شاید آن روز که تعداد محدودی از طلاب در زیر زمین مسجد امام حسن عسکری(ع) در شهرستان قم مشغول به انجام مناسک اعتکاف و خلوت هر چه تمام تر با خویش و اندیشیدن در اعمال و محاسبه ی رفتار خویش بودند کمتر استقبال شگفت انگیز این روزها و سال های اخیر جوانان سراسر کشور را با علایق و سلایق مختلف پیش بینی میکردند که به عنوان مثال در شهری چون شیراز 25000 نفر جوان 15 تا 25 سال در این سنت حسنه شرکت نموده و جامه ی اعتکاف بر تن نمایند و بر علایق دنیوی شان پشت نمایند .
اما واقعیت این است که سال به سال بر رونق و عظمت این سنت حسنه افزوده می شود و این سیل جوانان مشتاق است که هر ساله در هر شرایطی سعی می کنند در یکی از مساجد حامع شهر رحل اقامت و حال عبادت برگزیده و چند صباحی آن باشند که جان و فطرتشان می خواهد .
کازرون نیز از این قاعده مستثنی نبوده و هر سال به لحاظ آمار تعداد معتکفین از سال های قبل بیشتر بوده و رشد داشته است تا جایی که امسال این تعداد تنها در شهر کازرون به 1144 نفر رسیده است که اگر این تعداد را در کنار تعداد افرادی که به صورت آزاد از فضای اعتکاف استفاده می نمایند قرار دهیم تعداد شاید به مقدار قابل توجهی بالاتر رود که البته چون همیشه سهم خواهران معتکف بیش از برادران است .
لیکن در این میان و با نگاه به رشد تعداد معتکفین شاید آن چه ذهن دست اندرکاران و نیروهای فرهنگی شهرستان را به خود مشغول کرده است ارتباط منطقی میان تعداد معتکفین و کیفیت برنامه های ارایه شده در اعتکاف می باشد بدین سان که آیا این افزایش در ارتباطی مستقیم با آن برنامه ها می باشد و یا دلیل دیگری دارد ؟ و یا این که آیا در کنار افزایش تعداد معتکفین ، میزان واقعی افرادی که در سطح شهرستان ، در پی استفاده از برنامه های معنوی ای چون اعتکاف هستند به همین میزان است؟ فراموش نکنیم که در همسایگیمان ـ شیراز ـ اعتکاف جوانانش چند ده هزار نفر و به مدت 6 روز برگزار می گردد؟ پر واضح است که برای پاسخ به این قبیل سوالات بررسی روند برگزاری اعتکاف از ابتدا تا انتها امری لازم است بلکه سال آینده مراسمی باشکوه تر برگزار شود . بر این اساس نگارنده از دیدگاه آسیب شناسانه موارد زیر را تذکر می دهد.
1. تبلیغات ناکارآمد
بی شک یکی از مهمترین راههای بپا داشتن برخی از مناسبتها و برنامههای مهم در میان مردم تبلیغات و اطلاع رسانی صحیح و اصولی است و اعتکاف نیز از این امر مجزا نیست . نیم نگاهی به تبلیغات صورت پذیرفته از جانب متولیان امر در جهت ثبت نام از علاقهمندان به اعتکاف این امر را مسجل مینماید که آمادهسازی دو پارچه در دو نقطهی شهر و بنا بر اطلاعات واصله تبلیغات تلویزیونی تنها برای جامعهی هدف مذهبیان شهرستان بوده است و احتمالا مسؤولین برای جذب دیگر اقشار جامعه برنامهی خاصی را تدارک ندیده بودند که در این راستا میتوان به عنوان محوری مراسم اعتکاف که »ره توشه ی سالکان حق« بود اشاره نمود که این عنوان از لحاظ روان شناسی برخی را به تمایل و برخی را دارای عدم تمایل به این مراسم می کند و لذاست که در مقایسه با کارکرد و تاثیرگذاری شگفت اعتکاف به نظر تبلیغات این دوره نیز هم چون سایر ادوار ، ناکارآمد بود . در این راستا انتخاب نامی با اشارهای غیر مستقیم ـ چون ضیافت عشق ـ ، تبلیغات وسیع در سطح شهرستان ، اعلام مرتب در بین نمازها در مساجد و ... پیشنهاد می شود .
