اشراق

یادداشت های یک فرهنگ دوست
شنبه, ۱۶ تیر ۱۳۸۶، ۰۸:۵۸ ب.ظ

دین و واژه های مربوط به آن

 

بحث پیرامون دین و ارکان آن نیازمند بررسی مقدماتی است که ناگزیر از طرح نمودن آن می باشیم که از مهم ترین آن ها ارایه توضیحاتی پیرامون واژه ی دین و واژه های مناسب با آن می باشد زیرا که بی شک جایگاه « تعریفات » قبل از سایر مطالب است .

نکته ی مهم در این مورد آن که سعی شده است که محور در این مباحث سیر ارایه شده از سوی حضرت علامه ی جلیل القدر آیت الله مصباح یزدی ( دام ظله ) در کتاب اصول عقاید ایشان باشد و مطالب حاشیه ای را بر اساس کتب سایر بزرگان به اصل مطلب اضافه گردد .

آیت الله مصباح یزدی در کتاب آموزش عقاید در تعریف دین می فرمایند : « دین واژه ای است عربی که در لغت به معنای اطاعت و جزا و در اصطلاح به معنای « اعتقاد به آفریننده ای برای جهان و انسان و دستورات عملی متناسب با این عقاید می باشد . » و بر همین اساس افراد به دو دسته تقسیم می شوند :

1. افرادی که مطلقا معتقد به آفریننده ای نیستند و پیدایش پدیده های جهان را تصادفی و یا صرفا معلول فعل و انفعالات مادی می دانند که اصطلاحا به این افراد « بی دین » گفته می شود .

2. کشانی که معتقد به آفریننده ای هستند هر چند عقاید و مراسم دینی آنان توأم با انحراف و خرافات باشد که این دسته را « دین دار » می نامند . ( 1 )

با توجه به این تعریف بی شک این نوع نگاه به دین با تعاریف دیگری از آن چون « مجموعه ای از باورهای قلبی و رفتارهای عملی متناسب  با آن » ( 2 ) و « مجموعه ای مشتمل بر یک سلسله عقاید و اخلاق و عبادات » ( 3 ) منطبق می باشد . بر اساس تعاریف موجود ادیان موجود در جوامع بشری به دو دسته ی حق و باطل تقسیم می شوند که « آیینی را که دارای عقاید درست و مطابق با واقع بوده ، رفتارهایی را مورد تاکید و توصیه قرار دهد که از ضمانت کافی برای صحت و اعتبار برخوردار باشند . » ( 4 ) و از ادیان باقی مانده می توان به « ادیان باطل » یاد نمود .

 بی شک این شبهه خیلی دور از ذهن نمی باشد که « از کجا معلوم دین حق یکی بیشتر نیست و چه بسا که این ها همه و یا حداقل چند تا از این ادیان بر حق باشند ؟ »  پاسخ به سوال مذکور نیازمند گذر زمان و اثبات یک سری از بحث هایی است که در آینده خواهد آمد و به اثبات خواهد رسید و لکن برای پاسخ به ذهن های کاوشگر باید بیان کرد که « همان طور که گذشت دین دارای 2 بخش باورها و رفتارهای متناسب با آن هاست و باورها در حقیقت حکایت از واقعیاتی دارد که عالم تکوین را پر کرده است ، یعنی براستی در عالم خدایی یگانه با چنین ویژگی هایی ، انبیایی که حقیقتا از سوی آن خدا ماموریت هدایت بشر را یافته اند و عالمی پس از این جهان به نام آخرت وجود دارد که این امور همگی نتیجه ی کاوش های ژرف عقلانی در عالم هستی است که به تایید فطرت و کتب آسمانی تحریف نشده رسیده است .

از سوی دیگر خدای متعال که غرضش از خلقت انسان به خیر و کمال رسیدن بشر است احکام و تکالیف را به گونه ای وضع کرده است که با انجام هر یک از آن ها مصلحتی از مصالح انسان برآورده شود و گامی در راه کمال انسانی برداشته شود و به اصطلاح « احکام تابع مصالح و مفاسد واقعیه هستند »  و با تحریف و تغییر این احکام به طور قطع راه رسیدن به آن مصالح و کمالات نیز بسته می شود و این با غرض خدای متعال از خلقت در تضاد است .

از این رو ، دین مادام که برخوردار از ایبن دو بخش آن هم به دور از هرگونه تحریف باشد ، دین حق خواهد بود و چون ادیان همگی از سوی خدا هستند و عالم را نیز واقعیاتی یکسان تشکیل می دهد ، پس امکان وجود دو دین حق در بستر زمان که در عین حال با هم تنافی در همه یا برخی اجزا داشته باشند وجود ندارد . » ( 5 )

 

 

پاورقی :

1- آموزش عقاید -  آیت الله مصباح یزدی -  دوره ی 3 جلدی – صفحه ی 11

2- پرسش ها و پاسخ ها – آیت الله مصباح یزدی – ج 3 – ص 10

3 – نظری به زندگی و برخی آرای علامه ی طباطبایی – مسعود امید – ص 115

4 - آموزش عقاید -  آیت الله مصباح یزدی -  دوره ی 3 جلدی – صفحه ی 11

5 - پرسش ها و پاسخ ها – آیت الله مصباح یزدی – ج 3 – پاورقی ص 10



نوشته شده توسط مهدی صنعتی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

اشراق

یادداشت های یک فرهنگ دوست

هنر
  • یا مرتضی علی (ع)
کتاب
  • “بوی خوش عطر” رونمایی شد
طبقه بندی موضوعی

دین و واژه های مربوط به آن

شنبه, ۱۶ تیر ۱۳۸۶، ۰۸:۵۸ ب.ظ

 

بحث پیرامون دین و ارکان آن نیازمند بررسی مقدماتی است که ناگزیر از طرح نمودن آن می باشیم که از مهم ترین آن ها ارایه توضیحاتی پیرامون واژه ی دین و واژه های مناسب با آن می باشد زیرا که بی شک جایگاه « تعریفات » قبل از سایر مطالب است .

