اشراق

یادداشت های یک فرهنگ دوست
يكشنبه, ۲۲ آذر ۱۳۸۸، ۰۳:۰۴ ب.ظ

تعمیم

  1. در لغت فارسی و در مقابل لغت تعمیم این گونه نوشته شده است : " وارسیدن ، همه رس بودن ، فراگرفتن ، شامل همه کردن ، عمومیت دادن " (1)
  2. در زندگی روزمره به صورت وحشتناک سر و کار داریم با قواعدی عمومی و کلی که کار و بار زندگی مان را با آن ها رتق و فتق می کنیم . بسیار مواردی هم پیش آمده است که با مشاهده چند مورد جزیی قواعدی کلی و عمومی را استنتاج کرده ایم و البته گاه به زیربناها و بنیان های تفکرمان هم تبدیل شده است که اگر به واقع این قواعد کلی و عمومی نباشد از آن دسته از مواردی است که سبب خطای در تفکر و در ادامه در صورت استفاده از آنان در استدلال موجب مغالطه در کلام می گردد.
  3. دوستی داشتم که به گمانم در جایی غیر معهود از این لغت استفاده می کرد و آن در حین عمامه گذاری طلاب بود . مثلا مراسم عمامه گذاری را " جشن تعمیم " می خواند . حال که دقت در معنای لغوی تعمیم می کنم می بینم چه لطافت طبعی داشته است آن عزیز . فی الواقع او در پی این بوده است که بفهماند طلبه ای که معمم می شود دیگر از حیث شخصی خارج یافته و نوعی عمومیت پیدا کرده است و علم و عمل او باید مصداق همه دین باشد ؛ همه را فرا گیرد تا بتواند به دور از هر مانعی به حل مشکل دینی – به معنای کامل آن – دیگران بپردازد و اکنون زمان آن برایش رسیده است که علاوه بر دعوت خود به دین داری و تلاش برای حل مشکلات فکری و معرفتی خود به مشکلات دیگران هم بپردازد و به راستی چه تکلیف سختی است .
  4. چهارشنبه گذشته مصادف با 20 آبان ماه مراسم " جشن بزرگ تعمیمی " برقرار بود با حضور حضرت علامه آیت الله مصباح یزدی ؛ 27 تن از طلاب مدرسه علمیه مبارکه معصومیه قم به دست پر برکت ایشان معمم شدند که حقیر هم یکی از آنان بودم . فی الواقع این مراسم را برای بزرگداشت شخصیت گرانقدر علمی و فرهنگی حضرت علامه برقرار کرده بودند که با اهدای تندیس عمار این مهم صورت گرفت .
  5. همان طور که قبلا گفتم " تعمیم " بدان معنای لطیف و ظریف ، تکلیفی سخت و جانکاه است که قطعا دعای شما بزرگواران در سلامت و به تمامه به انجام رساندن آن می تواند یاری گر خوبی برای این کمترین باشد .
  6. این هم عکس هایی از مراسم :

        

      

  

 

  

پ.ن (1) : این پست اصلا با آن خبر خوشی که قرار است فردا بگویم ارتباطی ندارد .

پ.ن (۲) : تشکر ویژه ای هم باید داشته باشم از آقای ریاضی به سبب دادن ۲ عکس اول که اولیش را وحشتناک دوست دارم . ممنون جناب قهرمان

---------------------------------------------------------------------

(1) فرهنگ فارسی ، محمد معین ، ص 296

 



نوشته شده توسط مهدی صنعتی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

اشراق

یادداشت های یک فرهنگ دوست

هنر
  • یا مرتضی علی (ع)
کتاب
  • “بوی خوش عطر” رونمایی شد
طبقه بندی موضوعی

تعمیم

يكشنبه, ۲۲ آذر ۱۳۸۸، ۰۳:۰۴ ب.ظ
  1. در لغت فارسی و در مقابل لغت تعمیم این گونه نوشته شده است : " وارسیدن ، همه رس بودن ، فراگرفتن ، شامل همه کردن ، عمومیت دادن " (1)
  2. در زندگی روزمره به صورت وحشتناک سر و کار داریم با قواعدی عمومی و کلی که کار و بار زندگی مان را با آن ها رتق و فتق می کنیم . بسیار مواردی هم پیش آمده است که با مشاهده چند مورد جزیی قواعدی کلی و عمومی را استنتاج کرده ایم و البته گاه به زیربناها و بنیان های تفکرمان هم تبدیل شده است که اگر به واقع این قواعد کلی و عمومی نباشد از آن دسته از مواردی است که سبب خطای در تفکر و در ادامه در صورت استفاده از آنان در استدلال موجب مغالطه در کلام می گردد.
  3. دوستی داشتم که به گمانم در جایی غیر معهود از این لغت استفاده می کرد و آن در حین عمامه گذاری طلاب بود . مثلا مراسم عمامه گذاری را " جشن تعمیم " می خواند . حال که دقت در معنای لغوی تعمیم می کنم می بینم چه لطافت طبعی داشته است آن عزیز . فی الواقع او در پی این بوده است که بفهماند طلبه ای که معمم می شود دیگر از حیث شخصی خارج یافته و نوعی عمومیت پیدا کرده است و علم و عمل او باید مصداق همه دین باشد ؛ همه را فرا گیرد تا بتواند به دور از هر مانعی به حل مشکل دینی – به معنای کامل آن – دیگران بپردازد و اکنون زمان آن برایش رسیده است که علاوه بر دعوت خود به دین داری و تلاش برای حل مشکلات فکری و معرفتی خود به مشکلات دیگران هم بپردازد و به راستی چه تکلیف سختی است .
  4. چهارشنبه گذشته مصادف با 20 آبان ماه مراسم " جشن بزرگ تعمیمی " برقرار بود با حضور حضرت علامه آیت الله مصباح یزدی ؛ 27 تن از طلاب مدرسه علمیه مبارکه معصومیه قم به دست پر برکت ایشان معمم شدند که حقیر هم یکی از آنان بودم . فی الواقع این مراسم را برای بزرگداشت شخصیت گرانقدر علمی و فرهنگی حضرت علامه برقرار کرده بودند که با اهدای تندیس عمار این مهم صورت گرفت .
  5. همان طور که قبلا گفتم " تعمیم " بدان معنای لطیف و ظریف ، تکلیفی سخت و جانکاه است که قطعا دعای شما بزرگواران در سلامت و به تمامه به انجام رساندن آن می تواند یاری گر خوبی برای این کمترین باشد .
  6. این هم عکس هایی از مراسم :

