟

به طور قطع مطلبی که شما میفرمایید اساس فعالیت های فرهنگی است. داشتن اتاق فکر، داشتن مشاوران فرهنگی قوی و ریشه دار. داشتن برنامه در بخش فرهنگی، اصل و جوهره حرکت فرهنگی است. بله به طور قطع با همین اعتقادی که حقیر دارم که باید برنامه محور باشیم، اگر بتوانیم استفاده بکنیم از توانمندی های انسانی که در این شهرستان هست، می توانیم  شورای فرهنگ عمومی رو در سطح بسیار عالی داشته باشیم. دبیرخانه شورا در ارشاد اسلامی باید تبدیل به اتاق فکر بشه. باید محور قرار بگیره.

ببخشید اعتبارات فرهنگی مصوب استانی و ملی برای شهرستان کازرون در سال 90 چند درصدش جذب شد؟

ببینید اعتبارات فرهنگی برش شهرستانی ندارد متاسفانه. یکی از اشکالات عمده ای که باید در سایت شما پررنگ هم بشه همین هست. این اشکال بزرگی است؛ معنای این حرف اینه که اعتبارات فرهنگی مستقیما به شورای برنامه ریزی شهرستان ها داده نمی شه. اعتبارات یک شهرستان باید در اختیار شورای برنامه ریزی شهرستان قرار بگیرد.

شاید دلیلش این باشه مسئولان هم به این نتیجه رسیدند که در شهرستان ها نگاه سطحی و یا شاید نگاه عمرانی بر مسائل فرهنگی حاکمه و به امید ارتقای سطح تصمیم گیری، این رو به استان ها واگذار کردند؟

من فکر میکنم این نیست و مسیر توزیع اعتبارات فرهنگی مسیر درستی نیست. خب الان اعتبارات فرهنگی ما برش استانی داره و از اونجا باید برای ما تصمیم بگیرند. اگرچه این نیست که حالا اونا خطا تصمیم بگیرن، اما اطلاعات و آگاهی و تسلطی که مدیریت محلی شهرستان داره خیلی متفاوته با استان. همین طور که اعتبارات عمرانی رو میدهند، اعتبارات فرهنگی رو هم بدهند. اگر این کار انجام بشه ما با مشکل مواجه نیستیم. شما الان نگاه کنید که همه دستگاه های ما اعتبارات فرهنگی دارن اما یه اتفاق مهمی مثل دهه فجر که میفته به هر دستگاهی که شما میاید جمع بکنید که خرج بکنن و هزینه بکنن، میگن آغا پولی نیست. در حالی که اگر این پول می آمد در شورای برنامه ریزی توزیع و تقسیم می شد، ما به عنوان مدیر یه شهرستان میدونستیم چگونه مدیریت کنیم.

یعنی قابل رصد نیست که تو استان...

قابل رصد نیست. ما رصد نمی تونیم بکنیم پس نظارت هم نمی تونیم بکنیم. کار فرهنگی می خواد تو این شهرستان انجام بگیره ولی رصد و نظارتش میخواد در استان باشه، خب این غلطه.

خب شاید دلیلش این باشه که طرح و برنامه مدون فرهنگی به آن معنا که باید، در مراکز و نهادهای مسئول شهرستانی تهیه و ارائه نمی شود؟

تدوین برنامه ها و طرح های فرهنگی بر اساس اعتبارات هست. مثلا میگن شما 9 میلیارد در بخش تامین آب شرب پول داری. خب فرماندار کازرون و مسئولان دور هم جمع می شوند و برای چگونگی هزینه کرد، اولویت بندی و برنامه ریزی میکنن.