2. هزینه ی بالای ثبت نام
هر ساله در اعتکاف شهرستان این رسم بوده است که بخشی از هزینههای معتکفین از خودشان اخذ شود که نگارنده چندین بار این امر را به صورت مستقیم از دست اندرکاران اعتکاف شنیده است . لکن آن چه امسال یکی از دلایل اصلی عدم رشد تصاعدی معتکفین در شهرستان بود هزینهی ثبت نام بالای اعتکاف بوده است ، این در حالی است که اولا شهرستان ما مملو از خیرینی است که انجام این قبیل امور را افتخار خود میدانند و ثانیا نگاهی به خرجهای انجام شده در ایام اعتکاف که برخی موارد آن هم بنا به اعتراف نیروهای تدارکات از جانب خیرین تهیه شده بود و از سوی دیگر معتکفین از برخی از امکانات چون قاشق و چنگال و لیوان یک بار مصرف نیز محروم بودند ، این شبهه و شایعه را ایجاد نموده است که آیا به میزان دریافتی هزینه صورت پذیرفته است که این سؤال نیاز به پاسخ عزیزان زحمت کش سازمان تبلیغات دارد . آنان که معتکف بودند و برای این مراسم تبلیغ چهره به چهره می کردند همگی میدانند که هزینهی بالایی که امسال از معتکفین دریافت شد نیز یکی از دلایل مهم عدم رشد زیاد تعداد معتکفین بوده است . به عنوان مثال در خانواده ای سه الی چهار نفر قصد در این مراسم عبادی را داشتند که از این تعداد و به سبب این امر تنها یک نفر الی دو نفر توفیق شرکت یافتند که این مساله در کنار کیفیت خدمات ارایه شده نیاز به تامل جدی دارد .
3. بیاطلاعی از احکام اعتکاف
هر ساله شاهد بودهایم که به دلیل کمبود جا و فضای مناسب و دارای شرایط ویژه جهت برگزاری اعتکاف در دو بخش خواهران و برادران ،اعتکاف در چندین مسجد برگزار شده که بعضا بخشی از فضای این اماکن جزو فضای مسجد نبوده و به تبع حضور بدون ضرورت معتکفین در این فضاها سبب بطلان اعتکاف آنان میشود . البته انصاف در این رابطه آن است که سازمان محترم تبلیغات با ارایهی جزوات برخی از احکام مهم اعتکاف را به استحضار معتکفین رسانیده است و امسال نیز حضور برخی کانونهای فرهنگی در برنامهریزی دو مسجد از مساجد اعتکاف تا حدودی از بروز این قبیل امور جلوگیری مینمود ولیکن هنوز بودند افرادی که بدون اطلاع از احکام این قبیل امور را انجام میدادند . در این وادی صحبت از آداب اعتکاف که گاهی رعایت نمیشود و ... فراوان است که خود فرصتی مستقل و جدا میطلبد .
4. عدم برنامهریزی جامع
اعتکاف شهرستان از ابتدا تا کنون از نبود برنامهی جامع که در برگیرندهی همهی جوانب آن باشد رنج میبرد . برنامهای که علاوه بر مدیریت نیروی انسانی و تدارکات ، نگاهی دقیق و عمیق به برنامههای معنوی و فرهنگی اعتکاف داشته و در همهی مساجد برنامهای واحد اجرا شود .
البته امسال به نسبت سالهای گذشته که وقت بسیار زیادی از معتکفین هدر میشد بالاخص در دو مسجد الزهرا و امام حسین تدابیری خوبی توسط کانونهای فرهنگی شهید جواد کارگریان و پیامبر اعظم (ص) با همکاری سازمان تبلیغات شهرستان اندیشیده شده بود ولی این امر عمومیت نداشت به نحوی که در مسجد سیدالشهدا تا یک روز و نیم از برنامههای معنوی خبری نبود و مسؤول و یا روحانیای جهت برگزاری این نوع مراسمها و پاسخ گویی به مشکلات آنان حضور نداشته است که این امر خود نکتهی ضعفی است که لازم است در جهت رفع این امور تدابیر لازم اندیشیده شود .
