اشراق

یادداشت های یک فرهنگ دوست
شنبه, ۲۸ دی ۱۳۹۲، ۱۲:۴۰ ب.ظ

نادر منتظر المهدی: توقعم از همکاری دوستان برآورده نشد

با عرض سلام و تشکر از این که دعوت ما را پذیرفتید؛ لطفا خودتان را به صورت کامل معرفی کنید.

نادر منتظرالمهدی متولد 1346 در کازرون هستم که در حال حاضر به علت مصرف دارو  و عارضه جنگ بیکار می‌باشم. مدت بیش از پنجاه‌ماه در جبهه‌های دفاع‌مقدس حضور داشته‌ام. پنج بار مجروح و دارای 35درصد جانبازی می‌باشم. کلاس دوم راهنمایی را تمام کرده و در همان موقع بنا به فرمان امام خمینی (ره) به جبهه‌های دفاع‌مقدس اعزام گردیدم. 

چطور شد که به فعالیت‌های شهیدپژوهی وارد شدید؟

بعد از دفاع مقدس همیشه اگر در جائی متوجه می‌شدم در نوشته و یا خاطراتی که نقل می‌شود تناقضاتی وجود دارد، اگر خودم مطلع بودم از جانب خودم و در صورتی که دوستان مطلع بودند با مستندات کافی موضع گیری کرده و در آینده هم خواهم کرد. همیشه این مسئولیت را بر خود لازم می دانستم و اکنون که دوستان شهید شده‌اند و ما بازمانده از قافله‌ایم باید تاریخ جنگ را به دور از سلیقه ای عمل کردن و با واقعیت گردآوری و مکتوب کنیم. مدتی هم که در کاروان های راهیان نور به عنوان روایت‌گری حضورداشتم فقط مستندات را بازگویی کردم؛ اعتقاد دارم که مدیون خون شهدا خواهیم‌بود اگر روایت جنگ را به نفع یا علیه کسی تحریف‌کنیم.

چرا برای کار خود فضای اینترنت را انتخاب کردید و چه دورنمایی برای خود طراحی کرده بودید؟

دو سال قبل به علت مصرف داروی زیاد در منزل بودم و برای این‌که از اخبار مطلع شوم بوسیله اینترنت از سایت های خبری دیدن می‌کردم و به همین وسیله از سایت و وبلاگ‌هایی که درباره دفاع مقدس مطلب می‌نوشتند هم سر می‌زدم. در همان موقع جرقه داشتن یک وبلاگ به نام شهدای کازرون در ذهنم زده‌شد، اما اطلاعم از اینکه چگونه باید وبلاگ راه‌اندازی کرد و چگونه در آن مطلب گذاشت صفر بود و اصلا بلد نبودم تا اینکه یه روز با آقای مهدی مزارعی فرزند شهید ولی مزارعی موضوع را در میان گذاشتم و ایشان یک وبلاگ ساده برایم ثبت کرد و یوزر پسورد آن را به من داد. وقتی در منزل داخل مدیریت وبلاگ شدم نمی‌دانستم باید چکار کرد، با آقای مزارعی تماس گرفتم و راهنمائی خواستم که ایشان با تعجب گفت: فکر می‌کردم کار در مدیریت وبلاگ را بلد باشی و بعد کمی تلفنی برایم توضیح داد و کم کم یاد گرفتم. از همان موقع تصمیم به داشتن یک سایت جامع به نام شهدای کازرون گرفتم و انشاالله و به یاری خدا تا زمانی که زنده هستم این سایت را روز به روز جامع تر کرده و ارتقاء خواهم داد.

هزینه های راه اندازی و نگهداری مجموعه سایت‌های مربوط به شهدای کازرون را از کجا تامین کردید؟

اگر خداوند قبول کند تا کنون حتی یک ریال هم از کسی نگرفته‌ام

چه میزان همکار به صورت تمام وقت و پاره وقت دارید؟

هیچ همکاری ندارم. به خیلی از دوستان هم مراجعه کردم حتی برای جمع آوری مطلب و خاطرات مسابقه هم گذاشتم و اعلام نمودم هرماه به سه نفر به قید قرعه جایزه خواهم داد، به حدود 1200 نفر از برادران رزمنده توسط سامانه پیامکی هیات رزمندگان پیامک زدم اما یک مطلب هم نیاوردند. به کسانی که می نوشتند در حد وسعم اعلام کردم برای هر کاغذ A4 که برایم بنویسید مبلغ پنج هزار تومان می دهم باز هم توقعم از همکاری دوستان برآورده نشد. 

