اشراق

یادداشت های یک فرهنگ دوست
جمعه, ۱۶ آذر ۱۳۸۶، ۰۸:۲۶ ب.ظ

پیشگویى‏هاى نهج ‏البلاغه درباره حضرت مهدى(عج)

 

 پرچمدار این پرچم با شکیبایى و آرامش سخن گوید و با کُندى و تأنى در اجراى کارها بپا ‏خیزد؛ امّا چون بپا خواست بسى شتاب کند تا به پیروزى نهایى رسد. پس آنگاه که سر ‏در گرو فرمانش نهادید و با سرانگشت به سویش‏اشاره کردید، دوران ‏او سپرى شده، ‏مرگش فرا رسد.‏‎ ‎

از آنکه روی گردانده ناامید مشو!

و خلَّف فینا رایةَ الحقِّ، مَن تَقدَّمها مَرق، و مَن تَخلَّف عَنها زَهق، و مَن لَزِمها لَحَق، دلیلُها ‏مَکیثُ الکَلام، بَطِى‏ءُ القِیام، سَریعٌ إذا قَام، فإذا أنتُم أَلَنتم لَه رِقابَکم و أَشَرتم إلیه بِأَصابِعِکم ‏جاءَهُ المَوتُ فذَهَب بِه فَلَبِثتُم بَعدَه ماشاءَ اللَّهُ، حتَّى یُطلِعَ اللَّهُ لَکم مَن یَجمَعُکم و یَضُمُّ ‏نَشرَکم، فلاتَطمَعوا فِى غَیرِ مُقبِلٍ و لاتَیأَسُوا مِن مُدْبِرٍ، فإنَّ المُدْبرَ عَسى أن تَزِلَّ بِهِ إِحدَى ‏قائِمَتَیْهِ و تَثبُتَ الأُخرَى، فَتَرجِعَا حتَّى تَثْبُتا جَمِیعاً.(1)‏

او (یعنی: پیامبر) پرچم حق را برافراشت و در میان ما به یادگار گذارد. آن کس که از زیر ‏سایه این پرچم پاى پیش نهد، از شریعت اسلام خارج گردد و آن کس که از پیروى‏اش سر ‏باز زند، به هلاکت رسد و سرانجام کسى که زیر سایه این پرچم به پیش رود راه سعادت ‏پیموده.‏‎ ‎

پرچمدار این پرچم با شکیبایى و آرامش سخن گوید و با کُندى و تأنى در اجراى کارها بپا ‏خیزد؛ امّا چون بپا خواست بسى شتاب کند تا به پیروزى نهایى رسد. پس آنگاه که سر ‏در گرو فرمانش نهادید و با سرانگشت به سویش‏اشاره کردید، دوران ‏او سپرى شده، ‏مرگش فرا رسد.‏‎ ‎

از آن پس ناگزیر مدتى که مشیت الهى اقتضا کند در انتظار به سر برید. آنگاه خداوند ‏شخصیتى را برانگیزد تا شما را] که به اختلاف و جدایى گراییده‏اید] جمع کند و پراکندگى ‏شما را سامان بخشد. پس به کسى (چیزى) که رو نکرده دل مبندید و از آن که رو ‏گردانده ناامید مشوید.(2)‏‎ ‎

آگاه باشید که آل ‏محمّد -صلى الله علیه و آله- مانند ستارگان این گنبد مینا باشند؛ آن ‏هنگام که یکى از آنها غروب کند دیگرى بدرخشد.‏‎ ‎

گویى چنان است که در پرتو آل‏ محمد -صلى الله علیه و آله- نعمتهاى الهى را بر شما ‏فراوان و تمام شده مى‏بینم و آنچه را که آرزویش را در دل مى‏پروراندید بدان دست ‏یافته‏اید.‏‎ ‎

ابن ابى الحدید مى‏نویسد:‏‎ ‎

امام این خطبه را در سومین جمعه زمامدارى خود ایراد فرمود و ضمن آن به مطالبى ‏پیرامون احوال خود اشاره کرد.‏‎ ‎

وى سپس همچون دیگر شارحان، هدف از بیان این خطبه را پیشگویى از مهدى و توصیف ‏آن‏ حضرت دانسته، مى‏گوید:‏‎ ‎