مثلا قبلا اینطور بود که بودجه کشور رو سازمان برنامه و بودجه میریخت و نمایندگان و فرماندارها میرفتند و اونجا جا مینداختن. بالاخره شما آماری دارید که تو سالی که گذشت کازرون چه مقدار جذب اعتبار فرهنگی داشته؟

عرض کردم به خاطر اینکه توزیع اختیارات با ما نبوده، الان ارزیابی ش هم در توان ما نیست. ما فعالیت رو میخوایم از دستگاه های اداری مون. فعالیت ها هم صورت میگیره، اما در حد انتظار نیست. به دلیل اینکه خود ما پشتیبانی کننده اعتباری نیستیم. ما در همایش فرماندارها هم این رو گفتیم؛ هم باید اعتبارات پررنگ تری دیده بشه و هم باید توزیعش بیاد در اختیار مسئولان شهرستان.

یکی از اون مصوبات پر سر وصدایی که دولت برا کازرون داشته بحث برگزاری کنگره سلمان فارسی بوده است. چطور شد که اجرای این کنگره به بنیاد فارس شناسی محول شد و این که آیا دولت و زیر مجموعه ها به تعهدات مالی خودشون عمل کردن یا نه؟ وضعیت کنونی این کنگره رو هم توضیح بدهید؟

این حرکت بسیار مهم فرهنگی که یک حرکت قطعا تاثیرگذار در مملکت هم خواهد بود و حتی خارج از این کشور، در این مدت پیگیری شد. خب مسیری که قبلا داشته بیشتر به سمت این بوده که بنیاد فارس شناسی با همکاری مسئولین شهرستانی و محلی این کنگره رو برگزار بکند و بیشتر هم نگاه این بود که در سطح استانی برگزار بشود. قراردادهایی هم بین ارشاد استان و بنیاد فارس شناسی منعقد شده و کارهای مطالعاتی هم انجام شده بود، اما با مدیریت جدیدی که در شهرستان ایجاد شد، دنبال کردیم در سال 90 ما دو جلسه در سطح عالی ترین مدیران استان داشتیم. چارچوب تغییر کرد و مسئولیت برگزاری این همایش عظیم، کنگره بین المللی سلمان، بر عهده مدیریت اجرایی شهرستان قرار گرفت.

پس الان نقش بنیاد فارس شناسی چی میشه؟

بنیاد فارس شناسی در این ستاد بسیار مهم استانی بحث کمیته علمی همایش رو دنبال می کنه.

پس کازرون کمیته اجرایی این کنگره است؟

کمیته اجرایی این کنگره در 2 سطح است. سطح اداره کل ارشاد اسلامی برای ساماندهی امور بین المللی و استانی و کشوری و کمیته یا ستاد اجرایی شهرستان با مسئولیت فرماندار شهرستان که شکل گرفته کمیته های مختلفش تعریف شده، فعال شده، برنامه ریزی شده، چارت تشکیلاتی تهیه شده و طبق برنامه ای که تدوین شده در سطح عالی استان، نیمه اول اردیبهشت ماه 91، پیش کنگره سلمان اتفاق خواهد افتاد با مدیریت شهرستان. پیش بینی های لازم اعتباری انجام گرفته. مسیر اعتبارات هم مشخص شده که کجاها بره و به چه صورت هزینه هم بشه. کنگره اصلی قبل از مراسم جهانی حج تمتع یعنی اواخر مهر ماه به امید خدا بایست در شهرستان کازرون انجام بگیره. همه اون اتفاقات اصلی و خمیر مایه این کنگره عظیم و بزرگ با محوریت شهرستان کازرون، امام جمعه محترم و فرماندار عملی خواهد شد.

غیر از این کنگره بزرگ سلمان، همایش مرحوم دوانی هم درحال شکل گیری است، که این هم طبق برنامه ای که تا الان تنظیم شده اواخر اردیبهشت همین امسال برگزار میشه؛ اگر اشکالاتی در مسیر اجرا پیش نیاد. اونم مقدماتش آماده هست. من فکر میکنم حرکت های اینجوری از نظر فرهنگی، تاثیرات به سزایی در شهرستان خواهد داشت و ما مرتب باید از این تیپ همایش ها و برنامه های فرهنگی در شهرستان داشته باشیم.

