اشراق

یادداشت های یک فرهنگ دوست
دوشنبه, ۲۶ مهر ۱۳۸۹، ۰۲:۲۷ ب.ظ

منشوری برای مساجد

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در پیامی به نوزدهمین اجلاس سراسری نماز در ارتباط با جایگاه مساجد در فرهنگ کشورمان و بایسته های یک مسجد نمونه و مورد تایید دین و ایشان را بیان نمودند. مواردی که بی شک در صورت اجرای توامان آن ها با هم، حتی در تعداد محدود و با درجه ی عملیاتی شدن این دیدگاه ها به تعداد کم نیز برای بخش عظیمی از فرهنگ دینی شهرستان ها کفایت می کند.

بی شک همان گونه که تا کنون مرسوم بوده و هست، بیانات معظم له به عنوان یک نقشه راه جهت رسیدن به نقاط آرمانی با استفاده از واقعیت های اجتماعی مطرح است و دیدگاه های حضرت ایشان علاوه بر برخورداری از وجوه عملیاتی فراوان افق ها و چشم اندازهای روشنی را، از راه پیش رو مشخص می نماید.

ایشان در پیام خود با رصدی دقیق از احوالات تربیت دینی جامعه و سرباز زدن خانواده ها از این کارکرد مهم تربیتی خود و متولی دانستن مدارس و مساجد ضمن توجه به این دو  عنصر مهم و حیاتی در فرهنگ عمومی کشور – خانواده و مسجد - که در صورت توجه و صیانت شایسته از آنان مشکلات فراوان و ناهنجاری های بسیاری از جوامع رخت خواهد بست، ضمن اشاره به پیوستگی این دو عنصر با هم، اشارات تمثیل گونه ای از نوع رویکردهایی که می بایست اتخاذ شود را بیان نموده، وظایف متفاوت و متقابل هر کدام از این دو را مشخص کرده، مدارس را حلقه ی اتصال این دو قرار می دهند تا آن جا که جایگاه برنامه های تشویقی مدارس از دانش آموزان را در مسجد و به دست امام جماعت آن می دانند.

ادامه مطلب در :

http://www.kazeroonnema.ir/fa/pages/?cid=5426



نوشته شده توسط مهدی صنعتی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

اشراق

یادداشت های یک فرهنگ دوست

هنر
  • یا مرتضی علی (ع)
کتاب
  • “بوی خوش عطر” رونمایی شد
طبقه بندی موضوعی

منشوری برای مساجد

دوشنبه, ۲۶ مهر ۱۳۸۹، ۰۲:۲۷ ب.ظ

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در پیامی به نوزدهمین اجلاس سراسری نماز در ارتباط با جایگاه مساجد در فرهنگ کشورمان و بایسته های یک مسجد نمونه و مورد تایید دین و ایشان را بیان نمودند. مواردی که بی شک در صورت اجرای توامان آن ها با هم، حتی در تعداد محدود و با درجه ی عملیاتی شدن این دیدگاه ها به تعداد کم نیز برای بخش عظیمی از فرهنگ دینی شهرستان ها کفایت می کند.

بی شک همان گونه که تا کنون مرسوم بوده و هست، بیانات معظم له به عنوان یک نقشه راه جهت رسیدن به نقاط آرمانی با استفاده از واقعیت های اجتماعی مطرح است و دیدگاه های حضرت ایشان علاوه بر برخورداری از وجوه عملیاتی فراوان افق ها و چشم اندازهای روشنی را، از راه پیش رو مشخص می نماید.