دلیل این عدم همکاری را در چه می بینید؟

واقعا نمی دانم. شاید یکی از دلایل مورد بی مهری قرار گرفتن دوستان از طرف مسئولین باشد.عده ای از دوستان هم که از آنان اطلاع دارم  بخاطر بی حوصلگی نمی توانند دست به قلم شوند که به آنان حق می دهم اما اگر دور هم جمع شویم و کسی شروع به تعریف کند کم کم آنها هم به حرف می آیند و فقط باید صدای آنان را ظبط کرد. 

در این مسیر چه تولیدات و ابتکاراتی در زمینه‌های گوناگون داشته‌اید؟

یک سایت به نام شهدای کازرون دارم که زیر مجموعه‌های اصلی آن "گالری عکس شهدا و ابزارهای مذهبی وب شهدای کازرون برای سایت و وبلاگ های مذهبی می باشد" که تا کنون علاوه بر ابزار های مذهبی، قالب‌هایی به نام "شهدای یک الی شش، قالب های رزمنده یک الی چهار، قالب سردار یک، قالب خبری، تعداد بیست قالب به نام محرم و معصومین و یک قالب به نام با ولایت" با هزینه شخصی تهیه نموده‌ام که به نام شهدای کازرون به رایگان در اختیار کاربران قرار داده‌ام و انشاالله تا چند روز دیگر پنج قالب به نام حجاب یک الی پنج در اختیار کاربران قرار‌خواهم‌داد.

یعنی قالب‌ها توسط خودتان طراحی و اجرا شده‌است؟

مدت یک سال است با هزینه زیاد آموزش فتوشاپ می بینم  و به همین دلیل بیش از هشتاد درصد از قالب های تهیه شده توسط خودم طراحی شده است (البته با کمک و همراهی استاد عزیزم جناب آقای مرتضی سرتیپی) ولی من کد نویسی بلد نیستم. کدها را یکی از دوستان شیرازی البته در قبال دریافت وجه برایم می‌نویسد. طراحی قالب فعلی سایت هم توسط خودم و همکاری و راهنمایی آقای سرتیپی انجام گرفته‌است. کدنویسی آن هم توسط آقای مهندس مسعود عسکری نوشته شده و بدون هیچ چشم داشتی نهایت همکاری در برقراری سایت با من داشته‌است که جا دارد همین جا از وی تشکر و قدردانی نمایم.

کارهای دیگری هم در این زمینه داشته‌اید؟

بله، یک سایت دیگر به نام ستارگان هدایت دارم همراه با یک آپلود سنتر رایگان.البته چندین وبلاگ دیگر درباره احادیث نماز و غیره هم مدیریت می‌کنم ضمن این‌ که مدیریت سایت رسمی هیات رزمندگان کازرون را هم بر عهده‌دارم. تاکنون عکس شهدای انقلاب در کازرون، عکس شهدای روحانی در کازرون، عکس سرداران شهید در کازرون، عکس فرماندهان شهید در کازرون و عکس تعدادی از شهدا که در جبهه مسئولیتی نداشته اند را آماده کرده‌ام و شهدای هر موضوع را در قابی مخصوص قرار داده‌ام و حدودا عکس پانصد شهید والا مقام آماده می باشد. جدیدا یک نرم افزار به نام کلام شهدا که شامل عکس 313 شهید همراه با گزیده ای از وصیتنامه آنان با شراکت بنیاد شهید و امور ایثار گران تهیه نموده ام که هنوز رونمایی نشده و نقش بنیاد شهید هم فقط متقبل شدن نصف هزینه هفتصد و پنجاه هزار تومانی آن می باشد و انشاالله اگر عمری باقی بود عکس مابقی شهدای شهرمان به همین صورت در دو سی دی دیگر آماده خواهم کرد.

تعدادی بنر با عنوان (شهدا را یاد کنید باذکر یک صلوات) تهیه و به بعضی از ادارات داده ام. در هنگام تحویل سال هم تعدادی پوستر از دوستان شهیدم در اندازه A4 طراحی و چاپ و پرس نمودم که به خانواده معظم این عزیزان اهدا گردید. به مناسبت های مختلف هم پوسترهایی با عنوان حجاب و غیره طراحی که در سایت درج گردیده است.