یکی از آن مسایلی که همیشه گریبان گیر کازرون بوده است بحث مشکلات مدیریتی است. در این مورد چه اقداماتی انجام داده اید؟

ما خودمون رو آماده کردیم، وقت بسیار محدود بوده، اشکالاتی در ساختار مدیریتی این شهرستان وجود داشته و دارد، ما خودمون رو مهیا کردیم برای سال 91، با هدف تعریف 3 تا برنامه، یکی یک برنامه کوتاه مدت، یکی میان مدت و دیگری هم بلند مدت. من اعتقادم اینه که در کار مدیریت چون تخصصم هم در بخش مدیریت هست، باید مدیریت رو از حال روزمرگی در بیاوریم. روزمرگی دنبالش روز مردگی است. فشل شدن مدیریت هست. در جا زدن و حتی در بعضی مواقع عقب گرد هست.بنده خودم رو به عنوان نوکر و خدمت گذار مردم با هماهنگی مسئولین شهرستان گسترده و با حمایت استاندار محترم و مسولیت استان، دولت خدمت گذار و زیر سایه آقا امام زمان و تحت امر ولی امر مسلمین،رهبر فرزانه انقلاب، بنا داریم انشالله استفاده بکنیم از همه پتانسیل ها و انرژی های این شهرستان به خصوص نیروی انسانی و از این حاشیه های سیاسی دور بشویم، بیاییم در متن قرار بگیریم، اونم متن توسعه این شهرستان.

این مردم خودشون به اندازه کافی سیاسی هستن. اصلا من ضرورت نمی دونم ورود مسئولین رو حداقل به بازی های سیاسی. حالا بحث اجرای سیاست های نظام در قالب های صحیح یک بحث است، بازی های سیاسی که بعضی مواقع به بهانه های حرکت های سیاسی انجام میگیرد، من به این مسائل حاشیه ایاعتقاد ندارم، به متن معتقدم اونم با تعریف توسعه شهرستان. بنا هم دارم از همه توانمندی های این شهرستان در همه بخش های مدیریتی این شهرستان استفاده بکنیم. بارها هم در شورای اداری گفتم، 4شورای اداری که در این 4ماه داشتیم، این مردم آغابالاسر نمی خواهند. این مردم ارباب نمی خواهند. این مردم نوکر می خواهند. هرکی میتواند نوکری این مردم را بکند بماند، هرکس می خواد آقایی بکند جای دیگه ای برود آقاییش را بکند. چون بازم اعتقادم اینه که نوکری مردم آقایی رو پشت سر داره.

نکته ای که فضای سیاسی اجتماعی کازرون رو آزار میده، بحث تعداد زیاد اداراتی است که با سرپرستی اداره میشوند. کی شهرستان از این وضعیت خلاص میشه؟

در ایام انتخابات که صلاح نبود وارد این مقوله میشدیم. اما الان من فکر میکنم خیلی سریع این اتفاقات با هدف ایجاد انسجام مدیریتی در شهرستان باید بیافتد. بخش هایی از مدیریت شهرستان از کار افتاده، غیر قابل قبول هست و انشالله در اسرع وقت در همین روزهای آتی به یاری خدا به سمت تثبیت مدیریت های این شهرستان حرکت خواهد شد. من فکر میکنم نتیجه کار تا مصاحبه بعدی شما مثبت باشه و انشالله با نتیجه قابل قبول.

 لذا به یاری خدا برنامه هایی داریم تدوین میکنیم. داریم اولویت های توسعه شهرستان رو مشخص می کنیم. راه آهن از مسائل اساسی توسعه این شهرستان هست. خط آهن گل گهر که بناست خط آهن شیراز – بوشهر رو به استان خوزستان وصل بکنه. از مسیر شیراز-فیروزآباد-فراشبند-اهرم-بوشهر حرکت میکنه و از عسلویه به سمت فراشبد، کازرون و خوزستان برنامه ریزی و از قبل تدوین شده است که این کار باید خیلی سریع انجام بشود.

