اشراق

یادداشت های یک فرهنگ دوست
چهارشنبه, ۲۳ تیر ۱۳۸۹، ۰۲:۱۴ ب.ظ

شجاعت در پذیزش اشتباهات نیاز امروز کازرون

کازرون در هفته های اخیر روزهایی پر التهاب و سراسر نگرانی را پشت سر می گذارد و محمل جریاناتی بوده است که بی شک اکنون که غبار حوادث فروکش کرده می توان با رویکردی منطقی و به دور از احساس به تحلیل برخی از اتفاقات پرداخت و امید به تاثیر داشت با این که در آن برهه ی سراسر احساس، بودند افرادی که منطقی فکر کردند و منطقی تصمیم گرفتند و رو در روی اقدامات بی اساس ایستادند .

نگارنده ی این سطور به واقع هیچ گونه انگیزه ای جهت نگارش و تحلیل اقدامات اخیر طرفین درگیر در قصه ی هزار و یک شب عزل فرماندار کازرون نداشت اما نکته ای که سبب شد به این امر بپردازد اقدامی بود که از سوی معترضین و در راستای لاپوشانی یکی از بزرگترین اشتباهات و البته نابخشودنی ترین آن ها صورت پذیرفت. بی شک اما هیچ انسان منصف و البته آگاه از وقایع اخیر کازرون نمی تواند هر کدام از طرفین اعتراضات را شر مطلق و یا خیر مطلق بداند لکن آن چه به نظر واضح است آن که برای روشن شدن ماجرا و فرار از غبارآلودگی ، پذیرش اشتباه و تلاش درصدد جبران آن بهترین راه است .

ماجرا اما از این قرار است که پس از حدود یک هفته از آغاز اعتراضات بخشی از مردم  کازرون به نحوه عزل فرماندار سابق این شهر و درست یک روز قبل از برگزاری تجمع دوم معترضین در کازرون ، مقام معظم رهبری به رسم دیدارهای همیشگی چهارشنبه‌های خود و در دیدار با اساتید بسیجی دانشگاه های کشور جمله ای فرمودند که بارقه های امید فراوانی را در دلهای دلسوزان این شهرستان روشن نمود که دیگر تجمعی صورت نخواهد پذیرفت و شهر بار دیگر رنگ آرامش را به خود خواهد دید. ایشان در این دیدار خطاب به آحاد ملت ایران فرمودند :

"برادران! خواهران! عزیزان! امروز کشور به اتحاد کلمه خیلى نیازمند است. بنده مخالفم با سخنى و حرکتى و نوشتارى که - حتى اگر با انگیزه‌ى درست و با انگیزه‌ى صادقانه است - موجب شقاق و شکاف می‌شود؛ بنده موافق نیستم. اگر کسى نظر من را می‌خواهد بداند، نظر من این است که عرض کردم."

لکن آن چه اتفاق افتاد به غایت غیر قابل انتظار بود . نه تنها فردای سخنان مقام عظمای ولایت این تجمع برگزار شد که جلسه شورای برنامه ریزی 2 درصد نفت و گاز کازرون نیز بر هم خورده به درب اتاق جلسات فرمانداری آسیب رسانده شد و اگر نبود مخالفت امام جمعه محترم با تجمعات پس از نماز جمعه‌ی آن هفته، این گونه اقدامات ادامه پیدا می کرد .

در این میان اما بودند افرادی که درصدد توجیه این اقدام غیر قانونی معترضین بودند و استدلالاتی را مطرح می نمودند که اهم آنان بدین شرح است :

1.ابتدا عده ای ضمن ابراز عدم اطلاع از سخنان حکیمانه رهبر معظم انقلاب (مدظله) و یا دیر آگاه شدن از محتوای نظرات معظم له اقدام در تعطیل نمودن این تجمع را کاری غیر ممکن دانسته و اعلام کردند که  «اگر دو روز جلوتر رهبری فرموده بود و ما می‌دانستیم در این تظاهرات شرکت نمی‌کردیم!» و یا حضور خود در این تجمع را به دلیل تلاش در جهت کنترل جمعیت و معترضین بیان نمودند ، ادعایی که نگارنده خود با چشم خود خلاف آن را از سوی این افراد شاهد بود. در این راستا از مصاحبه ی نماینده معترضین با کازرون نما می توان به عنوان سندی محکم یاد کرد که متن این بخش از مصاحبه بدین شرح است:

"کازرون نما: با توجه به صحبت‌های رهبری در روز چهارشنبه در بین اساتید بسیجی که فرمودند: «هرگونه سخن، حرکت و نوشته‌ای که حتی با نیت صادقانه باشد ولی موجب شکاف و انشقاق در جامعه و ظلم به افراد شود، خلاف مصالح کشور و نظام اسلامی است»، حالا این تجمعی که در روز پنج‌شنبه شد، بعد از سخن رهبری بود حتی با بهترین حالت هم بخواهیم به قضیه نگاه کنیم خلاف نظر رهبری عمل شده است.

دریاب: عرض به حضورتان این صحبت شب پخش شد و اگر از قبل و یک روز جلوتر بود و انسان می‌فهمید که نظر آقا این طوری است ممکن است که اصلاً اقدام نمی‌کرد. ولی چون ظهر گفتند و شب بعد از نماز ساعت 10 شب پخش شده بود و آن مسئله هم از قل برنامه‌ریزی شده بود،‌ دیگر تحت‌الشعاع قرار گرفت و کسی نتوانست آن را بیاورد و این را به هم بزند. برنامه‌ریزی تمام شده بود و یک دفعه پیام آقا آمده بود،‌ حالا به هم زدن همه‌ی این مسائل در توان چه کسی بوده که مردم همه حرکت کرده بودند.

کازرون نما:  پس ناخواسته عمل خلاف نظر رهبری انجام داده‌اید؟

دیانتی نسب: نه به این شکل که ...

دریاب: نه... ببینید این که شما بخواهید که به یک شکلی چیزی را ثابت کنید...

دیانتی نسب: تلاش شد که واقعاً ...

دریاب: ببخشید می‌خواهم بروم. ببینید...

کازرون نما:  ما که تأکید می‌کنیم ناخواسته ...

دریاب: ما سن شما را گذرانده‌ایم پس برای ما بازی در نیاورید که همین طور بخواهید ما را مخالف رهبری بگیرید که بله رهبری می‌خواستند کاری بشود و شما خلاف رهبری نظر می‌دهید. این بچه‌بازی‌ها را کنار بگذارید. و همین طور سوال در بیاورید که... صداقت هم رعایت کنید. نگاه شما در جایی خواستید صحبت‌های ما را هم تکرار کنید اشتباهی گفتید و چیز دیگری گفتید...

کازرون نما:  صحبت ها که ضبط شده است.

دریاب: حالا منظورم این است که امانت را رعایت کنید. شما چهار، پنج سوال می‌کنید و مطلبتان را می‌گیرید. مسئله‌ای نبوده که حالا شما بخواهید 25یا 30 سئوال بکنید و همین طور سئوال در سئوال!

کازرون نما:  نگاه کنید بالاخره برای برخی نمازگزاران همان شب مسئله برانگیز بود که این قضیه مخالف نظر رهبری هست یا نیست. حالا به نظر شما این اتفاق با آن نظر رهبری بر مسئله اتحاد موافقت دارد یا نه؟

دریاب: اگر از قبل ما می‌دانستیم اصلاً دنبال این کارها نمی‌رفتیم...

کازرون نما:  خب پس ناخواسته بوده...

دریاب: اگر دو روز جلوتر رهبری فرموده بود و ما می‌دانستیم در این تظاهرات شرکت نمی‌کردیم ولی وقتی شرکت کردیم بعد دیر به دست ما رسید.

کازرون نما:  یعنی بعد از شرکت اطلاع پیدا کردید؟

دریاب: بله... تقریباً... بله... خوب من دیگر باید بروم! ببخشید!

کازرون نما:  اگر از صحبت‌های ما ناراحت شدید ببخشید.

دریاب: شما خودتان سعی کنید که صادقانه پیش بروید و همین طور چیزی نخواهید اضافه کنید.