چند کلیپ از جمله کلیپ های دیروز امروز فردا با شهدای کازرون، پرندگان مهاجر، از اسارت تا آزادی و.... تهیه و در اینترنت قرار داده ام. در حال حاضر حدود سه ساعت فیلم از شهدا و رزمندگان کازرونی به دست آورده ام و قصد دارم انشاالله از این سه ساعت فیلم یک سی دی به نام روایت فتح تهیه و در اختیار عموم قرار دهم. و چند کار دیگر انجام داده ام که الان حضور ذهن ندارم. 

چه مقدار از مطالب استفاده‌شده در این سایت‌ها را خود تولید‌نموده و به چه میزان به تولیدی‌بودن مطالب توجه دارید؟

تا آنجایی که بتوانم خودم مطلب آماده می کنم اما چون سایت دارای بیش از 28 موضوع می باشد از سایت های دیگر هم زیاد استفاده می‌کنم و این یک کار معمول می باشد چون اگر دقت کنید حتی بزرگ‌ترین سایت‌ها هم از مطالب دیگران استفاده می کنند.

در این زمینه از سوی نهادهای مسوول چه همکاری‌هایی با شما شده‌است؟

هیچگونه همکاری با من نشده است حتی من نامه رسمی هم به حوزه علمیه کازرون نوشتم و حضورا هم صحبت کردم که مطالبی در باره پاسخ به شبهات و غیره برایم تهیه کنند. قول همکاری در آغاز سال تحصیلی داده شد ولی متاسفانه فراموش کردند.

میزان استقبال عمومی از مجموعه سایت‌های راه‌اندازی شده از جانب شما چقدر بوده است؟

تعداد بازدید در روزها متفاوت است. از روزی پانصد الی ششصد نفر تا هشت هزار نفر هم بازدید داشته‌است؛ اما بیشتر بازدید کنندگان از سایر شهرهای کشور می‌باشند.

دلیل این عدم استقبال هم‌شهریان را از این سایت چه می دانید؟

اطلاع رسانی بصورت کامل برای وجود چنین سایتی در بین مردم خصوصا خانواده معظم شهدا انجام نگردیده‌است. سایت‌های پیشکسوت و با سابقه‌ی بیشتر هم هیچ‌گونه اطلاع رسانی نسبت به وجود چنین سایتی نکرده‌اند. فقط سایت بابونه بود که افتتاح سایت شهدای کازرون همراه با گذاشتن عکس سایت آن را خبری کرد.

با توجه به تنوع در مطالب سایت شهدای کازرون و ارائه مطالب مورد نیاز رزمندگان و خانواده ایثارگران در این سایت، به نظر می‌رسد مخاطب هدف شما در فعالیت‌های‌تان رزمندگان و خانواده ایثارگران می‌باشد و توجهی به نیاز مخاطب عامه ندارید. لطفا در این باره توضیح دهید.

تقریبا همه موضوعات از جمله حماسه و مقاومت، فیلم، تصویر، صوت،  بیداری اسلامی، فرهنگی، خواندنی ها، فناوری، آموزش و چند موضوع دیگر جنبه عمومی دارد و مختص به قشر خاصی نمی باشد و فقط موضوعاتی از قبیل اخبار ایثارگران و قوانین ایثار گران مخصوص خانواده شهدا می باشد.

به‌طور دقیق منظور ما این است که تا چه اندازه به نیازهای مخاطب عام خود در رابطه با شهدای کازرون پرداخته اید؟ تا چه اندازه به ارائه الگوهای مناسب نیازهای جوانان اقدام کرده اید تا با شهدای کازرون ارتباط بگیرند و الگوهای خود را در همین گلزارهای شهدا بیابند؟ اصولا در این راستا چه برنامه ریزی‌هایی کرده اید؟

چیزی که شما مد نظر دارید در صورتی می توان عملی کرد که یک تیم و تشکیلات کامل و دارای آگاهی کاملی با من همکاری کنند. وقتی برای خواستن کوچک‌ترین اطلاعات از یک شهید باید به همه جا سر کشید و خواهش و التماس کرد و باز هم نتوانی به دستش آوری چه می‌توان کرد؟ بنده در اول هم گفتم که تا دوم راهنمایی بیشتر درس نخوانده‌ام، بنابراین توان تمام کارها را ندارم. سال گذشته خانمی بود که برای یک سایت هم مقاله می‌نوشت با او صحبت کردم و گفتم حاضرم ماهیانه و یا بابت نوشته‌هایت به شما حقوق دهم، ایشان هم قبول کردند ولی متاسفانه مشکلاتی برایشان پیش آمد که احتمالا از کازرون هم رفتند. من در حد وسع خودم و تا آنجایی که توانسته‌ام تلاش نموده‌ام، می دانم ناچیز بوده ولی تحقق سوال شما در همکاری یک تیم هماهنگ با روحیه ایثار و شهادت و با تلاش فراوان البته با همکاری ادارات و سازمان های مرتبط میسر می‌باشد