شما برای بحث معاون فرماندار برنامه ای دارید، کسی مد نظرتون هست؟

بله، معرفی کردیم. ما 2معاون معرفی کردیم. استان باید استعلام بکنه، گزینش بکنه، بعد...

می تونیم بدونیم چه افرادی هستن؟

بعد که انشالله جلسه تودیع و معارفه بود، کازرون نما هم ایشالله تو جلسه تودیع و معارفه، البته معارفه، تودیع که دیگه نداریم. ما 2تا معاون داریم؛ معاون عمرانی و برنامه ریزی و معاون سیاسی. هر 2هم ما معرفی کردیم، از نیروهای همین شهر هم هستن. نیروهای توانمند همین شهر.

رنج سنی شون رو می تونید بفرمایید؟

من با توجه به این که خودم جوانم...

پس از اون جوانان هستن...

من جوان هستم، مگه من پیرم؟ من فقط خدمتم داره کم کم تمام میشه... از بین افراد مومن، بانشاط و متدین این شهرستان انتخاب کردیم. من بومی بودن ملاک کارمه و یکی از ملاک های من هست. معتقدم این شهرستان می تونه استان رو اداره کنه.

یعنی اولین ملاک تون بومی بودنه؟

من اولین ملاکم اهل دین بودنه. بعدا عرض کنم که پیرو ولی فقیه اونم از نوع مطلقه اش، نه از نوعی که بعضی از آقایون می گن مثلا بعضی از مواقع می تونه فراگیر باشه بعضی از مواقع نمی تونه، نه، ولایت مطلقه. پیرو ولایت فقیه، مؤمن و متدین، کارآمد و متخصص، حالا اینا که جمع می شن، بعد بیایم بر سر این که این شهرستان چون توانمندی داره، از همین شهرستان باید انتخاب بشه.

پس شما گرایش های سیاسی و از این چیزا مد نظرتون نیست. مثلا اگر یه وقت یه کسی باشه با گرایش موجود مخالف باشه و شایسته تر از بقیه باشه، شما اونو ترجیح می دین؟

من یه آدم متدین مسلمان ولایی قوی پرکار رو عرض کنم که...

از هر طرف که باشه انتخاب می کنید؟

باریک الله. از هر تفکر قابل قبول نظام. خارج از نظام نه. خارج از خط قرمز نه...

شما هم بخواین، اونا نمی خوان!

مثلا جناحی که در بحث انتخابات ریاست جمهوری در بحث فتنه وارد شدند، من خط قرمزم هست، محکم و صریح و روشن

نکته ای که شما به عنوان مدیر شهرستان قطعا باید در این مدت متوجه شده باشید، این فرسودگی بدنه ادارات هست.

ساختمان یا نیروی انسانی؟ ساختمان که صحیحه...

الان خدمت تون عرض می کنم. یعنی اگر تا یه مدت دیگه نخواد ماموریت جمع کثیری از افراد و برخی از همین نیروهای اداره خودتون تمدید بشه، شما با انبوهی از بازنشسته ها مواجه هستید و یه بدنه به لحاظ سنی خیلی پیر. برا این چه برنامه ای دارین شما؟

این برنامه، برنامه مملکتی است. ما هم در همان چهارچوب حرکت می کنیم. دولت بنا داره دولت رو کوچیک بکنه. نظام یکی از سیاست هاش کوچیک کردن دولت هست. بهترین برنامه در مدیریت کشور اینه که بیایم با یک برنامه ریزی صحیح و اصولی، کار مفید دستگاه ها و کارمندان ادارات رو افزایش دهیم. ما اگر کار مفید رو افزایش بدیم، به نیروی انسانی کمتری احتیاج داریم. اما اگر بنا باشه که کار مفیدی در کار نباشه، باری به هر جهت باشه، روزمرگی باشه، این تعداد که خوبه، 3 برابر این تعداد هم...