        

      

  

 

  

پ.ن (1) : این پست اصلا با آن خبر خوشی که قرار است فردا بگویم ارتباطی ندارد .

پ.ن (۲) : تشکر ویژه ای هم باید داشته باشم از آقای ریاضی به سبب دادن ۲ عکس اول که اولیش را وحشتناک دوست دارم . ممنون جناب قهرمان

---------------------------------------------------------------------

(1) فرهنگ فارسی ، محمد معین ، ص 296

 

۸۸/۰۹/۲۲ موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی صنعتی

نظرات  (۷)

۲۵ آذر ۸۸ ، ۰۳:۱۱ علی بحرانی
سلام حاج مهدی عزیز!
مبارک باشد. می گویم خدایا چرا این "سرسنگین" شده نگو عمامه به سر گذاشته!!
امیدوارم حق این لباس را به خوبی اداء نمایی.
واقعا خیلی بهت میاد.
خوشحال شدم. امیدوارم همواره لباس عافیت هم بر تنت پوشیده باشد.
راستی این مطلب ما چی شد؟
پاسخ:
یا علی
سلام حاج مهدی
معمم شدنت یا تعمیمت یا عمامه گذاریت یا ملبس شدنت با لباس پر افتخار روحانیت تبریک عرض می کنم البته روحانیت از نوع دوست داشتنی هایش
و شما جزء آن گروه هستی انشاا...
باور کنید که برای تان خوشحال هستم
و در لباس ر وحانی که شما را دیدم هم تعجب کردم و هم خوشحال شدم و هم کمی پیر نشان می دهی
خوب الته 50 ال 60 سال هم سن زیادی است
عکس شما را که دیدم اول باورم نمی شد
شاید هیچگاه دلم نمی خواهد که روحانی باشم اما به شما حسودی ام شد و روحانیان با حال و مردمی و خاکی را دوست دارم مثل شما و حاج آقا رضا و حاج هادی را ارادت دارم
خواستم یک پست برای تان بزنم ولی خودتان زودتر از پست تان امدی شرمنده و باشد برای بعد
فصل نامه ی راوی هم خدا می داند عالی بود
و برای تان آرزوی موفقیت دارم
چون من علاقه ی زیادی به شهدای با غیرت کازرون داشتم و دارم
بنده را شرمنده کردید
موفق باشید
۲۴ آذر ۸۸ ، ۱۶:۳۵ مصطفی دهقانی
به به ....مبارک باشه حاج آقا.....
تعمیم به دست آقای مصباح شیرینی داره ها......حواست باشه...
به نظرم غافلگیر کننده ترین عکس کازرون انتخاب بشه......
۲۳ آذر ۸۸ ، ۱۴:۱۳ هادی صحرابان
مبارکا باشه حاج مهدی
بی خبر!؟
دارم برات!
پاسخ:
یاعلی
سلام
من که حضوری دیدمت و بهت تبریک گفتم.
من باب خالی نبودن عریضه باز هم تبریک می گم.
ان شاالله برکتی دوچندان نصیب خودت و جامعه شود.
ولی غرض از مزاحمت!!!!!!!!!
حاج آقا مسئلتُ
اگه احتمال انجام دادن کاری باعث ضرر رسیدن به انسان یا دیگری باشد حکمش چیست؟!!!!!!!!!!!!!
فتبارک الله
دیر فهمیدیم شما هم چیزی نگفتید
خیلی خرسند و خوشحال شدم
مهدی را از دبیرستان می شناسم
خدا حفظش کند برای خودش
چون ابر به نوروز رخ لاله بشست
برخیز و به جام باده کن عزم درست
کاین سبزه که امروز تماشاگه توست
فردا همه از خاک *تو* بر خواهد رست
پاسخ:
یا حق
سلام
ظاهرا ما هم باید مثل قهرمان به شما "حاج مهدی" بگوییم!
تعمیم و تعمم برایت پر باشد از برکت...
عکس دومی را خیلی دوست دارم... وقتی دیدمش کلی بهت غبطه خوردم... زنده باشی و در راه راست...
منتظرم...
پاسخ:
یا علی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">