کازرون نما:  ان شا الله با دعای خیر شما.

[خروج آقای دریاب از محل مصاحبه]

دیانتی نسب: نکته‌ای که من باید خدمتتان عرض کنم این است که من شب قبل نظر رهبری را متوجه شدم و تلاش شد که این حضور در کمال آرامش برگزار شود. یکی از علت‌های حضور من این بود که نگذارم تجمع اعتراضی همراه با حاشیه باشد.

کازرون نما:  پس شما برای کنترل رفتید؟

دیانتی نسب: من تقریباً خودم رفتم تا نگذارم کسی تندروی کند یا شعار تفرقه‌آمیز بدهد. حتی نفس خواندن بیانیه در جلسه برای این است که نگذارم کسی آنجا احساساتی شود و چیزی بگوید و دیدید که بعد از اینکه این بیانیه خوانده شد همه با آرامش از جلسه خارج شدند. حالا کنترل به این شکل نه! ولی تلاش می‌کردم، نگذارم شعار‌های خارج از ... یعنی از جمله شعار هایی که من دائم می‌گفتم مطرح کنند این بود که «ما همگی برادریم، پیرو خط رهبریم» این در فرمانداری خیلی مطرح کردیم یا شعارهایی از قبیل «ما همگی سرباز تواییم خامنه‌ای، گوش به فرمان تواییم خامنه‌ای» "

این همه در حالی است که با تصمیمی بسیار راحت و به دور از تکلف و با نصب پارچه نوشته ای می شد این گونه بیان کرد که مثلا " با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب پیرامون پرهیز از انجام هر عمل خلاف وحدتی تجمع امروز برگزار نمی گردد" و از این راه میزان ولایتمداری خود را ثابت نموده از التهابات آن روز در فرمانداری و اتفاقات زشت در همایش دولت یار در ارشاد جلوگیری به عمل آورد که همگی انشقاق آفرین و خلاف وحدت بود.

2. عده ای دیگر با بیان این امر که "مقام معظم رهبری اشاره به اتفاقات کازرون نداشته اند و در رابطه با جریانات فتنه و نهایت اختلافات میان مسوولان و جناح بندی های سیاسی را مد نظر قرار داده و این سخنان را ایراد فرموده اند " در صدد آن بودند که سنگینی این تقابل دیدگاه با حضرت ایشان را از دوش معترضین بردارند لکن به این امر مهم و بدیهی توجهی نداشتند که اظهار نظر رهبران جمهوری اسلامی ، ملاک برنامه ریزی، ارزیابی، پایبندی به انقلاب اسلامی و شاخصی برای سنجش افراد و حضور آنان در دایره ی گفتمانی انقلاب اسلامی در گذشته و حال بوده است و بی شک اگر در گذشته حضرت امام (ره) و در زمان حال خلف صالح ایشان از صحبتی مورد خاصی را اراده کرده بودند وظیفه شرعی و عقلی آنان بوده است که بر این امر تصریح نمایند در حالی که مشی این دو زعیم عالیقدر بر ارایه ی کلیات و شاخص ها بوده است و نه اظهار نظر در جزییات و بر همین اساس اگر فرد یا افرادی عملی را انجام دهند که مغایر با صریح سخنان ایشان - که تنها مرجع تشخیص مصالح نظام هستند -  بوده است آن فرد و آن کار منفور بوده و مورد سرزنش است. در تصدیق این رویکرد به وفور می توان مثال آورد که مثلا امام خمینی(ره) بر اساس جریان خاصی نطریه پردازی ای نموده اند که هم اکنون آن نظر ملاک و شاخص ما در اداره امور و سنجش انقلابی بودن و ولایتمداری است .