بحث اینه که الان دیگه همه در مرز بازنشستگی هستن...

عرض می کنم حالا. پس این یکی از سیاست هاست، کوچک کردن دولت و افزایش فرهنگ کار مفید در ادارات و نهادها. قطعا وقتی که این صحیح و اصولی اجرا بشه، به نیروی انسانی کمتری احتیاج هست. ستااما بحث جای گزینی نیروهای بازنشسته هم که حالا قطعا شما هم کلمه فرسوده رو از بحث حذف خواهید کرد، این ها سرمایه های این مملکت هستند.

بله؛ در این مساله که شکی نیست.

اون بحث هم قطعا دولت برنامه داره. ما هم برنامه داریم. ما نیازهامون رو اعلام می کنیم به استان. استان هم به کشور وتو کشور قطعا تصمیماتی گرفته شده و تصمیماتی گرفته خواهد شد در بحث گزینش نیروهای جدید و برای تکمیل کادر دستگاه ها و ادارات دولتی.

راه آهن کازرون در چه مرحله ای هست؟

خب تا اون جایی که من اطلاع دارم خط آهن شیراز-بوشهر اجرایی شده، فکر کنم در 3 قطعه تحویل پیمانکار شده و فعا لیت اجرائیش شروع شده است. خط آهن گل گهر که از عسلویه-فراشبند-کازرون به سمت خوزستان هست، مطالعاتش صورت گرفته. باید همه توان شهرستان بیاد به سمت پیگیری این مساله.

بحث منطقه ویژه اقتصادی در چه مرحله ای قرار دارد؟

یک مساله ای که از مصوبات سفر اول بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است ولی تا الان روی زمین مانده، بحث منطقه ویژه اقتصادی است. ما در سفر اول دولت، 4 منطقه ویژه اقتصادی مصوب داشتیم، یکی از اینها شهرستان کازرون هست. خب من دنبال کردم، مطالعات منطقه ویژه اقتصادی نهایی شده، ما در 2هفته پیش جلسه ای با مسئولین مرتبط و مشاوران در استان داشتیم و اونجا دیگه بحث مطالعه و جمع بندی شد و در بحث مکان یابی هست که این کار هم مقدماتش انجام گرفته تو همین مدت کوتاه و بنا داریم به سرعت به سمت این کار برویم.

در بحث اشتغال با این حجم انبوه بیکار در شهرستان، چه برنامه ای دارید؟

بحث اشتغال زایی یکی از محورهای مهم کار ماست.بعضی از کارخونه های ما تعطیل هست، مثل کاشی و سرامیک که می تواند بسیار موثر باشد در اشتغال، توسعه و تولید ثروت در این شهرستان. بعضی کارخونه های دیگه نیمه فعال هستند. برنامه ریزی شده مثلا در همین 2هفته آینده ما جلسه نهایی فعال کردن کارخانه کاشی سرامیک رو در سطح عالی برنامه ریزی کردیم.

چطوری مساله اش حل شد؟

سرمایه گذاری با تلاش زیاد از قم پیدا شده و کاراهای مقدماتی رو اینجا انجام دادند، کارخانه را بازدید کردند، ارزیابی های مختلف انجام گرفته است و بناست روز 15 فروردین جلسه در سطح مسئولین عالی استان باشه که تصمیم نهایی در جهت خرید و فعال کردن و نوسازی و بهسازی این کارخونه اتخاذ بشه.

تکلیف کارگران و کارمندان کارخانه چه می شود؟

الان شرایطی که برای این خانواده های محترم و این نیروهای ارزشمند - بالغ بر 200 نفر- وجود دارد، بغرنج هست. ما یکی از مسائل مهم مان همین هست. دنبال کردیم، در حالی که به کارهای دیگر مشغول بودیم ولی از این بحث غافل نبودیم، دنبال کردیم تا به اینجا رسید. من فکر میکنم 15 فرودین امسال یک روز بسیار مهم برای این کارخانه باشد و قطعا بدونید در اون جلسه یکی از محورهای اصلی بنده بحث همین نیروهایی است که امروز با مشکل مواجه هستند. انشالله اینا برمیگردن به یاری خدا.