چرا در سایت گالری شهدای کازرون، وصیت‌نامه تعداد محدودی از رزمندگان منتشر شده است؟

بنیاد شهید حدود شش ماه من را امروز و فردا کرد و دست آخر حتی یک سطر وصیتنامه هم به من نداد و کار به دعوای لفظی هم کشیده شد به همین دلیل در قالب قبلی سایت بالای ستون سمت راست تا چند ماه درج شده بود این سایت کاملا شخصی و هیچگونه کمکی از هیچ نهادی مخصوصا بنیاد شهید به این سایت نگردیده است. به همین خاطر نتوانستم وصیت‌نامه دیگر شهدا را بزنم اما بیاری خدا قسمتی از وصیتنامه حدود پانصد شهید آماده گردیده که انشاالله همراه با عکس این عزیزان در سایت قرار خواهیم داد. 

با توجه به سابقه آشنایی و رفاقت شما با شهدا، نمی‌توانستید این مشکل را از طریق خانواده آن‌ها برطرف کنید و به نشر وصیت‌نامه‌های آنان اقدام کنید؟

وصیت‌نامه شهدا اکثرا در اختیار بنیاد شهید است و من نه از طریق بنیاد بلکه از جای دیگر وصیت‌نامه شهدا را در چند دی وی دی به دست آورده‌ام که بعضی از آنان تایپ شده‌ی بنیاد است و بعضی دست خط شهید اما هردو نمونه اسکن شده‌اند و در ورد نیست که بتوان فورا آنان را در سایت قرار داد؛ قبول کنید تایپ آنان از عهده من خارج است. بنا به دلایلی هم نمی‌توان به همه اطمینان کرد و برای تایپ به آنان سپرد. اما با این وجود همان‌طور که قبلا گفتم قسمتی از وصیت‌نامه پانصد شهید والامقام  به صورت عکس با طراحی بسیار زیبا آماده گردیده که در سایتی به نام کلام شهدا کم کم قرار می‌دهیم و تا کنون حدود سی تا از آنها را قرار داده‌ایم

کدام یک از ویژگی‌های شهدای کازرون در ذهن شما بیشتر نقش بسته‌است؟

اخلاص و صداقت، شجاعت و تقوای آنان. من لیاقت آشنایی و دوستی با همه شهدای کازرون را نداشته ام ولی حداقل بابیش از نیمی از شهدا آشنائی و یا دوستی داشته‌ام. بدون اغراق می گویم همه‌ی بچه‌های کازرون در شجاعت حرف اول را می‌زدند و به همین دلیل بود که در سال 63 سردار محسن رضایی فرمانده وقت سپاه دستور داد بچه های کازرون به لشکر 14 امام حسین ملحق شوند و حقیر همراه حدود 100 نفر کازرونی که روحانی شهید حاج مجید حسن‌زاده و حمید بهبود و چند شهید والا مقام دیگر که نامشان در ذهنم نیست هم در بین‌مان بودند در این لشکر مقدس خدمت می‌کردیم. 

بهترین و بدترین خاطره‌تان در مدت ورود به این عرصه را بیان کنید.

بدترین خاطره همکاری نکردن ادارات و سازمان ها و حتی دوستان رزمنده با من و دیگر اینکه در سال گذشته در مدت یک ماه حدود بیست بار از کشورهای مختلف از جمله ترکیه، عربستان، پاکستان، ژاپن، چین و چند کشور دیگر سایت شهدا را حک کردند. خاطره خوش اینکه خدا را شاهد می گیرم هر وقت عکس و یا مطلبی درباره شهدا در سایت قرار می‌دهم هنگام خواب تا ساعت‌ها از خوشحالی و احساس سبکی خوابم نمی‌برد؛ شهدا می‌دانند که دوستان هرگز فراموششان نمی کنند

ممنون از این که وقتت‌تان را در اختیار ما قرار دادید.

انشاالله خداوند همه ما را به راه راست هدایت فرمایند و ما را ادامه دهندگان راه شهدا خصوصا حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) قرارد دهد.