3. عده ای دیگر با اشاره به عملکرد استاندار فارس وی را مصداق تمام این سخنان رهبری می دانند . در این راستا توجه به این امر که زمان استفاده استاندار از حق و اختیار قانونی اش در عزل افراد زیر مجموعه ی خود حدود یک هفته قبل از سخنان رهبری بوده است، واضح البطلان و بی اساس بودن این استدلال را هم آشکار می سازد. از دیگر سو مقام معطم رهبری (مدظله) تا قبل از این سخنان و این حضور آشکارتر در بیان دیدگاه های خود، محور وحدت در شرایط آشفته ی یک سال قبل تا آن زمان و صد البته در همه ی ایام را عمل بر اساس قانون دانسته بودند که بر فرض ناپسند بودن روش استاندار – در عین عدم تازگی این روش به دلیل وجود شاهد مثال های فراوان چه در دولت اصلاحات و چه در ایام زمامداری برخی از معترضین – وی از اختیارات قانونی خود استفاده نموده و کاری بر خلاف قانون انجام نداده است.

بی شک اما این روزها شجاعت در بیان اشتباهات سیاسی و اعتقادی سر زده از سوی معترضین این قدر گوهر کمیابی است که حتی حاضر به انتشار مصاحبه ی چالشی خود با سایت کازرون نما در مطبوعه ی منتسب به خود نشدند و به منظور اصلاح برخی گفته هایی که احتمالا نباید بیان می شده است اقدام به تدارک مصاحبه ای جدید نمودند و در ادامه اقدام به لاپوشانی و توجیه های سراسر اشکالی می نمایند که بیش از آن که مفید باشد بطلان کارشان را آشکارتر می نماید.

در انتها بر خود فرض می دانم این نکته را متذکر شوم که همه ی این تلاش ها و مباحثات در راستای تبیین فرامین رهبری و کنار زدن غبارها و بیان اشتباهات و اعمال خلاف قانونی است که شاید اگر صورت نمی پذیرفت فضای شهرمان امروز این قدر آشفته و نشریاتمان این همه از متهم نمودن ها لبریز نمی بود . به امید درس گرفتن از اشتباهات و تضییع حقوقی که در این جریان ها صورت گرفت در راستای آینده ای کم اشتباه تر و منطقی تر.



نوشته شده توسط مهدی صنعتی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

اشراق

یادداشت های یک فرهنگ دوست

هنر
  • یا مرتضی علی (ع)
کتاب
  • “بوی خوش عطر” رونمایی شد
طبقه بندی موضوعی

شجاعت در پذیزش اشتباهات نیاز امروز کازرون

چهارشنبه, ۲۳ تیر ۱۳۸۹، ۰۲:۱۴ ب.ظ

کازرون در هفته های اخیر روزهایی پر التهاب و سراسر نگرانی را پشت سر می گذارد و محمل جریاناتی بوده است که بی شک اکنون که غبار حوادث فروکش کرده می توان با رویکردی منطقی و به دور از احساس به تحلیل برخی از اتفاقات پرداخت و امید به تاثیر داشت با این که در آن برهه ی سراسر احساس، بودند افرادی که منطقی فکر کردند و منطقی تصمیم گرفتند و رو در روی اقدامات بی اساس ایستادند .

نگارنده ی این سطور به واقع هیچ گونه انگیزه ای جهت نگارش و تحلیل اقدامات اخیر طرفین درگیر در قصه ی هزار و یک شب عزل فرماندار کازرون نداشت اما نکته ای که سبب شد به این امر بپردازد اقدامی بود که از سوی معترضین و در راستای لاپوشانی یکی از بزرگترین اشتباهات و البته نابخشودنی ترین آن ها صورت پذیرفت. بی شک اما هیچ انسان منصف و البته آگاه از وقایع اخیر کازرون نمی تواند هر کدام از طرفین اعتراضات را شر مطلق و یا خیر مطلق بداند لکن آن چه به نظر واضح است آن که برای روشن شدن ماجرا و فرار از غبارآلودگی ، پذیرش اشتباه و تلاش درصدد جبران آن بهترین راه است .