5. بیتوجهی به اعتکافهای صنفی
شهرستان کازرون با توجه به سابقهی دیرینه در مسایل دینی و انقلابی و حضور دانشگاههای متعدد و تشکلهای متنوع دانشآموزی و دانشجویی فعال در سطح دانشگاهها و مدارس از توانایی و ظرفیت لازم برای برگزاری اعتکافهای صنفی برخوردار است و بیشک اگر حتی ارادهی مسؤولین امر به برگزاری اعتکافی متمرکز در ایام البیض ماه رجب باشد میتوان جهت رونق بخشیدن به اعتکاف در این ایام ، اعتکافهایی را در ایام البیض ماههای دیگر سال بالاخص ماه مبارک رمضان ـ با توجه به قرار گرفتن این ماه عزیز در ایام تابستانـ جهت این قشرهای مهم و تأثیرگذار اجتماعی که از جمله اهداف مهم برنامههای فرهنگی برنامهریزان کشور میباشند تدارک دیده و برنامههایی متناسب با نیازهای آنان تدارک دیده و یا حتی اداراهی این اعتکافها را بر عهدهی خود تشکلها قرار داد. . پر واضح است که برگزاری این برنامهها سبب تعالی معنوی شهرستان ما نیز خواهد شد .
*************
همهی تلاش برنامهریزان و فعالین عرصههای مختلف فرهنگی ـ مذهبی در تمام کشور بر این است که بتوانند فرصتهایی را برای توجه به خویشتن و تدبر در اعمال و عاقبت نگری رفتار را در قشرهای مختلف جامعه نهادینه نمایند و از جمله آمال و آرزوهای آنان ایجاد فرصتهایی برای آن اهداف است. اعتکاف و ایامی چون رمضان، طلاییترین ایام برای تحقق این آرزوها و اهداف است و آن چه که در این مقال و این مجال در پی رسیدن به آن هستیم آسیبشناسی جهت استفاده هر چه تمامتر از این فرصت طلایی بدون هیچ حب و بغضی است. امید است که مسؤولین گرامی با دیدهی محبت ما را همیاری و همراهی نمایند.
جهت درج در نشریه ی داخلی کانون فرهنگی پیامبر اعظم (ص)
شاید آن روز که تعداد محدودی از طلاب در زیر زمین مسجد امام حسن عسکری(ع) در شهرستان قم مشغول به انجام مناسک اعتکاف و خلوت هر چه تمام تر با خویش و اندیشیدن در اعمال و محاسبه ی رفتار خویش بودند کمتر استقبال شگفت انگیز این روزها و سال های اخیر جوانان سراسر کشور را با علایق و سلایق مختلف پیش بینی میکردند که به عنوان مثال در شهری چون شیراز 25000 نفر جوان 15 تا 25 سال در این سنت حسنه شرکت نموده و جامه ی اعتکاف بر تن نمایند و بر علایق دنیوی شان پشت نمایند .
اما واقعیت این است که سال به سال بر رونق و عظمت این سنت حسنه افزوده می شود و این سیل جوانان مشتاق است که هر ساله در هر شرایطی سعی می کنند در یکی از مساجد حامع شهر رحل اقامت و حال عبادت برگزیده و چند صباحی آن باشند که جان و فطرتشان می خواهد .
کازرون نیز از این قاعده مستثنی نبوده و هر سال به لحاظ آمار تعداد معتکفین از سال های قبل بیشتر بوده و رشد داشته است تا جایی که امسال این تعداد تنها در شهر کازرون به 1144 نفر رسیده است که اگر این تعداد را در کنار تعداد افرادی که به صورت آزاد از فضای اعتکاف استفاده می نمایند قرار دهیم تعداد شاید به مقدار قابل توجهی بالاتر رود که البته چون همیشه سهم خواهران معتکف بیش از برادران است .