الان خب وضعیت مساعدیه، مدت بیمه هم پایان یافته و ...

بله، عرض کردم خدمتتون به طور قطع این یکی از محورهای اصلی بنده هست که اصلا اجبار هست، نه اینکه بگوییم اولویت با ایناست بلکه باید همه اینا با سابقه ای که دارن برگردن، حالا اگر نیروی جدیدی یا تخصص جدیدی خواستند، غیر از این نیروها که به کار گرفته بشود اون جداست.

نظر شما در مورد رفع بیکاری و اشتغال زایی بیشتر معطوف به اجرای برنامه ها و دستورالعمل های کشوریه یا خودتون هم برنامه ای جداگانه خواهید داشت؟

همه اون چه که شما عرض کردید و چیزهای دیگری هم که شما نفرمودید می تواند منشا اشتغال و توسعه باشد. برنامه هایی که از بالا تدوین میشود میتواند در این زمینه راه گشا باشد اما اساس کار برنامه هایی است که با توجه به شرایط و مقتضیات شهرستان تعریف میشوند. من فکر می کنم که باید به این سمت برویم که مردم وارد این مقوله بشوند. در همه زمینه ها هرجا که مردم وارد شدند ما موفق بودیم، در بحث اشتغال هم همین طور است. خب نه سیاست دولت این است که دوره خودش بیاد وارد این فضاها بشه که فضایی رو آماده کنه مثل خانه از پیش ساخته حالا بگه جوون بره وارد این کار بشه ونه اصلا منابع دولت می تونه پاسخ گو باشه. اما منابع ملت می تونه پاسخ گو باشه. ما باید فراخوانی بکنیم سرمایه داران بزرگی که اهل این شهر هستن ولی خارج از این شهر دارن زندگی می کنن. الان خیلی از سرمایه هایی که در سطوح مختلف استان وجود داره از همین شهرستان هست.این برگردن بیان حضور پیدا بکنن و سرمایه گذاری بکنن.زمینه های مختلفی هست. همین بحث منطقه ویژه اقتصادی کار کوچیکی نیست، کار بسیار بزرگی است. شکل بگیره بخش عمده ای از معضل بیکاری و اشتغال این جوان ها حل خواهد شد. بحث اشتغال خانگی در سال 90 فعال شده، در سال 91 باید وسیع تر دیده بشه. برنامه های محلی می تونه بسیار موثر باشن در بحث اشتغال با استفاده از مردم و سرمایه های مردم. با نام گذاری که رهبر فرزانه انقلاب در سال 91 فرمودن باید محور قرار بگیره حمایت از کار و سرمایه ایرانی. محور مدیریت شهرستان قرار خواهد گرفت. قطعا محور اصلی حرکت ما همین خواهد بود. و همین کار اگر سریع و صحیح و درست و حجیم انجام بگیره، همین شعار ارزشمندی که رهبر فرزانه انقلاب عنات فرمودن برا سال 91 محور قرار بیگیره، مطمئن باشید که بحث اشتغال هم رونق خواهد گرفت.

یکی از ساز وکارهای ورود مردم به عرصه اقتصادی و خود اشتغال زایی، همین بنگاه های زود بازده هست. برنامه شما در این زمینه چی هست؟