نکته ی مهم در این مورد آن که سعی شده است که محور در این مباحث سیر ارایه شده از سوی حضرت علامه ی جلیل القدر آیت الله مصباح یزدی ( دام ظله ) در کتاب اصول عقاید ایشان باشد و مطالب حاشیه ای را بر اساس کتب سایر بزرگان به اصل مطلب اضافه گردد .

آیت الله مصباح یزدی در کتاب آموزش عقاید در تعریف دین می فرمایند : « دین واژه ای است عربی که در لغت به معنای اطاعت و جزا و در اصطلاح به معنای « اعتقاد به آفریننده ای برای جهان و انسان و دستورات عملی متناسب با این عقاید می باشد . » و بر همین اساس افراد به دو دسته تقسیم می شوند :

1. افرادی که مطلقا معتقد به آفریننده ای نیستند و پیدایش پدیده های جهان را تصادفی و یا صرفا معلول فعل و انفعالات مادی می دانند که اصطلاحا به این افراد « بی دین » گفته می شود .

2. کشانی که معتقد به آفریننده ای هستند هر چند عقاید و مراسم دینی آنان توأم با انحراف و خرافات باشد که این دسته را « دین دار » می نامند . ( 1 )

با توجه به این تعریف بی شک این نوع نگاه به دین با تعاریف دیگری از آن چون « مجموعه ای از باورهای قلبی و رفتارهای عملی متناسب  با آن » ( 2 ) و « مجموعه ای مشتمل بر یک سلسله عقاید و اخلاق و عبادات » ( 3 ) منطبق می باشد . بر اساس تعاریف موجود ادیان موجود در جوامع بشری به دو دسته ی حق و باطل تقسیم می شوند که « آیینی را که دارای عقاید درست و مطابق با واقع بوده ، رفتارهایی را مورد تاکید و توصیه قرار دهد که از ضمانت کافی برای صحت و اعتبار برخوردار باشند . » ( 4 ) و از ادیان باقی مانده می توان به « ادیان باطل » یاد نمود .

 بی شک این شبهه خیلی دور از ذهن نمی باشد که « از کجا معلوم دین حق یکی بیشتر نیست و چه بسا که این ها همه و یا حداقل چند تا از این ادیان بر حق باشند ؟ »  پاسخ به سوال مذکور نیازمند گذر زمان و اثبات یک سری از بحث هایی است که در آینده خواهد آمد و به اثبات خواهد رسید و لکن برای پاسخ به ذهن های کاوشگر باید بیان کرد که « همان طور که گذشت دین دارای 2 بخش باورها و رفتارهای متناسب با آن هاست و باورها در حقیقت حکایت از واقعیاتی دارد که عالم تکوین را پر کرده است ، یعنی براستی در عالم خدایی یگانه با چنین ویژگی هایی ، انبیایی که حقیقتا از سوی آن خدا ماموریت هدایت بشر را یافته اند و عالمی پس از این جهان به نام آخرت وجود دارد که این امور همگی نتیجه ی کاوش های ژرف عقلانی در عالم هستی است که به تایید فطرت و کتب آسمانی تحریف نشده رسیده است .

از سوی دیگر خدای متعال که غرضش از خلقت انسان به خیر و کمال رسیدن بشر است احکام و تکالیف را به گونه ای وضع کرده است که با انجام هر یک از آن ها مصلحتی از مصالح انسان برآورده شود و گامی در راه کمال انسانی برداشته شود و به اصطلاح « احکام تابع مصالح و مفاسد واقعیه هستند »  و با تحریف و تغییر این احکام به طور قطع راه رسیدن به آن مصالح و کمالات نیز بسته می شود و این با غرض خدای متعال از خلقت در تضاد است .

از این رو ، دین مادام که برخوردار از ایبن دو بخش آن هم به دور از هرگونه تحریف باشد ، دین حق خواهد بود و چون ادیان همگی از سوی خدا هستند و عالم را نیز واقعیاتی یکسان تشکیل می دهد ، پس امکان وجود دو دین حق در بستر زمان که در عین حال با هم تنافی در همه یا برخی اجزا داشته باشند وجود ندارد . » ( 5 )

 

 

پاورقی :

1- آموزش عقاید -  آیت الله مصباح یزدی -  دوره ی 3 جلدی – صفحه ی 11

2- پرسش ها و پاسخ ها – آیت الله مصباح یزدی – ج 3 – ص 10

3 – نظری به زندگی و برخی آرای علامه ی طباطبایی – مسعود امید – ص 115

4 - آموزش عقاید -  آیت الله مصباح یزدی -  دوره ی 3 جلدی – صفحه ی 11

5 - پرسش ها و پاسخ ها – آیت الله مصباح یزدی – ج 3 – پاورقی ص 10

۸۶/۰۴/۱۶ موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی صنعتی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">