نوشته شده توسط مهدی صنعتی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

اشراق

یادداشت های یک فرهنگ دوست

هنر
  • یا مرتضی علی (ع)
کتاب
  • “بوی خوش عطر” رونمایی شد
طبقه بندی موضوعی

با عرض سلام و تشکر از این که دعوت ما را پذیرفتید؛ لطفا خودتان را به صورت کامل معرفی کنید.

نادر منتظرالمهدی متولد 1346 در کازرون هستم که در حال حاضر به علت مصرف دارو  و عارضه جنگ بیکار می‌باشم. مدت بیش از پنجاه‌ماه در جبهه‌های دفاع‌مقدس حضور داشته‌ام. پنج بار مجروح و دارای 35درصد جانبازی می‌باشم. کلاس دوم راهنمایی را تمام کرده و در همان موقع بنا به فرمان امام خمینی (ره) به جبهه‌های دفاع‌مقدس اعزام گردیدم. 

چطور شد که به فعالیت‌های شهیدپژوهی وارد شدید؟

بعد از دفاع مقدس همیشه اگر در جائی متوجه می‌شدم در نوشته و یا خاطراتی که نقل می‌شود تناقضاتی وجود دارد، اگر خودم مطلع بودم از جانب خودم و در صورتی که دوستان مطلع بودند با مستندات کافی موضع گیری کرده و در آینده هم خواهم کرد. همیشه این مسئولیت را بر خود لازم می دانستم و اکنون که دوستان شهید شده‌اند و ما بازمانده از قافله‌ایم باید تاریخ جنگ را به دور از سلیقه ای عمل کردن و با واقعیت گردآوری و مکتوب کنیم. مدتی هم که در کاروان های راهیان نور به عنوان روایت‌گری حضورداشتم فقط مستندات را بازگویی کردم؛ اعتقاد دارم که مدیون خون شهدا خواهیم‌بود اگر روایت جنگ را به نفع یا علیه کسی تحریف‌کنیم.

چرا برای کار خود فضای اینترنت را انتخاب کردید و چه دورنمایی برای خود طراحی کرده بودید؟

دو سال قبل به علت مصرف داروی زیاد در منزل بودم و برای این‌که از اخبار مطلع شوم بوسیله اینترنت از سایت های خبری دیدن می‌کردم و به همین وسیله از سایت و وبلاگ‌هایی که درباره دفاع مقدس مطلب می‌نوشتند هم سر می‌زدم. در همان موقع جرقه داشتن یک وبلاگ به نام شهدای کازرون در ذهنم زده‌شد، اما اطلاعم از اینکه چگونه باید وبلاگ راه‌اندازی کرد و چگونه در آن مطلب گذاشت صفر بود و اصلا بلد نبودم تا اینکه یه روز با آقای مهدی مزارعی فرزند شهید ولی مزارعی موضوع را در میان گذاشتم و ایشان یک وبلاگ ساده برایم ثبت کرد و یوزر پسورد آن را به من داد. وقتی در منزل داخل مدیریت وبلاگ شدم نمی‌دانستم باید چکار کرد، با آقای مزارعی تماس گرفتم و راهنمائی خواستم که ایشان با تعجب گفت: فکر می‌کردم کار در مدیریت وبلاگ را بلد باشی و بعد کمی تلفنی برایم توضیح داد و کم کم یاد گرفتم. از همان موقع تصمیم به داشتن یک سایت جامع به نام شهدای کازرون گرفتم و انشاالله و به یاری خدا تا زمانی که زنده هستم این سایت را روز به روز جامع تر کرده و ارتقاء خواهم داد.

هزینه های راه اندازی و نگهداری مجموعه سایت‌های مربوط به شهدای کازرون را از کجا تامین کردید؟

اگر خداوند قبول کند تا کنون حتی یک ریال هم از کسی نگرفته‌ام

چه میزان همکار به صورت تمام وقت و پاره وقت دارید؟

هیچ همکاری ندارم. به خیلی از دوستان هم مراجعه کردم حتی برای جمع آوری مطلب و خاطرات مسابقه هم گذاشتم و اعلام نمودم هرماه به سه نفر به قید قرعه جایزه خواهم داد، به حدود 1200 نفر از برادران رزمنده توسط سامانه پیامکی هیات رزمندگان پیامک زدم اما یک مطلب هم نیاوردند. به کسانی که می نوشتند در حد وسعم اعلام کردم برای هر کاغذ A4 که برایم بنویسید مبلغ پنج هزار تومان می دهم باز هم توقعم از همکاری دوستان برآورده نشد. 