لیکن در این میان و با نگاه به رشد تعداد معتکفین شاید آن چه ذهن دست اندرکاران و نیروهای فرهنگی شهرستان را به خود مشغول کرده است ارتباط منطقی میان تعداد معتکفین و کیفیت برنامه های ارایه شده در اعتکاف می باشد بدین سان که آیا این افزایش در ارتباطی مستقیم با آن برنامه ها می باشد و یا دلیل دیگری دارد ؟ و یا این که آیا در کنار افزایش تعداد معتکفین ، میزان واقعی افرادی که در سطح شهرستان ، در پی استفاده از برنامه های معنوی ای چون اعتکاف هستند به همین میزان است؟ فراموش نکنیم که در همسایگیمان ـ شیراز ـ اعتکاف جوانانش چند ده هزار نفر و به مدت 6 روز برگزار می گردد؟ پر واضح است که برای پاسخ به این قبیل سوالات بررسی روند برگزاری اعتکاف از ابتدا تا انتها امری لازم است بلکه سال آینده مراسمی باشکوه تر برگزار شود . بر این اساس نگارنده از دیدگاه آسیب شناسانه موارد زیر را تذکر می دهد.
1. تبلیغات ناکارآمد
بی شک یکی از مهمترین راههای بپا داشتن برخی از مناسبتها و برنامههای مهم در میان مردم تبلیغات و اطلاع رسانی صحیح و اصولی است و اعتکاف نیز از این امر مجزا نیست . نیم نگاهی به تبلیغات صورت پذیرفته از جانب متولیان امر در جهت ثبت نام از علاقهمندان به اعتکاف این امر را مسجل مینماید که آمادهسازی دو پارچه در دو نقطهی شهر و بنا بر اطلاعات واصله تبلیغات تلویزیونی تنها برای جامعهی هدف مذهبیان شهرستان بوده است و احتمالا مسؤولین برای جذب دیگر اقشار جامعه برنامهی خاصی را تدارک ندیده بودند که در این راستا میتوان به عنوان محوری مراسم اعتکاف که »ره توشه ی سالکان حق« بود اشاره نمود که این عنوان از لحاظ روان شناسی برخی را به تمایل و برخی را دارای عدم تمایل به این مراسم می کند و لذاست که در مقایسه با کارکرد و تاثیرگذاری شگفت اعتکاف به نظر تبلیغات این دوره نیز هم چون سایر ادوار ، ناکارآمد بود . در این راستا انتخاب نامی با اشارهای غیر مستقیم ـ چون ضیافت عشق ـ ، تبلیغات وسیع در سطح شهرستان ، اعلام مرتب در بین نمازها در مساجد و ... پیشنهاد می شود .
2. هزینه ی بالای ثبت نام
هر ساله در اعتکاف شهرستان این رسم بوده است که بخشی از هزینههای معتکفین از خودشان اخذ شود که نگارنده چندین بار این امر را به صورت مستقیم از دست اندرکاران اعتکاف شنیده است . لکن آن چه امسال یکی از دلایل اصلی عدم رشد تصاعدی معتکفین در شهرستان بود هزینهی ثبت نام بالای اعتکاف بوده است ، این در حالی است که اولا شهرستان ما مملو از خیرینی است که انجام این قبیل امور را افتخار خود میدانند و ثانیا نگاهی به خرجهای انجام شده در ایام اعتکاف که برخی موارد آن هم بنا به اعتراف نیروهای تدارکات از جانب خیرین تهیه شده بود و از سوی دیگر معتکفین از برخی از امکانات چون قاشق و چنگال و لیوان یک بار مصرف نیز محروم بودند ، این شبهه و شایعه را ایجاد نموده است که آیا به میزان دریافتی هزینه صورت پذیرفته است که این سؤال نیاز به پاسخ عزیزان زحمت کش سازمان تبلیغات دارد . آنان که معتکف بودند و برای این مراسم تبلیغ چهره به چهره می کردند همگی میدانند که هزینهی بالایی که امسال از معتکفین دریافت شد نیز یکی از دلایل مهم عدم رشد زیاد تعداد معتکفین بوده است . به عنوان مثال در خانواده ای سه الی چهار نفر قصد در این مراسم عبادی را داشتند که از این تعداد و به سبب این امر تنها یک نفر الی دو نفر توفیق شرکت یافتند که این مساله در کنار کیفیت خدمات ارایه شده نیاز به تامل جدی دارد .