شخصى را که خدا برمى‏انگیزد از اهل‏بیت است و این سخن اشاره به مهدى آخرالزمان ‏مى‏باشد و در نزد ما (اهل‏تسنن) موجود نیست و از این پس وجود پیدا خواهد کرد و به ‏عقیده امامیه اکنون موجود مى‏باشد.(3)‏‎ ‎

معناى و لاتَیأَسُوا مِن مُدْبِرٍ این است که از کسى که روگردانده نا امید مشوید؛ و مصداق ‏آن غیبت حضرت مهدى و روگردانى آن‏ حضرت از تصدّى ریاست و زعامت ظاهرى است تا ‏هنگام ظهور.‏‎ ‎

ابن ابى الحدید براى فرار از پذیرفتن ولادت آن بزرگوار و غیبتش، به تکاپو افتاده و خواسته ‏وانمود کند لازمه مُدْبِر بودن، موجود بودن است و در صورت وجود نداشتن، تعبیر به ادبار و ‏روگردانى غلط است و مفهوم عقلانى ندارد. آنگاه کلمه و لاتَیأَسُوا مِن مُدْبِرٍ را چنین معنا ‏مى‏کند که هرگاه این مهدى از دنیا رفت و فرزندانش را به جانشینى برگزید و کار یکى از ‏آنها به اضطراب و ناپایدارى گرایید، مأیوس نشوید و به شکّ نیفتید و نگویید شاید ما در ‏پیروى اینان دچار اشتباه شده‏ایم.‏‎ ‎حال آنکه اعتقاد شیعه مخالف نظر ابن ابی الحدید بوده و معتقد است امام زمان به دنیا ‏آمده و اکنون در غیبت به سر می‌برد.‏

 

پی نوشت:

‏1. خطبه 100‏

‏2. شاید مقصود این باشد که به امام حاضر که به دنیا بى‏توجه است، یا از اصلاح کار ‏شما در شرایط موجود ناتوان است، طمع نورزید و از امام زمان که غایب مى‏شود ‏ناامید نگردید، که رمز پیروزى و کلید حل مشکلات در دست اوست. چه ممکن ‏است کسى که روگردانده، یک پایش بلغزد (و پاى دیگرش برقرار ماند) آنگاه پس از ‏مدتى هر دو با هم به جاى خود برگردند (و دین خدا را که دستخوش حوادث شده ‏ثبات و استقرار بخشد).‏‎ ‎

‏3. شرح نهج‏البلاغه، ج 7، ص 94 و 95.‏

 

 



نوشته شده توسط مهدی صنعتی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

اشراق

یادداشت های یک فرهنگ دوست

هنر
  • یا مرتضی علی (ع)
کتاب
  • “بوی خوش عطر” رونمایی شد
طبقه بندی موضوعی

 

 پرچمدار این پرچم با شکیبایى و آرامش سخن گوید و با کُندى و تأنى در اجراى کارها بپا ‏خیزد؛ امّا چون بپا خواست بسى شتاب کند تا به پیروزى نهایى رسد. پس آنگاه که سر ‏در گرو فرمانش نهادید و با سرانگشت به سویش‏اشاره کردید، دوران ‏او سپرى شده، ‏مرگش فرا رسد.‏‎ ‎

از آنکه روی گردانده ناامید مشو!

و خلَّف فینا رایةَ الحقِّ، مَن تَقدَّمها مَرق، و مَن تَخلَّف عَنها زَهق، و مَن لَزِمها لَحَق، دلیلُها ‏مَکیثُ الکَلام، بَطِى‏ءُ القِیام، سَریعٌ إذا قَام، فإذا أنتُم أَلَنتم لَه رِقابَکم و أَشَرتم إلیه بِأَصابِعِکم ‏جاءَهُ المَوتُ فذَهَب بِه فَلَبِثتُم بَعدَه ماشاءَ اللَّهُ، حتَّى یُطلِعَ اللَّهُ لَکم مَن یَجمَعُکم و یَضُمُّ ‏نَشرَکم، فلاتَطمَعوا فِى غَیرِ مُقبِلٍ و لاتَیأَسُوا مِن مُدْبِرٍ، فإنَّ المُدْبرَ عَسى أن تَزِلَّ بِهِ إِحدَى ‏قائِمَتَیْهِ و تَثبُتَ الأُخرَى، فَتَرجِعَا حتَّى تَثْبُتا جَمِیعاً.(1)‏