ایشان در پیام خود با رصدی دقیق از احوالات تربیت دینی جامعه و سرباز زدن خانواده ها از این کارکرد مهم تربیتی خود و متولی دانستن مدارس و مساجد ضمن توجه به این دو  عنصر مهم و حیاتی در فرهنگ عمومی کشور – خانواده و مسجد - که در صورت توجه و صیانت شایسته از آنان مشکلات فراوان و ناهنجاری های بسیاری از جوامع رخت خواهد بست، ضمن اشاره به پیوستگی این دو عنصر با هم، اشارات تمثیل گونه ای از نوع رویکردهایی که می بایست اتخاذ شود را بیان نموده، وظایف متفاوت و متقابل هر کدام از این دو را مشخص کرده، مدارس را حلقه ی اتصال این دو قرار می دهند تا آن جا که جایگاه برنامه های تشویقی مدارس از دانش آموزان را در مسجد و به دست امام جماعت آن می دانند.

ادامه مطلب در :

http://www.kazeroonnema.ir/fa/pages/?cid=5426

۸۹/۰۷/۲۶ موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی صنعتی

نظرات  (۱۸)

اجرکم عندالله
سلام
بدلیل مشغله کاری تا امروز موفق به خواندن مطلب نشده بودم.
به نکته بسیار ظریفی اشاره کرده اید.بضاعت خانه می بایست بیش از این باشد.امیدوارم تاکیدات مقام معظم رهبری حداقل برای مسئولین و خیرین انگیزه ای مضاعف گردد .
مطلب زیبائی بود.موفق باشید.
۱۰ آبان ۸۹ ، ۰۰:۰۲ کوروش هخامنشی
سلام
ممنون از اینکه سر زده بودید
مسجد قشنگی بود (حال می داد چند رکعت نماز توش بخونم)
این مسجد در کجاست ؟
بدرود
نتیجتاَ:
زاهدان از کجا و ما ز کجا

ما و دردی کشان بی سر و پا
که درشعر لیلی ومجنون عشق به این معبود با آن سنت دیرینه اش بهتر جلوه میکند:
جنون غریب و دل‌شکسته
دریای ز جوش نانشسته
یاری دوسه داشت دل‌رمیده
چون او همه واقعه‌رسیده
با آن دو‌سه یار هرسحرگاه
رفتی به طواف کوی آن ماه
بیرون ز حساب نام لیلی
با هیچ سخن نداشت میلی
ازهمین روست که نظامی خود بی پروا سخن خود گفته است:
ای همه هستی ز تو پیدا شده.
خاک ضعیف از تو توانا شده.
زیرنشین علمت کاینات.
ما بتو قائم چو تو قائم بذات
یعنی سر ارادت نظامی به استان حضرت دوست ساییدن ومجنون گرایی اش که حافظ به نوعی دیگر میگوید:
سرارادت ما و استان حضرت دوست
که هرچه برسر مامیرود ارادت اوست
پس در این حاشیه ازخود استدلال وازاین مباحث استنتاج میکنیم که:
همه محل های عبادی را بشر بگونه ای موقف خود قرار داده است تا همانگونه که درسفرهاوساحت دنیا به کارنسروا وپایانه وهتل وغیرذالک برای آرامش جسم جان نیاز دارد در این سفر روحانی هم از خانه به مسجد میرود ازمسجد به زیارتگاه میرود واززیارتگاه به معابد سر میکشد ونهایتا درجستجوی خدا ره کعبه را پیش میگیرددراین جا هم مسجد خانه دوم ماست برای آرمیدن روح وخانه اول است برای آغازیک حرکت معنوی اینجاست که انسان درس شریعت را می آموزد اما ایستادن دراین خانه نباید اورا ازرسیدن به خانه های دیگربازدارد هرچند اگر بشر درخلوت خود هم کمی تمرکز برتفکر کند ممکن است یک شبه ره صدساله را بپیمایدبشرطها وشروطها
براین نظریم که مسجدها را برای روح وروان وعقیده بسازیم ولی ازدنیا هم غافل نباید شد که چون هیولای فقر ازدر درآید همه انچه گفته شد از پنجره بگریزدفقری که الان دامنگیر جامعه ماست وخودفروشی وطلاق نشانه های کمی از اوست خودکشی وبرادرکشی هم دیگر نشانه ایی از اوست شما درحاشیه خیابانها به این موضوعات بنگرید خواهید دید دین وایمان ما را این موارد متزلزل میکند باید کوشید این موارد برطرف شود وامنیت روانی درحالتی باشد که که کسیرا فکر قوت شب نباشد
اینها همه زمانی ممکن است در هنمون شدن بشربه سوی حضرت باری کمک کند که بشردردرجه اول حیات خود را دررفاهی نسبی حفظ کند وبقایی برای او بتوان تصور نمود والافلا
البته خداجویی یک حس غریب درانسان نیست که نتوان انرا تشریح کرد بشر ازبدو خلقت تا امروز درجستجوی خالق خود راه کمال را طی نموده است اما اینکه برخی دراین وادی به او خدافروشی میکنند.
اورا فیب میدهند وگاهی :
دوباره طقغیان میکند ومیگوید:
پی بری گر به رازشان دانی
که همین است سر آن اسرار
که یکی هست و هیچ نیست جز او
وحده لا اله الا هو
اینجاست که از هرکسی دراین راه سرراهش ظاهر شده بازبان صریح میگوید برو بکنار که کسی را من میشناسم که تو اورا نمیشناسی
حال باید باز هم می بینیم وبایدبیشتر اندیشیدکه سلمان ساوجی دراین رهگذر چه گفته است او دیگر بی ریا میگوید:
ما مریدان کوی خماریم
سر به مسجد فرو نمی آریم