3. بیاطلاعی از احکام اعتکاف
هر ساله شاهد بودهایم که به دلیل کمبود جا و فضای مناسب و دارای شرایط ویژه جهت برگزاری اعتکاف در دو بخش خواهران و برادران ،اعتکاف در چندین مسجد برگزار شده که بعضا بخشی از فضای این اماکن جزو فضای مسجد نبوده و به تبع حضور بدون ضرورت معتکفین در این فضاها سبب بطلان اعتکاف آنان میشود . البته انصاف در این رابطه آن است که سازمان محترم تبلیغات با ارایهی جزوات برخی از احکام مهم اعتکاف را به استحضار معتکفین رسانیده است و امسال نیز حضور برخی کانونهای فرهنگی در برنامهریزی دو مسجد از مساجد اعتکاف تا حدودی از بروز این قبیل امور جلوگیری مینمود ولیکن هنوز بودند افرادی که بدون اطلاع از احکام این قبیل امور را انجام میدادند . در این وادی صحبت از آداب اعتکاف که گاهی رعایت نمیشود و ... فراوان است که خود فرصتی مستقل و جدا میطلبد .
4. عدم برنامهریزی جامع
اعتکاف شهرستان از ابتدا تا کنون از نبود برنامهی جامع که در برگیرندهی همهی جوانب آن باشد رنج میبرد . برنامهای که علاوه بر مدیریت نیروی انسانی و تدارکات ، نگاهی دقیق و عمیق به برنامههای معنوی و فرهنگی اعتکاف داشته و در همهی مساجد برنامهای واحد اجرا شود .
البته امسال به نسبت سالهای گذشته که وقت بسیار زیادی از معتکفین هدر میشد بالاخص در دو مسجد الزهرا و امام حسین تدابیری خوبی توسط کانونهای فرهنگی شهید جواد کارگریان و پیامبر اعظم (ص) با همکاری سازمان تبلیغات شهرستان اندیشیده شده بود ولی این امر عمومیت نداشت به نحوی که در مسجد سیدالشهدا تا یک روز و نیم از برنامههای معنوی خبری نبود و مسؤول و یا روحانیای جهت برگزاری این نوع مراسمها و پاسخ گویی به مشکلات آنان حضور نداشته است که این امر خود نکتهی ضعفی است که لازم است در جهت رفع این امور تدابیر لازم اندیشیده شود .
5. بیتوجهی به اعتکافهای صنفی
شهرستان کازرون با توجه به سابقهی دیرینه در مسایل دینی و انقلابی و حضور دانشگاههای متعدد و تشکلهای متنوع دانشآموزی و دانشجویی فعال در سطح دانشگاهها و مدارس از توانایی و ظرفیت لازم برای برگزاری اعتکافهای صنفی برخوردار است و بیشک اگر حتی ارادهی مسؤولین امر به برگزاری اعتکافی متمرکز در ایام البیض ماه رجب باشد میتوان جهت رونق بخشیدن به اعتکاف در این ایام ، اعتکافهایی را در ایام البیض ماههای دیگر سال بالاخص ماه مبارک رمضان ـ با توجه به قرار گرفتن این ماه عزیز در ایام تابستانـ جهت این قشرهای مهم و تأثیرگذار اجتماعی که از جمله اهداف مهم برنامههای فرهنگی برنامهریزان کشور میباشند تدارک دیده و برنامههایی متناسب با نیازهای آنان تدارک دیده و یا حتی اداراهی این اعتکافها را بر عهدهی خود تشکلها قرار داد. . پر واضح است که برگزاری این برنامهها سبب تعالی معنوی شهرستان ما نیز خواهد شد .
*************
همهی تلاش برنامهریزان و فعالین عرصههای مختلف فرهنگی ـ مذهبی در تمام کشور بر این است که بتوانند فرصتهایی را برای توجه به خویشتن و تدبر در اعمال و عاقبت نگری رفتار را در قشرهای مختلف جامعه نهادینه نمایند و از جمله آمال و آرزوهای آنان ایجاد فرصتهایی برای آن اهداف است. اعتکاف و ایامی چون رمضان، طلاییترین ایام برای تحقق این آرزوها و اهداف است و آن چه که در این مقال و این مجال در پی رسیدن به آن هستیم آسیبشناسی جهت استفاده هر چه تمامتر از این فرصت طلایی بدون هیچ حب و بغضی است. امید است که مسؤولین گرامی با دیدهی محبت ما را همیاری و همراهی نمایند.
جهت درج در نشریه ی داخلی کانون فرهنگی پیامبر اعظم (ص)