دلیل این عدم همکاری را در چه می بینید؟

واقعا نمی دانم. شاید یکی از دلایل مورد بی مهری قرار گرفتن دوستان از طرف مسئولین باشد.عده ای از دوستان هم که از آنان اطلاع دارم  بخاطر بی حوصلگی نمی توانند دست به قلم شوند که به آنان حق می دهم اما اگر دور هم جمع شویم و کسی شروع به تعریف کند کم کم آنها هم به حرف می آیند و فقط باید صدای آنان را ظبط کرد. 

در این مسیر چه تولیدات و ابتکاراتی در زمینه‌های گوناگون داشته‌اید؟

یک سایت به نام شهدای کازرون دارم که زیر مجموعه‌های اصلی آن "گالری عکس شهدا و ابزارهای مذهبی وب شهدای کازرون برای سایت و وبلاگ های مذهبی می باشد" که تا کنون علاوه بر ابزار های مذهبی، قالب‌هایی به نام "شهدای یک الی شش، قالب های رزمنده یک الی چهار، قالب سردار یک، قالب خبری، تعداد بیست قالب به نام محرم و معصومین و یک قالب به نام با ولایت" با هزینه شخصی تهیه نموده‌ام که به نام شهدای کازرون به رایگان در اختیار کاربران قرار داده‌ام و انشاالله تا چند روز دیگر پنج قالب به نام حجاب یک الی پنج در اختیار کاربران قرار‌خواهم‌داد.

یعنی قالب‌ها توسط خودتان طراحی و اجرا شده‌است؟

مدت یک سال است با هزینه زیاد آموزش فتوشاپ می بینم  و به همین دلیل بیش از هشتاد درصد از قالب های تهیه شده توسط خودم طراحی شده است (البته با کمک و همراهی استاد عزیزم جناب آقای مرتضی سرتیپی) ولی من کد نویسی بلد نیستم. کدها را یکی از دوستان شیرازی البته در قبال دریافت وجه برایم می‌نویسد. طراحی قالب فعلی سایت هم توسط خودم و همکاری و راهنمایی آقای سرتیپی انجام گرفته‌است. کدنویسی آن هم توسط آقای مهندس مسعود عسکری نوشته شده و بدون هیچ چشم داشتی نهایت همکاری در برقراری سایت با من داشته‌است که جا دارد همین جا از وی تشکر و قدردانی نمایم.

کارهای دیگری هم در این زمینه داشته‌اید؟

بله، یک سایت دیگر به نام ستارگان هدایت دارم همراه با یک آپلود سنتر رایگان.البته چندین وبلاگ دیگر درباره احادیث نماز و غیره هم مدیریت می‌کنم ضمن این‌ که مدیریت سایت رسمی هیات رزمندگان کازرون را هم بر عهده‌دارم. تاکنون عکس شهدای انقلاب در کازرون، عکس شهدای روحانی در کازرون، عکس سرداران شهید در کازرون، عکس فرماندهان شهید در کازرون و عکس تعدادی از شهدا که در جبهه مسئولیتی نداشته اند را آماده کرده‌ام و شهدای هر موضوع را در قابی مخصوص قرار داده‌ام و حدودا عکس پانصد شهید والا مقام آماده می باشد. جدیدا یک نرم افزار به نام کلام شهدا که شامل عکس 313 شهید همراه با گزیده ای از وصیتنامه آنان با شراکت بنیاد شهید و امور ایثار گران تهیه نموده ام که هنوز رونمایی نشده و نقش بنیاد شهید هم فقط متقبل شدن نصف هزینه هفتصد و پنجاه هزار تومانی آن می باشد و انشاالله اگر عمری باقی بود عکس مابقی شهدای شهرمان به همین صورت در دو سی دی دیگر آماده خواهم کرد.

تعدادی بنر با عنوان (شهدا را یاد کنید باذکر یک صلوات) تهیه و به بعضی از ادارات داده ام. در هنگام تحویل سال هم تعدادی پوستر از دوستان شهیدم در اندازه A4 طراحی و چاپ و پرس نمودم که به خانواده معظم این عزیزان اهدا گردید. به مناسبت های مختلف هم پوسترهایی با عنوان حجاب و غیره طراحی که در سایت درج گردیده است.