خب حالا شکل کار تغییر کرده،اسمش دیگه بنگاه های زودبازده نیست. بیشتر آمده در قالب مشاغل خانگی قرار گرفته. با تسهیلات محدودی که از نظر سقف اعتباری در اختیار خانواده ها قرار گرفته و خانواده ها وارد شغل میشوند، قطعا مؤثر خواهد بود البته مشروط بر اینکه جوری برنامه ریزی بشه که انحراف نداشته باشیم یا بسیار کم باشه. حالا به عبارتی خیلی روشن تر این که جوری برنامه ریزی بشه که این تسهیلات ارزانی که در اختیار خانواده ها قرار میگیره، بعدش تبدیل به ماشین سواری و این چیزا نشه و واقعا بره سمت صحیح خودش یعنی همون ایجاد اشتغال خانگی. بخش دیگه کار شهرک های صنعتی ماست. ما یک شهرک صنعتی تقریبا فول شده داریم، یه شهرک صنعتی در حال تدوین داریم، خب مردم بیان در این شهرک های صنعتی 70-60 هکتاری سرمایه گذاری بکنند در بخش های مختلف. این خودش اشتغال هست. یا در بحث منطقه ویژه اقتصادی، قطعا زیر ساخت ها رو ما مهیا میکنیم. آب و برق و تلفن و زمین و ... رو دولت تامین میکنه و این مردم هستن که باید بیان در منطقه ویژه اقتصادی به خصوص در بحث صنابع تبدیلی مبتنی بر کشاورزی این شهرستان سرمایه گذاری کنن که این امر می تونه حل مشکل اشتغال زایی شهرستان کازرون باشه.

 در بحث گردشگری با توجه به اتفاقات ناگوار اخیر بنظر می رسد که نیاز به توجهی جدی دارد . در این رابطه چه اقداماتی انجام شده است؟

بحث گردشگری تو این شهرستان حالا نمیگم پنهان بلکه کمرنگ بوده و باید بسیار پررنگ بشود. یکی دو سه ماه گذشته اتفاق بدی افتاد. اتفاق نامیمونی در بحث میراث فرهنگی افتاد که قابل قبول نبود. من در همون بازدید اولم از مجموعه بیشابور و تنگ چوگان عرض کردم قابل قبول نیست که این آثار با این عظمت و اهمیت فرهنگی، هنوز دوربین الکترونیکی و یا روشنایی شب نداشته باشد و به همین دلیل، مسئولین مجبور بودن ساعت 5 بعد از ظهر دیگه اجازه ورود به کسی ندهند، نهایتا اون اتفاق افتاد و نقش مقداری آسیب دید. توسط میراث فرهنگی استان - که من همینجا تشکر میکنم از جناب آقای فعالی که فعالانه وارد صحنه شدند - با حمایت شورای تامین شهرستان و با هزینه 70-60 میلیونی اونجا رو مجهز کرد به دوربین و نور . این شب ها اگر شما برید  اونجا لذت میبرید. محوطه سازی شده. افتتاح شد یکی در روز قبل از تعطیلات عید. با محوریت میراث فرهنگی افتتاح شد این کار بسیار خوب و ارزشمند. کارهای دیگه ای هم باید صورت بگیرد در بخش گردشگری که انشالله ما بتوانیم در استان به صنعت گردشگری توجه خاص کرده باشیم و بتونیم جذب داشته باشیم باز هم با هدف جذب ثروت.

وضعیت پتروشیمی های کازرون در چه سطحی است؟

بحث پتروشیمی فعال هست ولی با مشکلاتی در بخش تامین اراضی با مشکلاتی روبرو است. باید فعال تر بشویم، من بازدیدی داشتم قبل از عید و بازدیدهای دیگری هم خواهیم داشت، فعال خواهیم کرد که بتونیم به سرعت، چون ما اگر سامان بدهیم به صورت مستقیم و غیر مستقیم، جمع کثیری از جوانان متخصص ما و غیر متخصص ما در بخش های اداری و خدماتی اونجا مشغول خواهند شد. کار بسیار مهمی است.

تکلیف پتروشیمی نودان چه شد؟

اون هم عرض کنم که حداقل من اطلاعات کافی ندارم که بخوام پاسخ صحیح بدم. ولی در بخش پتروشیمی کازرون کار فعال هست ولی به نظر میرسه که باید تسریع بکنیم در این امور.

