اشراق

یادداشت های یک فرهنگ دوست
جمعه, ۸ فروردين ۱۳۹۳، ۱۲:۰۶ ق.ظ

دو پیشنهاد

1- چند روز پیش با یکی از دوستان که به واسطه حضور و فعالیت در نمایشگاه کوچه های بی نشان گرد و خاک ماتم و عزای بانوی دوعالم بر لباسش نشسته بود هم مسیر شدیم. پس از احوالپرسی و چک کردن برنامه ها و وضعیت نمایشگاه پرسیدم که این عید هم صله رحم را انجام داده است یا نه؟ گقت که به پدر و مادر خودش و خانمش سری زده است و البته خانه پدر زن دایی خانمش هم رفته اند و جای دیگری نرفته است و دیگر هم نخواهد رفت. برایم سوال بود که قاعدتا مکان های دیگری هم برای سر زدن باید باشد ولی چرا  پدر زن دایی خانمش! نتوانستم سوال را با خودم حمل کنم و برای خلاصی از آن پرسیدم که حالا چرا آنجا؟ گفت که برادرِ زن دایی خانمش شهید خانواده است و اعضای خانواده رسمی دارند مبنی بر این که سال را با سر زدن به خانواده شهید آغاز می کنند.  

معمولا سال تحویل که میشود برخی به واسطه آن که سال با برکتی پیدا کنند سراغ بزرگتر ها می روند و آن ها را اکرام می کنند. برخی هم گلزار شهدا می روند و به واسطه دینی که بر گردن ما دارند به آن ها اقتدا کرده و سال تحویل را در کنار آنها طی می کنند.من که به شخصه کار این خانواده را بهتر از همه این کارها دیدم. البته نه این که در پی نفی سایر کارها باشم، نه! ولی این کار را بهتر دیدم.

فرض کنید در خانواده ای این رسم وجود داشته باشد و همه هم مقید به انجام آن باشند. هر کدام از اعضای خانواده هم دارای فرزندی باشد. قطعا بالاخره این سوال برای این کودکان پیش خواهد آمد که چرا باید به خانه این ها برویم؟ جواب ممکن است خود، این سوال را ایجاد کند که این افراد چرا شهید شدند؟ بعد به این سوال برسد که خب هر کسی رفت جبهه مگه شهید شد؟ بعد به این پرسش برسد که خب مگه اینا چجوری بودند که خدا اونا رو دوست داشت و به مقام شهادت رسوندشون؟ همین شاید یکی از بهترین راه های عمومی کردن فرهنگ ایثار و شهادت باشد.  امتحان کنید فکر می کنم که ضرری متوجه تان نخواهد شد.

******

2- دو شب است که نمایشگاه کوچه های بی نشان در مسجد جوی برقرار است. آنان که چهار سال پیش این نمایشگاه را در جوار گلزار شهدای سیدمحمدنوربخش دیده اند – که جمعیت قابل توجهی از مردم شهرمان هستند – تصدیق خواهند کرد که ارزش دیدن را دارد و البته بسیار در تقویت باورهای دینی فرزندان مان در مورد حوادث مربوط به حضرت صدیقه طاهره که منجر به شهادت ایشان شد می شود. گفتم به عنوان کسی که رفته است و دیده است شما را هم دعوت به قدم زدن در کوچه های بی نشان کنم. بد نیست اگر در کنار دید و بازدید های معمول عیدمان سری هم به خانه حضرت زهرا بزنیم. 



نوشته شده توسط مهدی صنعتی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

اشراق

یادداشت های یک فرهنگ دوست

هنر
  • یا مرتضی علی (ع)
کتاب
  • “بوی خوش عطر” رونمایی شد
طبقه بندی موضوعی

دو پیشنهاد

جمعه, ۸ فروردين ۱۳۹۳، ۱۲:۰۶ ق.ظ

1- چند روز پیش با یکی از دوستان که به واسطه حضور و فعالیت در نمایشگاه کوچه های بی نشان گرد و خاک ماتم و عزای بانوی دوعالم بر لباسش نشسته بود هم مسیر شدیم. پس از احوالپرسی و چک کردن برنامه ها و وضعیت نمایشگاه پرسیدم که این عید هم صله رحم را انجام داده است یا نه؟ گقت که به پدر و مادر خودش و خانمش سری زده است و البته خانه پدر زن دایی خانمش هم رفته اند و جای دیگری نرفته است و دیگر هم نخواهد رفت. برایم سوال بود که قاعدتا مکان های دیگری هم برای سر زدن باید باشد ولی چرا  پدر زن دایی خانمش! نتوانستم سوال را با خودم حمل کنم و برای خلاصی از آن پرسیدم که حالا چرا آنجا؟ گفت که برادرِ زن دایی خانمش شهید خانواده است و اعضای خانواده رسمی دارند مبنی بر این که سال را با سر زدن به خانواده شهید آغاز می کنند.  