ماجرا اما از این قرار است که پس از حدود یک هفته از آغاز اعتراضات بخشی از مردم  کازرون به نحوه عزل فرماندار سابق این شهر و درست یک روز قبل از برگزاری تجمع دوم معترضین در کازرون ، مقام معظم رهبری به رسم دیدارهای همیشگی چهارشنبه‌های خود و در دیدار با اساتید بسیجی دانشگاه های کشور جمله ای فرمودند که بارقه های امید فراوانی را در دلهای دلسوزان این شهرستان روشن نمود که دیگر تجمعی صورت نخواهد پذیرفت و شهر بار دیگر رنگ آرامش را به خود خواهد دید. ایشان در این دیدار خطاب به آحاد ملت ایران فرمودند :

"برادران! خواهران! عزیزان! امروز کشور به اتحاد کلمه خیلى نیازمند است. بنده مخالفم با سخنى و حرکتى و نوشتارى که - حتى اگر با انگیزه‌ى درست و با انگیزه‌ى صادقانه است - موجب شقاق و شکاف می‌شود؛ بنده موافق نیستم. اگر کسى نظر من را می‌خواهد بداند، نظر من این است که عرض کردم."

لکن آن چه اتفاق افتاد به غایت غیر قابل انتظار بود . نه تنها فردای سخنان مقام عظمای ولایت این تجمع برگزار شد که جلسه شورای برنامه ریزی 2 درصد نفت و گاز کازرون نیز بر هم خورده به درب اتاق جلسات فرمانداری آسیب رسانده شد و اگر نبود مخالفت امام جمعه محترم با تجمعات پس از نماز جمعه‌ی آن هفته، این گونه اقدامات ادامه پیدا می کرد .

در این میان اما بودند افرادی که درصدد توجیه این اقدام غیر قانونی معترضین بودند و استدلالاتی را مطرح می نمودند که اهم آنان بدین شرح است :

1.ابتدا عده ای ضمن ابراز عدم اطلاع از سخنان حکیمانه رهبر معظم انقلاب (مدظله) و یا دیر آگاه شدن از محتوای نظرات معظم له اقدام در تعطیل نمودن این تجمع را کاری غیر ممکن دانسته و اعلام کردند که  «اگر دو روز جلوتر رهبری فرموده بود و ما می‌دانستیم در این تظاهرات شرکت نمی‌کردیم!» و یا حضور خود در این تجمع را به دلیل تلاش در جهت کنترل جمعیت و معترضین بیان نمودند ، ادعایی که نگارنده خود با چشم خود خلاف آن را از سوی این افراد شاهد بود. در این راستا از مصاحبه ی نماینده معترضین با کازرون نما می توان به عنوان سندی محکم یاد کرد که متن این بخش از مصاحبه بدین شرح است:

"کازرون نما: با توجه به صحبت‌های رهبری در روز چهارشنبه در بین اساتید بسیجی که فرمودند: «هرگونه سخن، حرکت و نوشته‌ای که حتی با نیت صادقانه باشد ولی موجب شکاف و انشقاق در جامعه و ظلم به افراد شود، خلاف مصالح کشور و نظام اسلامی است»، حالا این تجمعی که در روز پنج‌شنبه شد، بعد از سخن رهبری بود حتی با بهترین حالت هم بخواهیم به قضیه نگاه کنیم خلاف نظر رهبری عمل شده است.

دریاب: عرض به حضورتان این صحبت شب پخش شد و اگر از قبل و یک روز جلوتر بود و انسان می‌فهمید که نظر آقا این طوری است ممکن است که اصلاً اقدام نمی‌کرد. ولی چون ظهر گفتند و شب بعد از نماز ساعت 10 شب پخش شده بود و آن مسئله هم از قل برنامه‌ریزی شده بود،‌ دیگر تحت‌الشعاع قرار گرفت و کسی نتوانست آن را بیاورد و این را به هم بزند. برنامه‌ریزی تمام شده بود و یک دفعه پیام آقا آمده بود،‌ حالا به هم زدن همه‌ی این مسائل در توان چه کسی بوده که مردم همه حرکت کرده بودند.

کازرون نما:  پس ناخواسته عمل خلاف نظر رهبری انجام داده‌اید؟

دیانتی نسب: نه به این شکل که ...

دریاب: نه... ببینید این که شما بخواهید که به یک شکلی چیزی را ثابت کنید...

دیانتی نسب: تلاش شد که واقعاً ...