او (یعنی: پیامبر) پرچم حق را برافراشت و در میان ما به یادگار گذارد. آن کس که از زیر ‏سایه این پرچم پاى پیش نهد، از شریعت اسلام خارج گردد و آن کس که از پیروى‏اش سر ‏باز زند، به هلاکت رسد و سرانجام کسى که زیر سایه این پرچم به پیش رود راه سعادت ‏پیموده.‏‎ ‎

پرچمدار این پرچم با شکیبایى و آرامش سخن گوید و با کُندى و تأنى در اجراى کارها بپا ‏خیزد؛ امّا چون بپا خواست بسى شتاب کند تا به پیروزى نهایى رسد. پس آنگاه که سر ‏در گرو فرمانش نهادید و با سرانگشت به سویش‏اشاره کردید، دوران ‏او سپرى شده، ‏مرگش فرا رسد.‏‎ ‎

از آن پس ناگزیر مدتى که مشیت الهى اقتضا کند در انتظار به سر برید. آنگاه خداوند ‏شخصیتى را برانگیزد تا شما را] که به اختلاف و جدایى گراییده‏اید] جمع کند و پراکندگى ‏شما را سامان بخشد. پس به کسى (چیزى) که رو نکرده دل مبندید و از آن که رو ‏گردانده ناامید مشوید.(2)‏‎ ‎

آگاه باشید که آل ‏محمّد -صلى الله علیه و آله- مانند ستارگان این گنبد مینا باشند؛ آن ‏هنگام که یکى از آنها غروب کند دیگرى بدرخشد.‏‎ ‎

گویى چنان است که در پرتو آل‏ محمد -صلى الله علیه و آله- نعمتهاى الهى را بر شما ‏فراوان و تمام شده مى‏بینم و آنچه را که آرزویش را در دل مى‏پروراندید بدان دست ‏یافته‏اید.‏‎ ‎

ابن ابى الحدید مى‏نویسد:‏‎ ‎

امام این خطبه را در سومین جمعه زمامدارى خود ایراد فرمود و ضمن آن به مطالبى ‏پیرامون احوال خود اشاره کرد.‏‎ ‎

وى سپس همچون دیگر شارحان، هدف از بیان این خطبه را پیشگویى از مهدى و توصیف ‏آن‏ حضرت دانسته، مى‏گوید:‏‎ ‎

شخصى را که خدا برمى‏انگیزد از اهل‏بیت است و این سخن اشاره به مهدى آخرالزمان ‏مى‏باشد و در نزد ما (اهل‏تسنن) موجود نیست و از این پس وجود پیدا خواهد کرد و به ‏عقیده امامیه اکنون موجود مى‏باشد.(3)‏‎ ‎

معناى و لاتَیأَسُوا مِن مُدْبِرٍ این است که از کسى که روگردانده نا امید مشوید؛ و مصداق ‏آن غیبت حضرت مهدى و روگردانى آن‏ حضرت از تصدّى ریاست و زعامت ظاهرى است تا ‏هنگام ظهور.‏‎ ‎

ابن ابى الحدید براى فرار از پذیرفتن ولادت آن بزرگوار و غیبتش، به تکاپو افتاده و خواسته ‏وانمود کند لازمه مُدْبِر بودن، موجود بودن است و در صورت وجود نداشتن، تعبیر به ادبار و ‏روگردانى غلط است و مفهوم عقلانى ندارد. آنگاه کلمه و لاتَیأَسُوا مِن مُدْبِرٍ را چنین معنا ‏مى‏کند که هرگاه این مهدى از دنیا رفت و فرزندانش را به جانشینى برگزید و کار یکى از ‏آنها به اضطراب و ناپایدارى گرایید، مأیوس نشوید و به شکّ نیفتید و نگویید شاید ما در ‏پیروى اینان دچار اشتباه شده‏ایم.‏‎ ‎حال آنکه اعتقاد شیعه مخالف نظر ابن ابی الحدید بوده و معتقد است امام زمان به دنیا ‏آمده و اکنون در غیبت به سر می‌برد.‏

 

پی نوشت:

‏1. خطبه 100‏

‏2. شاید مقصود این باشد که به امام حاضر که به دنیا بى‏توجه است، یا از اصلاح کار ‏شما در شرایط موجود ناتوان است، طمع نورزید و از امام زمان که غایب مى‏شود ‏ناامید نگردید، که رمز پیروزى و کلید حل مشکلات در دست اوست. چه ممکن ‏است کسى که روگردانده، یک پایش بلغزد (و پاى دیگرش برقرار ماند) آنگاه پس از ‏مدتى هر دو با هم به جاى خود برگردند (و دین خدا را که دستخوش حوادث شده ‏ثبات و استقرار بخشد).‏‎ ‎

‏3. شرح نهج‏البلاغه، ج 7، ص 94 و 95.‏

 

 

۸۶/۰۹/۱۶ موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی صنعتی

نظرات  (۶)

۲۹ آذر ۸۶ ، ۱۰:۵۶ بهشاپور(باستان شناسی کازرون)
سلام و درود به شما دوست عزیز

با یه مطلب جدید به روزم و منتظر قدوم سبزتون هستم

شاد باشید

دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند
و اندر آن ظلمت شب آب حیاتم دادند
بی خود از شعشعه‌ی پرتو ذاتم کردند
باده از جام تجلی صفاتم دادند

سلام ؛

با شرح و توضیح غزل 183 حافظ به روز شدیم

منتظ تشریف فرمایی شمائیم

پیروز باشید و ماندگار
۲۱ آذر ۸۶ ، ۰۸:۲۹ پشه ای در استکان
درود
با نتایج نظر سنجی بیستم آبان به روزم
شاد باشید
اگرچه حرف میزنید اما پاسخ ها را سانسور می کنید اما من برای آگاهی حودتان می نویسم، حال قمتی از نامه ی احمد توکلی به احمدی نژاد را هم بخوانید و اگر کمی وجدانتان درد گرفت از خدا بخواهید تا به شما انصاف و صداقت عطا کند:
"سفر جنابعالی به اجلاس اخیر شورای همکاری خلیج فارس نیز درست به نظر نمی‌رسد زیرا: اولاً، به درخواست ما صورت گرفته است، نه دعوت آن‌ها. ثانیاً، وقتی همواره به طور سنتی، در بیانیه‌های پایانی این شورا تمامیت ارضی ایران درباره جزایر ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک نفی می‌شود، چرا وزارت خارجه چنین درخواستی کرد؟ دیدیم که این بار نیز به همان سیاق همیشگی، حضور ایران در خاک خویش، در بیانیه پایانی همین اجلاس شورای همکاری اشغال خوانده شد و برای کوچک شمردن ما اعلام کردند که این حضور به درخواست ایران بوده است نه دعوت آنها. آیا وزارت خارجه از قبل تضمینی دریافت کرده بود که نادیده گرفته شده است؟ آیا این رفتار با عزت که یکی از ارکان سیاست خارجی ماست سازگار است؟ جنابعالی و به تبع آن ایران اسلامی بحمدالله در بین ملت‌های مسلمان محبوبیت چشمگیری یافته‌اید، حضور عزتمندانه در محافل سیاسی خارجی می‌تواند بر این محبوبیت بیفزاید. و حضوری که با عزت همراه نباشد، هزینه کردن آن محبوبیت است بدون دستاوردی.

مقتضی است دستور فرمایید وزارت خارجه نسبت به انتقادهای موجود توضیح دهد تا نیازی به طرح سوال رسمی در مجلس نباشد."
۱۸ آذر ۸۶ ، ۲۲:۵۱ پایگاه وبلاگ نویسان ارزشی
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر
سلام علیکم
با عنایت خداوند متعال پایگاه وبلاگ نویسان ارزشی به همت جمعی از وبلاگ نویسان متعهد راه اندازی شد .
بمنظور معرفی آثار برتر وبلاگ نویسان ارزشی به مخاطبان و بازدیدکنندگان مقالات ارزشمند آنان به اشکال مختلف لینک می گردد .
با مراجعه به پایگاه و ثبت مقالات خود در این امر مهم مشارکت نموده و دیگر دوستان ارزشی را نیز مطلع نمائید .
در منوی اصلی بخش راهنما توضیحات بیشتری در رابطه پایگاه داده شده است .
آدرسهای پایگاه :
http://www.pw-arzeshi.com
http://www.pw-arzeshi.ir
مدیریت روابط عمومی پایگاه وبلاگ نویسان ارزشی
درود بر شما.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">