معمولا سال تحویل که میشود برخی به واسطه آن که سال با برکتی پیدا کنند سراغ بزرگتر ها می روند و آن ها را اکرام می کنند. برخی هم گلزار شهدا می روند و به واسطه دینی که بر گردن ما دارند به آن ها اقتدا کرده و سال تحویل را در کنار آنها طی می کنند.من که به شخصه کار این خانواده را بهتر از همه این کارها دیدم. البته نه این که در پی نفی سایر کارها باشم، نه! ولی این کار را بهتر دیدم.

فرض کنید در خانواده ای این رسم وجود داشته باشد و همه هم مقید به انجام آن باشند. هر کدام از اعضای خانواده هم دارای فرزندی باشد. قطعا بالاخره این سوال برای این کودکان پیش خواهد آمد که چرا باید به خانه این ها برویم؟ جواب ممکن است خود، این سوال را ایجاد کند که این افراد چرا شهید شدند؟ بعد به این سوال برسد که خب هر کسی رفت جبهه مگه شهید شد؟ بعد به این پرسش برسد که خب مگه اینا چجوری بودند که خدا اونا رو دوست داشت و به مقام شهادت رسوندشون؟ همین شاید یکی از بهترین راه های عمومی کردن فرهنگ ایثار و شهادت باشد.  امتحان کنید فکر می کنم که ضرری متوجه تان نخواهد شد.

******

2- دو شب است که نمایشگاه کوچه های بی نشان در مسجد جوی برقرار است. آنان که چهار سال پیش این نمایشگاه را در جوار گلزار شهدای سیدمحمدنوربخش دیده اند – که جمعیت قابل توجهی از مردم شهرمان هستند – تصدیق خواهند کرد که ارزش دیدن را دارد و البته بسیار در تقویت باورهای دینی فرزندان مان در مورد حوادث مربوط به حضرت صدیقه طاهره که منجر به شهادت ایشان شد می شود. گفتم به عنوان کسی که رفته است و دیده است شما را هم دعوت به قدم زدن در کوچه های بی نشان کنم. بد نیست اگر در کنار دید و بازدید های معمول عیدمان سری هم به خانه حضرت زهرا بزنیم. 

۹۳/۰۱/۰۸ موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی صنعتی

نظرات  (۴)

۰۹ ارديبهشت ۹۳ ، ۲۰:۱۶ محمدمهدی اسدزاده
بسم الله
سلام
اگر قابل بدونی ما رو هم بزار تو پیوندات
پاسخ:
سلام
انجام شد
۲۷ فروردين ۹۳ ، ۲۰:۴۱ محمدمهدی اسدزاده
بسم الله
سلام
به روزم و منتظر نظرات شما
سلام
از نکته بینی و استفاده حداکثری از هر اتفاق برای فرهنگ سازی شما، خوشمان آمد.
بحمدالله ما هم سر میزنیم.
من هم رفتم نمایشگاه
رفقا، نمی دونید چرخیدن توی نمایشگاه با بی سیم چه حالی میده!!!!!
من هم پیشنهاد می کنم که حتما برید و ببینید. من که فکر می کنم دیدن این جور نمایشگاه ها باعث معرفت عمیق تر می شه.
سلام حاج آقا.
چون بنده آدم چندان اجتماعی و رسانه ای نیستم! خیلی به دید و بازدید نرفتم. البته دل و دماغ نداشتن این روزام رو اضافه ی قیود اولیه کنید. ولی هر سال مقیدم منزل شهید خانواده رو برم. در عر وضعیتی که باشم.
یه سوال مسجد جوی همون جمعه هست؟!
بنرها رو که ما دیدیم جذابیت تبلیغی نداشتند، پس حداقل پیامکی رو ارسال کنید به همشهریان. هزینه خاصی نداره...
تبلیغ نمایشگاه به همراه کروکی محل نمایشگاه از ورودی های شهر رو هم در قطع آ6 کار کنید و در غرفه های ورودی شهر بگذارید برای مسافران نوروزی...
دوربین فیلمبرداری فعال جهت مصاحبه بعد و قبل از بازدید نمایشگاه رو هم فعال کنید.
همه ی این کارها یه طرف دعا کردن من هم یه طرف
از ما گفتن... فراموش نشه.
مانا باشید.
یا حق.
پاسخ:
سلام
بله،همون جمعه هست
بحمدالله استقبال بد نبوده ولی همون طور که گفتید نیاز به تقویت رسانه ای و تبلیغی دارد 
برخی از پیشنهادات شما رو انجام دادیم
برخی رو هم چشم, به آقا سلمان منتقل می کنم
مشتاق دیدار مجدد شما هستیم
شاد باشید و پاینده

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">