دریاب: ببخشید می‌خواهم بروم. ببینید...

کازرون نما:  ما که تأکید می‌کنیم ناخواسته ...

دریاب: ما سن شما را گذرانده‌ایم پس برای ما بازی در نیاورید که همین طور بخواهید ما را مخالف رهبری بگیرید که بله رهبری می‌خواستند کاری بشود و شما خلاف رهبری نظر می‌دهید. این بچه‌بازی‌ها را کنار بگذارید. و همین طور سوال در بیاورید که... صداقت هم رعایت کنید. نگاه شما در جایی خواستید صحبت‌های ما را هم تکرار کنید اشتباهی گفتید و چیز دیگری گفتید...

کازرون نما:  صحبت ها که ضبط شده است.

دریاب: حالا منظورم این است که امانت را رعایت کنید. شما چهار، پنج سوال می‌کنید و مطلبتان را می‌گیرید. مسئله‌ای نبوده که حالا شما بخواهید 25یا 30 سئوال بکنید و همین طور سئوال در سئوال!

کازرون نما:  نگاه کنید بالاخره برای برخی نمازگزاران همان شب مسئله برانگیز بود که این قضیه مخالف نظر رهبری هست یا نیست. حالا به نظر شما این اتفاق با آن نظر رهبری بر مسئله اتحاد موافقت دارد یا نه؟

دریاب: اگر از قبل ما می‌دانستیم اصلاً دنبال این کارها نمی‌رفتیم...

کازرون نما:  خب پس ناخواسته بوده...

دریاب: اگر دو روز جلوتر رهبری فرموده بود و ما می‌دانستیم در این تظاهرات شرکت نمی‌کردیم ولی وقتی شرکت کردیم بعد دیر به دست ما رسید.

کازرون نما:  یعنی بعد از شرکت اطلاع پیدا کردید؟

دریاب: بله... تقریباً... بله... خوب من دیگر باید بروم! ببخشید!

کازرون نما:  اگر از صحبت‌های ما ناراحت شدید ببخشید.

دریاب: شما خودتان سعی کنید که صادقانه پیش بروید و همین طور چیزی نخواهید اضافه کنید.

کازرون نما:  ان شا الله با دعای خیر شما.

[خروج آقای دریاب از محل مصاحبه]

دیانتی نسب: نکته‌ای که من باید خدمتتان عرض کنم این است که من شب قبل نظر رهبری را متوجه شدم و تلاش شد که این حضور در کمال آرامش برگزار شود. یکی از علت‌های حضور من این بود که نگذارم تجمع اعتراضی همراه با حاشیه باشد.

کازرون نما:  پس شما برای کنترل رفتید؟

دیانتی نسب: من تقریباً خودم رفتم تا نگذارم کسی تندروی کند یا شعار تفرقه‌آمیز بدهد. حتی نفس خواندن بیانیه در جلسه برای این است که نگذارم کسی آنجا احساساتی شود و چیزی بگوید و دیدید که بعد از اینکه این بیانیه خوانده شد همه با آرامش از جلسه خارج شدند. حالا کنترل به این شکل نه! ولی تلاش می‌کردم، نگذارم شعار‌های خارج از ... یعنی از جمله شعار هایی که من دائم می‌گفتم مطرح کنند این بود که «ما همگی برادریم، پیرو خط رهبریم» این در فرمانداری خیلی مطرح کردیم یا شعارهایی از قبیل «ما همگی سرباز تواییم خامنه‌ای، گوش به فرمان تواییم خامنه‌ای» "

این همه در حالی است که با تصمیمی بسیار راحت و به دور از تکلف و با نصب پارچه نوشته ای می شد این گونه بیان کرد که مثلا " با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب پیرامون پرهیز از انجام هر عمل خلاف وحدتی تجمع امروز برگزار نمی گردد" و از این راه میزان ولایتمداری خود را ثابت نموده از التهابات آن روز در فرمانداری و اتفاقات زشت در همایش دولت یار در ارشاد جلوگیری به عمل آورد که همگی انشقاق آفرین و خلاف وحدت بود.