چند کلیپ از جمله کلیپ های دیروز امروز فردا با شهدای کازرون، پرندگان مهاجر، از اسارت تا آزادی و.... تهیه و در اینترنت قرار داده ام. در حال حاضر حدود سه ساعت فیلم از شهدا و رزمندگان کازرونی به دست آورده ام و قصد دارم انشاالله از این سه ساعت فیلم یک سی دی به نام روایت فتح تهیه و در اختیار عموم قرار دهم. و چند کار دیگر انجام داده ام که الان حضور ذهن ندارم. 

چه مقدار از مطالب استفاده‌شده در این سایت‌ها را خود تولید‌نموده و به چه میزان به تولیدی‌بودن مطالب توجه دارید؟

تا آنجایی که بتوانم خودم مطلب آماده می کنم اما چون سایت دارای بیش از 28 موضوع می باشد از سایت های دیگر هم زیاد استفاده می‌کنم و این یک کار معمول می باشد چون اگر دقت کنید حتی بزرگ‌ترین سایت‌ها هم از مطالب دیگران استفاده می کنند.

در این زمینه از سوی نهادهای مسوول چه همکاری‌هایی با شما شده‌است؟

هیچگونه همکاری با من نشده است حتی من نامه رسمی هم به حوزه علمیه کازرون نوشتم و حضورا هم صحبت کردم که مطالبی در باره پاسخ به شبهات و غیره برایم تهیه کنند. قول همکاری در آغاز سال تحصیلی داده شد ولی متاسفانه فراموش کردند.

میزان استقبال عمومی از مجموعه سایت‌های راه‌اندازی شده از جانب شما چقدر بوده است؟

تعداد بازدید در روزها متفاوت است. از روزی پانصد الی ششصد نفر تا هشت هزار نفر هم بازدید داشته‌است؛ اما بیشتر بازدید کنندگان از سایر شهرهای کشور می‌باشند.

دلیل این عدم استقبال هم‌شهریان را از این سایت چه می دانید؟

اطلاع رسانی بصورت کامل برای وجود چنین سایتی در بین مردم خصوصا خانواده معظم شهدا انجام نگردیده‌است. سایت‌های پیشکسوت و با سابقه‌ی بیشتر هم هیچ‌گونه اطلاع رسانی نسبت به وجود چنین سایتی نکرده‌اند. فقط سایت بابونه بود که افتتاح سایت شهدای کازرون همراه با گذاشتن عکس سایت آن را خبری کرد.

با توجه به تنوع در مطالب سایت شهدای کازرون و ارائه مطالب مورد نیاز رزمندگان و خانواده ایثارگران در این سایت، به نظر می‌رسد مخاطب هدف شما در فعالیت‌های‌تان رزمندگان و خانواده ایثارگران می‌باشد و توجهی به نیاز مخاطب عامه ندارید. لطفا در این باره توضیح دهید.

تقریبا همه موضوعات از جمله حماسه و مقاومت، فیلم، تصویر، صوت،  بیداری اسلامی، فرهنگی، خواندنی ها، فناوری، آموزش و چند موضوع دیگر جنبه عمومی دارد و مختص به قشر خاصی نمی باشد و فقط موضوعاتی از قبیل اخبار ایثارگران و قوانین ایثار گران مخصوص خانواده شهدا می باشد.

به‌طور دقیق منظور ما این است که تا چه اندازه به نیازهای مخاطب عام خود در رابطه با شهدای کازرون پرداخته اید؟ تا چه اندازه به ارائه الگوهای مناسب نیازهای جوانان اقدام کرده اید تا با شهدای کازرون ارتباط بگیرند و الگوهای خود را در همین گلزارهای شهدا بیابند؟ اصولا در این راستا چه برنامه ریزی‌هایی کرده اید؟

چیزی که شما مد نظر دارید در صورتی می توان عملی کرد که یک تیم و تشکیلات کامل و دارای آگاهی کاملی با من همکاری کنند. وقتی برای خواستن کوچک‌ترین اطلاعات از یک شهید باید به همه جا سر کشید و خواهش و التماس کرد و باز هم نتوانی به دستش آوری چه می‌توان کرد؟ بنده در اول هم گفتم که تا دوم راهنمایی بیشتر درس نخوانده‌ام، بنابراین توان تمام کارها را ندارم. سال گذشته خانمی بود که برای یک سایت هم مقاله می‌نوشت با او صحبت کردم و گفتم حاضرم ماهیانه و یا بابت نوشته‌هایت به شما حقوق دهم، ایشان هم قبول کردند ولی متاسفانه مشکلاتی برایشان پیش آمد که احتمالا از کازرون هم رفتند. من در حد وسع خودم و تا آنجایی که توانسته‌ام تلاش نموده‌ام، می دانم ناچیز بوده ولی تحقق سوال شما در همکاری یک تیم هماهنگ با روحیه ایثار و شهادت و با تلاش فراوان البته با همکاری ادارات و سازمان های مرتبط میسر می‌باشد