زده در دامن مغنی چنگ
دامنش را ز چنگ نگذاریم

سالک رهنمای مشتاقیم
محرم پرده های اسراریم

ما به سودای یار مشغولیم
وز دو عالم فراغتی داریم

جان به بازار دل تلف کردیم
مفلس آن شکسته بازاریم

ساغر می که نشوه اش عشق است
ما به هر دو جهان خریداریم

بار جانیم و عقل سرباری است
کار عشق است و ما در این کاریم

ساقیا از خمار می میریم
شربتی ده به ما که بیماریم

بوسه ای ده به ما که تا به لبت
جان خود چون پیاله بسپاریم

ما نه از زاهدان صومعه ایم
ما ز دردی کشان خماریم


زاهدان از کجا و ما ز کجا

ما و دردی کشان بی سر و پا



با خیال تو عشق می رانیم
وز لبان تو نقش می خوانیم

از صفات جمال مدهوشیم
در جمال صفات حیرانیم

همه را از دماغ کرده برون
شسته اطراف چشم را ز آنیم

تا خیال تو را چو پیش آید
بر سر و چشم خویش بنشانیم

جان خود را عزیز می داریم
که تو را جای کرده در جانیم

ساقیا ساغر است قبله ما
خیز تا قبله را بگردانیم

صوفیا، جز صفای می نکند
بر تو روشن که از اهل ایمانیم

رخ به محراب ابروان داریم
بر زبان ذکر دوست می رانیم

نسبت کفر می کنند به ما
ما اگر کافر ار مسلمانیم

با صلاح و فساد ما باری
زاهدان را چه کار ما دانیم
این معبود واقعی است که در مسجد وصومعه پنهان شده است یا درجای دیگر است:
رفتم به در صومعه عابد و زاهد
دیدم همه را پیش رخت راکع و ساجد
در میکده رهبانم و در صومعه عابد
گه معتکف دیرم و گه ساکن مسجد
یعنی که تو را می طلبم خانه به خانه
واین معبود درچند جا منزل گزیده که جویندگانش در نشان وادرس او اتفاق نظر ندارند وهریک برهی میروند ومعلو م نیست که راه رسیدن کدام است:

ترسـم نرسـی به کــــعبه ای اعــرابی کاین ره که تو می‌روی به ترکستان است
ایا سرانجام کار این است که به کعبه نرسیم؟
اگر مسلمانی ازاین است پس با این شیوه چه باید کرد که ترسادختری با تردی کامل به حافظ گفته است:
گر مسلمانی ازاین است که حافظ دارد
وای اگر ازپس امروز بود فردایی
وآیا زهد فروشی نشده است که شاعر دیگری میسراید؟
دلی در راه او در کفر و اسلام *** میان کعبه و خمّار دارم
برو مفروش زهد و خود نمایی *** که نه زرقت خرند اینجا نه طاعات

کسی را کی فتد بر روی این رنگ *** که در کعبه کند بت را مراعات
مطالب یاد شده همه وهمه تردید را بیش ازیقین دردلها ظاهر مینماید تا یقینی را که:

روزی که برفتند حریفان پی هر کار
زاهد سوی مسجد شد و من جانب خمار
من یار طلب کردم و او جلوه گه یار
حاجی به ره کعبه و من طالب دیدار
او خانه همی جوید و من صاحب خانه
اینها سخنانی است که در دین وعرفان ما حکومت بردلها را به نوعی میطلبد ویکی از مواردی که دراین مقوله میتوان سرتدبیر را بتوان برآن فرود اورد مساجدندکه کارهای زیادی دراین مسجد بنام خدا میشود.
سلام


کعبه چو از سنگ پرستان پر است *** روی به ما آر که قبله خداست
سعی میکنم درخصوص نوشته تان با سیری در عرفان اسلامی وبرداشتی که عاملین دین از مقولاتی چون کعبه ودیر وخرابات وصومعه مسجد وطامات وطاعات دارندوارد شویم وبیت فوق را شاهدی ازمثال قرار میدهیم که آیا اول از هرچیزی خداوند متعال خانه ای دارد یا نه؟
اگرداردآیا مسجد است؟ کعبه است ؟دیر است؟ومعبد بودایی است یا کنفسیوسی یاکدام وکدامین است؟
وبقول اصولیین موضعیت مسجد درنظرهاغلبه میکند یا طریقیت دارد؟
اصلا این غایب زمیانه کیست ؟
چرا شاعر دلسوخته در نهایت حیرت سراز برون خود بیرون کشیده ومیگوید:
تا کی به تمنای وصال تو یگانه
اشکم شود از هر مژه چون سیل روانه
خواهد که سرآید غم هجران تو یا نه
ای تیره غمت را دل عشاق نشانه
جمعی به تو مشغول و تو غایب زمیانه
۰۱ آبان ۸۹ ، ۱۷:۳۷ مهدی تقی نژاد
سلام
مطالب مربوط به مساجد همیشه برای من جذابیت خاصی دارد و علاقه مندم آن را با ولع بخوانم. ضمن این که باز همیشه مطلب را کوچک سازی می کنم در حد مساجد کازرون. به نظرم مساجد کازرون ارتباط تنگاتنگی با حوزه علمیه دارند و اگر ندارند باید داشته باشند. اگر قرار باشد از ظرفیت های مساجد استفاده شود برپایی نماز جماعت کمترین کار ممکن است که نیاز به امام جماعت دارد که گره آن در دست حوزه است. مدرسه علمیه کازرون باید به گونه ای برنامه ریزی کند تا همیشه حدود 50 تا 60 مسجد را تامین کند. بعد می توان برای سایر برنامه ها برنامه ریزی کرد. ضمنا می توان طرحی را ارایه داد مبنی بر طرح احیای مساجد.
با سلام
جالب بود،به نکات تامل برانگیزی اشاره کرده اید.
سربلند باشید
سلام حضرت آقا
استفاده کردیم
چون مطلب تخصصی و سنگین بود مارا از نظر دادن معذور دارید
فقط بیتی مرتبط از حضرت حافظ مرقوم می کنم امید است که به کار آید:
همه کس طالب یاراند، چه هشیار و چه مست
همه جا خانه عشق است چه مسجد چه کِنِشت
۳۰ مهر ۸۹ ، ۱۵:۴۳ مصطفی نظافت
با سلام و احترام
از اینکه وبلاگم را مورد بازدید خودتان قرار دادید متشکرم.