2. عده ای دیگر با بیان این امر که "مقام معظم رهبری اشاره به اتفاقات کازرون نداشته اند و در رابطه با جریانات فتنه و نهایت اختلافات میان مسوولان و جناح بندی های سیاسی را مد نظر قرار داده و این سخنان را ایراد فرموده اند " در صدد آن بودند که سنگینی این تقابل دیدگاه با حضرت ایشان را از دوش معترضین بردارند لکن به این امر مهم و بدیهی توجهی نداشتند که اظهار نظر رهبران جمهوری اسلامی ، ملاک برنامه ریزی، ارزیابی، پایبندی به انقلاب اسلامی و شاخصی برای سنجش افراد و حضور آنان در دایره ی گفتمانی انقلاب اسلامی در گذشته و حال بوده است و بی شک اگر در گذشته حضرت امام (ره) و در زمان حال خلف صالح ایشان از صحبتی مورد خاصی را اراده کرده بودند وظیفه شرعی و عقلی آنان بوده است که بر این امر تصریح نمایند در حالی که مشی این دو زعیم عالیقدر بر ارایه ی کلیات و شاخص ها بوده است و نه اظهار نظر در جزییات و بر همین اساس اگر فرد یا افرادی عملی را انجام دهند که مغایر با صریح سخنان ایشان - که تنها مرجع تشخیص مصالح نظام هستند -  بوده است آن فرد و آن کار منفور بوده و مورد سرزنش است. در تصدیق این رویکرد به وفور می توان مثال آورد که مثلا امام خمینی(ره) بر اساس جریان خاصی نطریه پردازی ای نموده اند که هم اکنون آن نظر ملاک و شاخص ما در اداره امور و سنجش انقلابی بودن و ولایتمداری است .

3. عده ای دیگر با اشاره به عملکرد استاندار فارس وی را مصداق تمام این سخنان رهبری می دانند . در این راستا توجه به این امر که زمان استفاده استاندار از حق و اختیار قانونی اش در عزل افراد زیر مجموعه ی خود حدود یک هفته قبل از سخنان رهبری بوده است، واضح البطلان و بی اساس بودن این استدلال را هم آشکار می سازد. از دیگر سو مقام معطم رهبری (مدظله) تا قبل از این سخنان و این حضور آشکارتر در بیان دیدگاه های خود، محور وحدت در شرایط آشفته ی یک سال قبل تا آن زمان و صد البته در همه ی ایام را عمل بر اساس قانون دانسته بودند که بر فرض ناپسند بودن روش استاندار – در عین عدم تازگی این روش به دلیل وجود شاهد مثال های فراوان چه در دولت اصلاحات و چه در ایام زمامداری برخی از معترضین – وی از اختیارات قانونی خود استفاده نموده و کاری بر خلاف قانون انجام نداده است.

بی شک اما این روزها شجاعت در بیان اشتباهات سیاسی و اعتقادی سر زده از سوی معترضین این قدر گوهر کمیابی است که حتی حاضر به انتشار مصاحبه ی چالشی خود با سایت کازرون نما در مطبوعه ی منتسب به خود نشدند و به منظور اصلاح برخی گفته هایی که احتمالا نباید بیان می شده است اقدام به تدارک مصاحبه ای جدید نمودند و در ادامه اقدام به لاپوشانی و توجیه های سراسر اشکالی می نمایند که بیش از آن که مفید باشد بطلان کارشان را آشکارتر می نماید.

در انتها بر خود فرض می دانم این نکته را متذکر شوم که همه ی این تلاش ها و مباحثات در راستای تبیین فرامین رهبری و کنار زدن غبارها و بیان اشتباهات و اعمال خلاف قانونی است که شاید اگر صورت نمی پذیرفت فضای شهرمان امروز این قدر آشفته و نشریاتمان این همه از متهم نمودن ها لبریز نمی بود . به امید درس گرفتن از اشتباهات و تضییع حقوقی که در این جریان ها صورت گرفت در راستای آینده ای کم اشتباه تر و منطقی تر.

۸۹/۰۴/۲۳ موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی صنعتی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">