چرا در سایت گالری شهدای کازرون، وصیت‌نامه تعداد محدودی از رزمندگان منتشر شده است؟

بنیاد شهید حدود شش ماه من را امروز و فردا کرد و دست آخر حتی یک سطر وصیتنامه هم به من نداد و کار به دعوای لفظی هم کشیده شد به همین دلیل در قالب قبلی سایت بالای ستون سمت راست تا چند ماه درج شده بود این سایت کاملا شخصی و هیچگونه کمکی از هیچ نهادی مخصوصا بنیاد شهید به این سایت نگردیده است. به همین خاطر نتوانستم وصیت‌نامه دیگر شهدا را بزنم اما بیاری خدا قسمتی از وصیتنامه حدود پانصد شهید آماده گردیده که انشاالله همراه با عکس این عزیزان در سایت قرار خواهیم داد. 

با توجه به سابقه آشنایی و رفاقت شما با شهدا، نمی‌توانستید این مشکل را از طریق خانواده آن‌ها برطرف کنید و به نشر وصیت‌نامه‌های آنان اقدام کنید؟

وصیت‌نامه شهدا اکثرا در اختیار بنیاد شهید است و من نه از طریق بنیاد بلکه از جای دیگر وصیت‌نامه شهدا را در چند دی وی دی به دست آورده‌ام که بعضی از آنان تایپ شده‌ی بنیاد است و بعضی دست خط شهید اما هردو نمونه اسکن شده‌اند و در ورد نیست که بتوان فورا آنان را در سایت قرار داد؛ قبول کنید تایپ آنان از عهده من خارج است. بنا به دلایلی هم نمی‌توان به همه اطمینان کرد و برای تایپ به آنان سپرد. اما با این وجود همان‌طور که قبلا گفتم قسمتی از وصیت‌نامه پانصد شهید والامقام  به صورت عکس با طراحی بسیار زیبا آماده گردیده که در سایتی به نام کلام شهدا کم کم قرار می‌دهیم و تا کنون حدود سی تا از آنها را قرار داده‌ایم

کدام یک از ویژگی‌های شهدای کازرون در ذهن شما بیشتر نقش بسته‌است؟

اخلاص و صداقت، شجاعت و تقوای آنان. من لیاقت آشنایی و دوستی با همه شهدای کازرون را نداشته ام ولی حداقل بابیش از نیمی از شهدا آشنائی و یا دوستی داشته‌ام. بدون اغراق می گویم همه‌ی بچه‌های کازرون در شجاعت حرف اول را می‌زدند و به همین دلیل بود که در سال 63 سردار محسن رضایی فرمانده وقت سپاه دستور داد بچه های کازرون به لشکر 14 امام حسین ملحق شوند و حقیر همراه حدود 100 نفر کازرونی که روحانی شهید حاج مجید حسن‌زاده و حمید بهبود و چند شهید والا مقام دیگر که نامشان در ذهنم نیست هم در بین‌مان بودند در این لشکر مقدس خدمت می‌کردیم. 

بهترین و بدترین خاطره‌تان در مدت ورود به این عرصه را بیان کنید.

بدترین خاطره همکاری نکردن ادارات و سازمان ها و حتی دوستان رزمنده با من و دیگر اینکه در سال گذشته در مدت یک ماه حدود بیست بار از کشورهای مختلف از جمله ترکیه، عربستان، پاکستان، ژاپن، چین و چند کشور دیگر سایت شهدا را حک کردند. خاطره خوش اینکه خدا را شاهد می گیرم هر وقت عکس و یا مطلبی درباره شهدا در سایت قرار می‌دهم هنگام خواب تا ساعت‌ها از خوشحالی و احساس سبکی خوابم نمی‌برد؛ شهدا می‌دانند که دوستان هرگز فراموششان نمی کنند

ممنون از این که وقتت‌تان را در اختیار ما قرار دادید.

انشاالله خداوند همه ما را به راه راست هدایت فرمایند و ما را ادامه دهندگان راه شهدا خصوصا حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) قرارد دهد.

۹۲/۱۰/۲۸ موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی صنعتی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">