وبلاگ زیبا و جالبی دارید. مطلبتون هم که برگرفته از نظر مقام معظم رهبری است واقعا بجا و نیازمند اجراست.
پیوند حلقه ی خانه ، مدرسه و مسجد ، حلقه ایست که سعادت و پویایی بشریت را در پی خواهد داشت. این حلقه ، حلقه ایست که سرشار از نکته های تربیتی است و به نظرم گردهم آمدن این سه حلقه در آینده های ده و بیست ساله نتیجه خود را نشان خواهد داد.
۳۰ مهر ۸۹ ، ۱۳:۴۹ دکتر غریب فاضل نیا
با سلام و عرض ارادت
یکی از شاخص های مهم وبنیادین در الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت وتوسعه کشور، که بسیار مورد تأکید است، ساخت انسانهایی با خصلتهای والای شخصیتی و اخلاقی می باشد. بدون شک مساجدکانون اصلی تربیت دینی می باشند و تربیت دینی از جمله پایه ها واستوانه های مهم انسان تراز جمهوری اسلامی است. توجه به این مهم جایگاه مساجد را نشان می دهد. مقاله ای تحت عنوان " تبیین اهمیت ها، ضرورتها و راهکارهای ساخت انسانی توسعه گرا با خصلتهای والای شخصیتی به عنوان سنگ بنای الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت وتوسعه در ایران" در دست تهیه دارم. تا کنون بیش از 30 خصلت را لیست کرده و به ان پرداخته ام که بسیاری از انها نتیجه تربیت صحیح دینی می باشند. از ارائه نقطه نظرات دوستان برای غنا بخشیدن به مقاله فوق استقبال می کنم. با تشکر وسپاس.موفق وشادکام باشید.
سلام حاج آقا
با تشکر از شما
به جا بود استفاده کردیم
سلام حاج مهدی
عجب وب قشنگی
و قشنگتر از اون عکس مسجدی که گذاشتی
یاد شبستون قدیمی مسجد امام حسین بخیر
البته مسجد مدرسه هم هنوز همانطور مانده و چند مسجد دیگر
اصلا مسجد باید بوی مسجد بدهد و باید ادم با وارد شدن در آن آرامش بگیرد
امروز در میان مساجد ما کم نیستند آنهایی که می‌توانند نمایی از این تصویر زیبا و شوق‌انگیز را به نمایش درآورند
و این جمله هم زیباست
مساجد باید مدرس تفسیر و حدیث و منبر معارف اجتماعی و سیاسی و کانون موعظه و پرورش اخلاق باشد.
مسجدی باید که محور همه ی فعالیت های یک محله باشد
حاجی واقعا استفاده کردم از مطلبت

۲۸ مهر ۸۹ ، ۱۷:۰۰ دشمن زیاری
سلام حاجی مهدی
بررسی و نقد واردی است. اصولا مسجد باید مکان امن برای انجام امور مردم باشد. تاکید مقام معظم رهبری بر این امر مبین حساسیت این مکان مقدس است. خب مردم به جایی متوسل می شوند که جاذبه داشته باشد. در و دیوار و شکل مسجد شاید به دلیل معماری خاص جاذبه ای ایجاد کند اما این مسجددار و دوستدار مسجد است که با عملکرد خود می تواند آهنربای جذب جوانان شود.
استفاده کردم
یا علی
۲۸ مهر ۸۹ ، ۱۵:۰۹ محمودرضا پولادی
درود بر شما
ما را با مقاله خود بردید به سالهای دور کودکی و نوجوانی و طعم خوش نماز های آن دوران پشت سر بزرگانی چون حاج شیخ عباس محصلی و توانا و حاج شیخ لطف الله توکلی و دیگر بزرگان که تکراز نشدند
پاینده باشید
وب خوبی داری به وب من بیا نظر یادتون نره
www.edukhosoos.blogfa.com

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">