در بحث جاده سازی، نگه داری جاده ها، این ترافیک سنگینی که امروز جاده شیراز-کازرون-بوشهر داره و بالعکس. پاسخگو نیست این ظرفیت. این ظرفیت بسیار بالاست، جاده پاسخگو نیست. حداقل در بخش نگه داری راه ها، شانه سازی جاده ها، نصب علائم رانندگی، خط کشی جاده ها، اینا به نظر کوچیکن ولی نتایج بسیار بزرگ دارن و جان انسان ها رو حفظ میکنن. در توسعه راه های روستایی، راه های فرعی، راه های اصلی شهرستان، کار شده بیشتر از اینا باید کار بشه، برنامه هایی وجود داره.

در بخش تامین آب شرب، ما هنوز بسیاری ازروستاهامون فاقد آب آشامیدنی بهداشتی هستند، باید تلاش بشه. در بهسازی روستاها و در تغییر چهره شهرهای ما، رو این ها خیلی خوب میشه مانور داد و کار کرد. منتها تغییرش این نیست که همش بودجه های دولتی بیاد، منابع و زمان محدود هست. مشکل اصلی توسعه و عمران همین محدودیت منابع و زمان هست. اما اگر مردم مشارکت بکنند در نوسازی منازل خودشون و مغازه ها و مراکز تجاری خودشون و شهرداری ها هم فعال بشن و مدیریت شهری رو انجام بدن، قطعا در سال های آینده چهره این شهرها هم تغییر میکند. بهسازی روستاها، تامین آب شرب، بحث جاده ها، بحث فرهنگی، بحث ورزش، چه ورزش بانوان و چه آقایان باید توجه ویژه ای بشه. امکانات هست، تسریع بشه در تامین امکانات بیشتر. در توسعه فضاهای رزشی باید سرانه فضای ورزشی رو افزایش بدیم.

الان سرانه چه میزانه؟

من اطلاع کافی ندارم. ولی باید سرانه ورزشی رو افزایش بدیم، جوانان ما مشتاق این بحث هستند و در دین مبین اسلام هم سفارش شده به بحث ورزش.

در ارتباط گیری با مردم شیوه کار به یاری خدا نو خواهد شد.بهتر خواهد شد. من در معارفه خودم هم عرض کردم مردمی بودن معناش این نیست که آقای فرماندار یا مسئول حالا مثلا یه روز در هفته رو ملاقات مردمی بذاره، این یکی از کاراییست که باید انجام بیگیره. مردمی بودن معناش با مردم بودنه، با سایر اقشار بودنه. من در برنامه هام دارم که از اساتید دانشگاه در توسعه شهرستان استفاده کنم. از محضر روحانیت معزز و محترم به محوریت امام جمعه های عزیز و پرتلاش شهرستان، استفاده بکنیم ازشون. مسئولین همه هماهنگ بشن، یک دست بشن، نماینده، امام جمعه، فرماندار، همه و همه یک انرژی وسیعی رو جمع کنن به سمت حرکت سریع تر پیش برن و این شهرستان رو به سمت توسعه و عمران پیش ببریم. ما میتونیم، اونچه که مسلمه اینه که نظام توانمند هست. این همه منابع، میتوانیم. مشروط بر این که بخواهیم، مشروط بر اینکه با همدیگه باشیم. مشروط بر اینکه مث سوهان همدیگر رو نسابیم و هدر ندهیم، تقویت کننده همدیگه باشیم. جمع بشیم که انشالله این افق روشن وجود داره.

چه میزان دیگه از خدمت تون باقی مونده؟

الان 28 سال خدمت کردم و 2 سال دیگه هنوز از خدمتم باقی مونده در سیستم. البته من معلم هستم ها ...

ببخشید که مزاحم شدیم. لطف کردید، حوصله کردید، حدودا 2ساعتی وقت گذاشتید.

۹۱/۰۲/۰۴ موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی صنعتی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">